Barcelona

Collboni s’empassa la reforma de la ronda Sant Antoni de Colau i farà canvis als radars escolars

El nou govern de Barcelona deixarà de sancionar qui superi els 30 km/h a les nits, diumenges i festius i durant tot l'agost

Radar que marca la velocitat dels vehicles al carrer Entença de Barcelona
13/07/2023
3 min

BarcelonaEl govern de Jaume Collboni s'ha pronunciat aquest dijous sobre dos assumptes polèmics heretats del mandat anterior: els 12 radars que limiten la velocitat a 30 km/hora davant d'escoles (i que des del gener ja sancionen els conductors que corren massa) i la reforma del tram de la ronda Sant Antoni, on hi va haver les carpes provisionals del mercat i que havia generat una forta confrontació entre comuns i socialistes quan compartien govern. En el primer tema, hi haurà canvis: la tinenta d'alcaldia Laia Bonet ha anunciat que flexibilitzaran l'horari dels radars. No sancionaran a qui superi els 30 km/h quan es consideri que ja no hi ha cap mena d'activitat escolar. No multaran per sota dels 50 km/h entre les deu de la nit i les set del matí, ni diumenges o festius ni, tampoc, durant tot el mes d'agost. I això afecta també els 21 trams més que passen per davant d'escoles i tenen la velocitat limitada a 30 tot i no tenir radars.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

El govern municipal defensa que es decideix així fruit de la "demanda ciutadana" i per "sentit comú". Com a contrapartida, mantenen el pla inicial de desplegar 45 radars i que aquest any n'activaran 28, però, d'entrada, només amb una funció pedagògica. És a dir, sense sancions. Tres d'aquests nous radars limitaran la velocitat a 30 i la resta a 50. En els nous horaris d'exempció, però, en tots aquests trams es podrà circular a 50 km/h.

Els radars de Barcelona
Segons el tipus de radar, a data 13 de juliol del 2023

Mentre que Bonet s'havia declarat, durant el mandat passat, partidària de no reduir els horaris dels radars, Collboni sí que havia obert la porta durant els primers dies de govern al canvi al considerar "obvi" que la limitació només té sentit quan hi ha activitat a les escoles. El que era menys previsible és el segon anunci que ha fet avui Bonet: el PSC es fa enrere i no revertirà la reforma de la ronda Sant Antoni que van aprovar els comuns en solitari. Els socialistes havien dit que durant els primers 100 dies de govern tirarien enrere aquesta proposta, que, tal com es va aprovar, mantenia un dels dos trams 100% lliure de trànsit i al segon obria només un carril per al bus en direcció baixada. L'equip de Collboni havia defensat mantenir el projecte aprovat el 2018, amb un carril per sentit per a busos i taxis, un carril bici bidireccional al centre i un carril de càrrega i descàrrega al costat Raval.

Ara, però, diu que per "responsabilitat", per no endarrerir més la reforma, opta per acatar el que ja s'havia aprovat i tirar endavant la licitació. I que, per tant, s'empassarà aquest gripau. Els socialistes havien votat en contra del planejament en comissió de govern i alertaven de problemes com la càrrega i descàrrega al barri del Raval si s'aplicava l'esquema dels comuns.

Comte d'Urgell

Tamarit

Villarroel

Floridablanca

Casanova

Tram entre Comte d’Urgell i Villarroel

Tram entre Villarroel i Floridablanca

COSTAT

CIUTAT VELLA

COSTAT

EIXAMPLE

3,5

2,2

30 m

7,5 m

16,8 m

5,7 m

Comte d'Urgell

Floridablanca

Casanova

Villarroel

Tamarit

1

2

Tram entre Comte d'Urgell i Villarroel

1

COSTAT

CIUTAT VELLA

COSTAT

EIXAMPLE

3,5

2,2

7,5 m

16,8 m

5,7 m

Tram entre Villarroel i Floridablanca

2

30 m

Comte d'Urgell

Floridablanca

Casanova

Villarroel

Tamarit

1

2

Tram entre Comte d'Urgell i Villarroel

1

COSTAT

CIUTAT VELLA

COSTAT

EIXAMPLE

3,5

2,2

7,5 m

16,8 m

5,7 m

Tram entre Villarroel i Floridablanca

2

30 m

Sense tensions entre PSC i comuns

Aquesta reforma havia generat una forta divisió entre entitats veïnals de Ciutat Vella i l'Eixample. I la plataforma que defensava la pacificació, és a dir el model que donen per discutit i consensuat, es va dirigir la setmana passada a Collboni per demanar que no fes canvis en el projecte discutit. El PSC ha optat per no reobrir aquesta guerra. Finalment, la reforma tirarà endavant com l'havia dibuixat l'equip de Colau i, per tant, no hi haurà confrontació entre els antics socis en aquest terreny quan es manté sobre la taula una possible entrada al govern dels comuns. De fet, l'exresponsable d'Urbanisme, Janet Sanz (BComú), ha celebrat totes dues decisions, tant la continuïtat a la ronda Sant Antoni, com els canvis als radars, que ha dit que el seu govern ja havia explorat (que un estudi del maig ja avalava que es podien fer canvis tècnics als aparells per posar-hi horaris). Qui no ho ha vist amb bons ulls és la plataforma veïnal que volia recuperar la reforma del 2018, que denuncia que el nou alcalde va “mentir” quan va prometre canvis.

Grups de l'oposició com Junts han criticat, en canvi, la marxa enrere a Sant Antoni. Hi veuen un "incompliment "flagrant" del que els socialistes havien dit que farien. "Comencem molt malament", ha avisat el portaveu de Junts, Jordi Martí, que sí que ha celebrat que es flexibilitzin els horaris dels radars de davant de les escoles, que era un punt que Trias per Barcelona portava al programa electoral. De fet, el grup de Xavier Trias va demanar dilluns al nou alcalde que flexibilitzés l'horari dels radars.

stats