Barcelona

Collboni paga la multa per circular en bici per un carrer on no està permès

El carrer Avinyó, on l'alcalde es va saltar la norma, és una de les vies on es retirarà la senyalització que obliga a baixar de la bici

3 min
L’alcaldable del PSC a Barcelona, Jaume Collboni, ahir en bicicleta pel barri de la Sagrada Família, a l’Eixample.

BarcelonaPedalar sobre la bicicleta pel carrer Avinyó tal com va fer l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, deixarà de ser una il·legalitat. De moment, però, segueix estant prohibit, i per això l'alcalde ja ha pagat la multa corresponent per incomplir la normativa de circulació. L'Ajuntament té previst retirar la senyalització que obliga els ciclistes a baixar de la bici en aquesta via, segons ha explicat aquest dimarts la primera tinent d'alcalde d'Urbanisme i Mobilitat, Laia Bonet. En una atenció als mitjans des de les cotxeres d'Horta, Bonet ha explicat que el carrer de la polèmica està inclòs en una llista de vies on el consistori té detectat que la norma –implantada no fa ni sis mesos– no tenia sentit. De fet, ha explicat que en alguns d'aquests carrers ja s'havia retirat la senyalització i que en el cas d'Avinyó ha de treure's aviat.

L'anunci arriba després de la polèmica que ha protagonitzat Collboni en les últimes hores amb motiu del Dia Mundial de la Bicicleta. A través de les seves xarxes, l'alcalde ha difós un vídeo animant els barcelonins a moure's en bicicleta per la ciutat. Durant el vídeo se'l veu passejant sobre una bicicleta del Bicing al costat del regidor d'Esports, David Escudé, en un recorregut que va des de la platja fins a l'Ajuntament. Fins aquí, tot en ordre. Els problemes per a l'alcalde, però, arriben quan ja és a tocar del consistori. Per arribar-hi, les imatges el mostren circulant pel carrer Avinyó, un dels 25 punts de Ciutat Vella per on el seu govern va prohibir al mes de gener circular en bicicleta. Des d'aleshores els ciclistes teòricament han de baixar del vehicle i fer el trajecte a peu.

Si governar Barcelona fos com un partit de tenis, aquest seria el segon error no forçat de Collboni en poc temps. O, si es prefereix la metàfora futbolística, el segon autogol seguit després de l'incident amb Alexia Putellas durant la celebració de la Champions del Futbol Club Barcelona femení –Collboni va acabar demanant disculpes després que es fes viral un vídeo en què gairebé li arrencava de les mans la samarreta del Barça amb el nom de l'alcalde.

Aquest dimarts Bonet ha explicat que gairebé des de l'estrena d'aquesta nova senyalització van detectar que "generava alguns dubtes en alguns carrers" i que per això s'havia obert una reflexió sobre "en quins carrers tenia sentit". A partir d'aquí, ha explicat, es va elaborar un pla per retirar algun d'aquests senyals i se li havia traslladat a l'alcalde, que hi va donar el vistiplau. Tanmateix, Bonet ha reconegut que per ara al carrer Avinyó encara està prohibit circular-hi en bicicleta, i ha dit que "qualsevol persona ha de seguir la informació i les indicacions de la senyalització". Per aquest motiu, tant Collboni com Escudé ja han dipositat l'import de la multa corresponent, de 100 euros, que pagada amb antelació queda reduït a la meitat.

Fonts municipals han precisat que el mes de febrer ja hi va haver una reunió entre la direcció de mobilitat i el Bicicleta Club de Catalunya (BACC) en què es va avançar en una primera proposta d'ajust de senyalització que ja preveia eliminar la prohibició a Avinyó, afegir senyalització en l'àmbit de Sant Felip Neri i modificar senyals en altres punts. Arran d'aquesta trobada, s'ha elaborat una proposta que s'està acabant de treballar, però que preveu aixecar la prohibició o precisar la senyalització als carrers Avinyó, Bisbe, Baixada de Santa Eulàlia, Call, Sant Honorat, el pas entre les places Sant Miquel i Sant Jaume i el Carrer de n'Arai.

Al mes de gener, tot just dues setmanes després de l'estrena de la nova senyalització, el regidor de Ciutat Vella, Albert Batlle, ja va obrir la porta a retirar-la. Els ciclistes criticaven que se'ls obligués a baixar en tot moment del vehicle en carrers on, en determinades hores, sí que està permès el pas de cotxes i furgonetes. A pregunta d'ERC, Batlle va admetre a la comissió d'ecologia, urbanisme, mobilitat i habitatge del mes de gener que el districte preveia “valorar durant un temps el funcionament i revisar, si escau, algun senyal en carrers on sí que es permeten vehicles de motor".

Crítiques dels ciclistes

Per ara la relliscada ja li ha costat a Collboni crítiques tant del col·lectiu ciclista de la ciutat –que considera que el vídeo de l'alcalde demostra la "incongruència" de la norma que prohibeix la circulació de bicis en alguns carrers– com dels veïns del Gòtic, que han reclamat la retirada definitiva d'aquesta senyalització.

stats