Collboni arracona el seu comitè assessor en infraestructures
El govern municipal té en un calaix des del juny un document de treball sobre l'aeroport
BarcelonaVa ser un dels primers grans anuncis de Jaume Collboni com a alcalde, però un any i mig després de la seva creació no hi ha notícies sobre el Comitè Assessor d'Infraestructures de l'Ajuntament. Aquest òrgan –presidit per l'exconseller Santi Vila i que agrupa una vintena d'experts en diversos àmbits– havia d'ajudar el consistori a fixar posició sobre els grans debats en infraestructures que afecten la capital catalana. Ara com ara, però, no se'n coneix cap opinió, i diversos integrants del comitè consultats per l'ARA admeten que tot fa temps que està aturat.
Presentat el juliol de 2023 amb l'anunci que Vila en seria el president, l'òrgan va semblar agafar embranzida quan aquell mes de novembre va reunir-se per primer cop en la que va ser la presentació de tots els seus integrants. Un equip que incloïa personalitats de reconegut prestigi com l'exconseller Andreu Mas-Colell; l'expresident d'Agbar i conseller delegat de Criteria, Àngel Simón; l'enginyera aeronàutica Beth Cahué; el director del Barcelona Supercomputing Center, Mateo Valero, o l'expresident del Port de Barcelona Joaquim Coello, entre d'altres.
Aquell dia Collboni va defensar que l'Ajuntament havia de "liderar els debats" sobre les infraestructures clau, i que l'objectiu era que tot plegat no quedés "només en debats" sinó que es concretés "en polítiques". A més, va posar deures al seu nou consell assessor. Va demanar que durant el 2024 s'abordessin ja tres grans temes: l’ampliació de l’aeroport com a tema "més important i urgent", l'ampliació del port de Barcelona i el model de mobilitat centrat en el transport ferroviari.
Doncs bé, quan falta poc més d'una setmana per acabar l'any, el balanç sobre aquells tres debats és escàs. Segons expliquen diverses fonts del comitè a l'ARA, del port i del transport ferroviari ni se n'ha començat a parlar. I pel que fa a l'aeroport, l'òrgan sí que va arribar a fer un document de treball que, segons diverses fonts, el govern municipal té des d'abans de l'estiu guardat en un calaix del despatx de l'enginyer en cap, Oriol Altisench.
Aquell document, al qual ha tingut accés l'ARA, recull una vintena de premisses sobre les quals caldria afrontar el debat. En les premisses els experts subratllen "la necessitat d'ampliació de la capacitat de l'aeroport" i constaten que "amb l'actual model operacional" això no és possible. No es posicionen encara sobre com s'hauria de fer aquesta ampliació i es limiten a recollir les principals opcions sobre la taula.
Sí que es considera "urgent" dur a terme les inversions necessàries per fer possible una nova terminal satèl·lit, tot i que s'admet que "també es podria forçar l'alternativa de potenciar la T2 per quelcom més que el baix cost".
Desconcert i malestar
L'objectiu dels ponents quan van entregar aquest document era que el govern municipal convoqués un nou ple del comitè d'experts per debatre'l i afinar-lo. Però sis mesos després, encara no ho ha fet. Entremig hi ha hagut un canvi decisiu d'escenari. Des del mes d'agost, a l'altra banda de la plaça de Sant Jaume ja no hi ha un Govern d'ERC sinó que és Salvador Illa qui presideix la Generalitat i qui, per tant, ha de liderar el debat sobre l'ampliació de l'aeroport.
L'espera, però, ha causat desconcert i malestar entre alguns dels experts que formen part del comitè. "Hi vaig quan em criden, però em criden poc", apunta lacònic un dels integrants de l'equip per resumir la falta de continuïtat dels treballs. "No sabem si és desinterès o desídia", lamenta un dels integrants de l'òrgan.
Entre les diverses fonts consultades hi ha queixes pel funcionament del comitè i per la falta de resposta obtinguda. "He de treure hores de la meva feina per anar-hi, i després no se'n fa res", critica un dels experts. La vintena de persones que integren el comitè ho fan de forma desinteressada i sense cap mena de remuneració específica per aquests treballs.
Des del govern municipal s'admet que el primer dictamen sobre l'aeroport encara està pendent de tancar malgrat les previsions inicials. Fonts municipals remarquen, però, que l'executiu de Collboni "té un contacte regular i habitual" amb els membres del comitè assessor –de qui en subratllen el "reconegut prestigi"– i mantenen que l'objectiu és "traslladar les seves conclusions a la Generalitat quan sigui oportú".