BarcelonaAmb suspens, però el govern de Jaume Collboni ha aconseguit aprovar aquest divendres en el ple les ordenances fiscals. Ho ha fet amb els vots d'ERC i, finalment, de Barcelona en Comú, després que l'alcalde hagi accedit a explicitar per escrit el seu rebuig al fet que el Port obri una nova terminal per a creuers. Un pacte que havia trontollat durant la setmana però que, un cop tancat, posa les bases pel pròxim gran debat a la ciutat: els pressupostos.
Inscriu-te a la newsletter Barcelona
Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi
Amb les noves taxes i impostos al sac, l'executiu del PSC preveu presentar els comptes després de les vacances de Nadal. Aquest divendres, un cop superat el tràngol, Collboni ha convidat els comuns i Esquerra a "estendre en les pròximes setmanes" l'acord de les ordenances també als pressupostos. Però d'acord amb el que s'ha vist aquests darrers dies no serà bufar i fer ampolles.
I això que des de l'adeu d'Ada Colau de l'Ajuntament la relació entre el PSC i els comuns s'ha suavitzat. Al pacte subscrit per proposar al Port reduir de set a cinc les terminals de creuers s'hi ha de sumar el de fa unes setmanes per modificar el Pla General Metropolità i dotar el consistori de les eines necessàries per poder restringir el lloguer de temporada a la ciutat. Dues de les peticions que Janet Sanz havia posat sobre la taula per aprovar els pressupostos.
Tanmateix, l'acord in extremis d'aquest divendres –segellat aquest dijous al vespre en una reunió entre Collboni i Sanz– deixa algunes ferides i evidencia també la difícil relació entre PSC i comuns a l'Ajuntament. El govern municipal ha accedit a incloure un rebuig explícit a "crear una nova terminal de creuers", però ha aprofitat el debat per burxar els comuns i subratllar que aquest acord "rectifica" el que va signar Colau amb el Port l'any 2018 i que beneïa l'existència de set terminals.
Tot i la invitació de Collboni a reproduir l'acord d'aquest divendres també en els pressuposts, Sanz ha avisat que els comptes "també hauran de portar el segell dels comuns", si el govern municipal vol comptar amb els seus vots. Sobre la taula de negociació hi ha encara per part de Barcelona en Comú propostes com ara impulsar la funerària pública, la prolongació de l'eix verd de Consell de Cent i noves pacificacions al carrer de Sants, al passeig Maragall.
Els dubtes amb ERC
L'altra pota d'un hipotètic acord de pressupostos també és incerta. ERC, que aquest divendres ha avalat les ordenances fiscals, acaba de sortir d'un congrés convuls i a l'Ajuntament s'està a l'expectativa de quins seran els seus pròxims passos. Abans de l'estiu tot semblava preparat perquè els d'Elisenda Alamany entressin al govern de Collboni, però ara aquell debat encara no s'ha reactivat.
D'aquí que al govern municipal es prioritzi lligar el suport dels comuns als pressupostos, ja que amb el vot favorable dels seus nou regidors n'hi podria haver prou amb una abstenció dels republicans per aprovar els comptes. Com sempre en els darrers anys, a més, el futur dels pressupostos de Barcelona aniran també molt condicionats al que pugui passar amb els de la Generalitat i els de l'Estat.
A l'espera que s'obri el ball dels pressupostos, des de l'oposició s'ha donat ja per fet que l'aliança d'aquest divendres per les ordenances fiscals és l'avantsala d'un acord més ampli entre els tres partits. El líder de Junts a l'Ajuntament, Jordi Martí Galbis, ha pres la paraula per carregar contra Collboni, al qual ha acusat d'estar "segrestat" pels comuns. "Els ha cedit el comanament de la ciutat", ha alertat, i ha retret a l'alcalde "el seu engany" durant la campanya electoral, quan marcava distàncies amb Ada Colau. "Vostè no és de fiar", li ha etzibat.
Augment de l'IBI sobre els hotels de luxe
Amb l'aprovació de les ordenances, s'aproven mesures com ara l'increment de l'IBI sobre els hotels de luxe de la ciutat –de l'1% a l'1,17%– i sobre els immobles de característiques especials (coneguts com a bices), que afecta bàsicament equipaments de dins del port, que aquest any passaria del 0,8% a l'1,06%.
L'ordenança també inclou una de les mesures que Valls ja va anunciar al mes de setembre: l'increment del cost que té per als autocars aparcar a Barcelona. L'objectiu és que passin de pagar uns 20 euros al dia a pagar-ne un màxim de 80.