Colau es queda sola defensant les superilles
L'alcaldessa lloa que Trias proposi un projecte "clarament a la dreta" i diu que li sorprèn que "el PSC i l'antiga CiU" s'obrin a pactar
BarcelonaEl mateix dia que Xavier Trias presentava la seva candidatura a alcalde de Barcelona i la bastia sobre projectes que volen revertir part de l'obra de Colau (vol aturar les obres del tramvia i recuperar els xamfrans de l'Eixample), els comuns es van quedar sols defensat continuar amb les superilles. Va ser a la comissió d'Urbanisme d'aquest dimarts a la tarda, quan Junts va presentar una proposició que demanava no engegar nous projectes d'aquest tipus fins que s'hagi fet una avaluació acurada de l'impacte que tenen sobre l'economia i sobre la mobilitat. Un text que era una mena d'invitació al PSC a plasmar en una resolució el missatge que el seu cap de files, Jaume Collboni, ja va llançar fa uns dies: que els socialistes, socis de govern de Colau, no comparteixen el model de superilles i que, en canvi, serien més partidaris d'accelerar la recuperació d'interiors d'illa de l'Eixample per guanyar espai verd. Collboni, de fet, en va prometre 30 fins al 2030 (des del 1987, que és quan es recupera el primer interior d'illa, Barcelona n'ha sumat 45). És el primer hit electoral del PSC, que abans s'havia desmarcat dels seus socis en projectes com l'ampliació de l'aeroport o l'Hermitage.
I els socialistes van recollir ahir el guant i van pactar amb Junts el redactat del text per demanar frenar el desplegament de les superilles. Segons la regidora de Mobilitat, Laia Bonet (PSC), ho fan després de constatar que els eixos verds resten espai al transport públic i generen "carrers de primera i de segona" perquè, diu, n'hi ha que expulsen trànsit i d'altres que en reben. I que, a més, porta a centrar més les inversions municipals al centre de la ciutat que als barris de muntanya. "Hem de posar en pausa les superilles i seguir potenciant el transport públic, que sabem que sí que funciona", va defensar, a l'espera, va dir, de tenir respostes a preguntes com ara si les superilles redueixen realment el trànsit i la contaminació o què passa amb els preus dels lloguers en carrers pacificats.
Tant els comuns com grups de l'oposició com Ciutadans van llegir aquest moviment com una mostra de sociovergència, després que ahir Trias no es tanqués a pactar amb el PSC si les dues forces sumen prou per desbancar Colau. "Em sorprèn que s'obrin possibles pactes entre el PSC i l'antiga CiU. Hi ha molts votants socialistes que podrien estar força perplexos", ha defensat Colau des dels micròfons de Catalunya Ràdio, on ha agraït a Trias que fos tan clar en les seves primeres declaracions defensant que volia revertir projectes com la connexió dels tramvies i que es presentés com a hereu de "l'antiga CiU": "Ara apareix una força que se situa clarament a la dreta, i això pot ajudar a fer un bon debat sobre el futur que volem per a Barcelona".
I la proposta de frenar el desplegament de nous eixos verds o superilles va quedar aprovada amb el suport de tots els grups de l'oposició. Inclosa ERC, que sol ser aliada del govern en els projectes per restar espai al trànsit però que en aquesta ocasió es va sumar a l'embat al projecte. Per què? Segons la regidora republicana Eva Baró, que és qui va defensar el posicionament, perquè un projecte d'aquesta magnitud ha de tenir un mínim consens polític, "i això no passa ni dins del govern". "El que fan és transformar Barcelona a trossets i a cop d'improvisació i necessitat política", va dir, i va apuntar que el que es proposa és acabar el que ja està en marxa però no licitar més treballs. "Necessitem tenir estudis reals de l'impacte que té aquesta transformació sobre el territori", va argumentar el portaveu de Junts, Jordi Martí.
"Torna la sociovergència"
La responsable d'Urbanisme, Janet Sanz, va negar que la polèmica anés de la necessitat d'informes o modelitzacions. "Això va de discursos de partits que es presenten a les eleccions i volen guanyar l'alcaldia", va dir, i va defensar que ja s'han fet els estudis d'efectes sobre la mobilitat i l'economia necessaris i que, de fet, el projecte es va tirar endavant amb el suport dels socis de govern. El PSC no hi va votar en contra, tot i que el dia de la presentació va evitar sortir a la foto i va argumentar la seva absència per aspectes com que es presentés "sense consens" on posar les parades del Bicing o que els veïns no tinguin itineraris rectes per arribar fins a casa.
Sanz també va recelar que Junts portés la proposta el mateix dia que Trias havia defensat fer canvis en els eixos verds i hagués fet una crida a evitar un nou mandat de Colau, fins i tot amb un possible pacte amb el PSC: "Trias ja ha anunciat que torna i que torna la sociovergència. És un model antic".