Barcelona

Collboni proposa apujar l'IBI als hotels de luxe i a les terminals de creuers

Les ordenances també preveuen incrementar entre 5 i 10 euros a l'any la taxa de residus inclosa al rebut de l'aigua

BarcelonaBarcelona continua esprement la fiscalitat sobre el turisme. Les ordenances fiscals per al 2025 presentades aquest divendres pel quart tinent d'alcalde i regidor d'Economia, Jordi Valls, preveuen un increment sensible de l'IBI sobre els hotels de luxe de la ciutat, així com un augment del preu que té per als autocars aparcar a Barcelona. També preveuen una pujada de l'IBI als immobles de característiques especials (coneguts com a bices) que afecta bàsicament equipaments de dins del port. Entre totes les mesures –també amb l'increment del recàrrec de la taxa turística que ha entrat en vigor aquest mes–, l'Ajuntament aspira a recaptar el pròxim curs 42,6 milions d'euros més que el 2024.

Aquestes són les línies mestres d'unes ordenances que Valls ha defensat que busquen explorar altres vies d'ingressos per no incrementar la pressió fiscal sobre els barcelonins. Tanmateix, la proposta presentada pel govern municipal –i que ara s'haurà de debatre en la comissió d'economia de la setmana que ve i el ple de final de mes– també inclou un increment progressiu de la taxa de residus que es cobra a través del rebut de l'aigua. En aquest cas, els habitatges que gastin fins a 6 metres cúbics d'aigua pagaran 5 euros més a l'any, i els que en gastin entre 6 i 12 passaran a pagar gairebé 10 euros més.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a la pujada de l'IBI als hotels, Valls ha explicat que la llei permet fer un tipus diferenciat per al 10% d'immobles amb un valor més alt. Una categoria on hi ha 233 immobles, dels quals 203 són hotels. Ara la proposta d'ordenances feta pública pel govern municipal preveu que aquests immobles passin de pagar un tipus de l'1% a pagar un 1,08%. Això, segons els càlculs de l'Ajuntament, suposarà un increment de la recaptació de 2,8 milions d'euros.

La proposta del govern s'acosta a la que havia plantejat aquest dijous Barcelona en Comú, tot i que el grup d'Ada Colau havia demanat apujar aquest IBI fins a l'1,3% –el màxim legal– per aconseguir recaptar 10 milions d'euros més. Aquest divendres Valls ha subratllat que "avui dia" no es plantegen apujar aquest impost més enllà de l'1,08%. També ha volgut llançar un missatge d'alerta i ha subratllat el risc d'utilitzar la fiscalitat "de forma excessiva" i generar un impacte que no sigui el desitjat. Sí que ha remarcat, però, que els actius immobiliaris dels hotels s'han revalorat molt i que el 63% dels immobles afectats no són propietat de les cadenes hoteleres sinó de fons d'inversió o societats patrimonials que en cedeixen la gestió.

Cargando
No hay anuncios

Impacte sobre el port

L'altra gran via d'ingressos prevista en aquestes ordenances passa també per un augment de l'IBI, en aquest cas als immobles de característiques especials (coneguts com a bices) i que afecta bàsicament equipaments de dins del port, com ara les terminals de creuers, la gasificadora o infraestructures portuàries, així com al túnel de peatge de Vallvidrera. En aquest cas, la voluntat de l'Ajuntament és acabar amb el greuge actual, ja que mentre que Barcelona només cobra un tipus impositiu del 0,8%, la part del port que tributa al Prat de Llobregat està pagant un 1,3%, el màxim legal.

Cargando
No hay anuncios

Ara el govern de Collboni proposa una pujada gradual fins al 2027. Aquest any els bices pagarien un 1,06%, el 2026 un 1,18%, i el 2027, un 1,3%. Tot plegat faria que la recaptació de l'Ajuntament per aquest concepte passés dels 13,8 milions d'euros actuals als 22,3 milions a partir del 2027, segons els càlculs del consistori.

Peatge als autocars

L'ordenança també inclou una de les mesures que Valls ja va anunciar el passat mes de setembre: l'increment del cost que té per als autocars aparcar a Barcelona. L'objectiu és que passin de pagar uns 20 euros al dia a pagar-ne un màxim de 80. Per aconseguir-ho, l'Ajuntament utilitza una triple via. D'una banda, crea una nova taxa per obtenir un permís diari per utilitzar la Zona Bus. De l'altra, aprova una altra taxa de 3 euros per cada operació d'encotxament i desencotxament en àrees especialment massificades com ara la Sagrada Família, el Parc Güell i la Rambla. Finalment, apuja un 12% les tarifes de la Zona Bus.

Cargando
No hay anuncios

Els cotxes elèctrics pagaran la Zona Blava

Un altre dels terrenys on entra la proposta d'ordenances fiscals del 2025 per a Barcelona és en el de les bonificacions. Entre els que sí que notaran el pes de les ordenances fiscals a les seves butxaques hi haurà els propietaris de vehicles de zero emissions, que fins ara tenien la zona blava gratuïta. Si s'aproven les ordenances, passaran a pagar el 50% del tiquet.

Cargando
No hay anuncios

El govern municipal també ha proposat una bonificació de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) per a aquelles activitats que siguin declarades d'especial interès municipal. Una bonificació que serà d'entre el 50% i el 100% i que s'aplicarà sobre activitats que suposin una gran inversió en actius fixos, o que portin més de 50 llocs de treball a la ciutat o que impliquin l'establiment de hubs d'innovació o de start-ups.

Gestos als comuns i a ERC

Per tirar endavant les ordenances fiscals, el govern municipal necessita el suport d'ERC i Barcelona en Comú. La roda de premsa de Valls d'aquest divendres ha inclòs gestos per a tots dos grups. En el cas dels republicans, Valls s'ha fet seva la petició al Parlament d'ampliar el topall actual del recàrrec municipal a la taxa turística "Veiem positiu passar d'un topall de 4 euros a un de 8 euros, i com a equip de govern reconduirem aquesta proposta al Parlament de Catalunya", ha dit. Tanmateix, ha plantejat la conveniència d'estudiar com s'aplica aquest recàrrec i ha obert la porta perquè sigui diferent en funció de si és temporada alta o baixa.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa als comuns, més enllà de la proposta de l'IBI als hotels de luxe –encara que per sota del que reclamava dijous Janet Sanz–, Valls ha obert la porta també a acceptar una altra de les seves peticions: apujar el preu de l'entrada al Parc Güell. El tinent d'alcalde ha admès que els "agrada" la proposta i s'ha compromès a traslladar-la a Barcelona de Serveis Municipals (BSM), que és qui gestiona el parc. Això sí, ha puntualitzat que no té per què ser un encariment que dobli el preu de l'entrada de 10 a 20 euros com volen els comuns.