L'Eixample treu espai al cotxe més enllà de la superilla
Carrers com Aribau, Muntaner i Entença perdran un carril a partir de gener i es pacificarà un tram de Rosselló a l'estiu
BarcelonaNo ha sigut tan ràpid com els seus ideòlegs voldrien, però el districte de l'Eixample de Barcelona ja té data per començar les obres dels projectes escollits en els pressupostos participatius, la majoria dels quals busquen restar pes al trànsit en una zona per on cada dia creuen uns 350.000 vehicles (més que per les rondes). Les propostes se centren, d'una banda, a reduir carrils a les vies més transitades, aquelles que encara mantenen quatre carrils de circulació, com Aribau, Muntaner i algun tram d'Entença, que són les anomenades autopistes urbanes de l'Eixample. I, de l'altra, a acabar de pacificar alguns carrers que es considera que poden tenir un ús molt més local, com Rosselló entre l'antiga presó Model i l'Hospital Clínic, on passarà a haver-hi un únic carril per al trànsit, un carril bici i un cordó de serveis (aparcament, càrrega i descàrrega, contenidors...).
El que començarà més aviat és la substitució d'un carril de circulació per un de serveis a Aribau i Muntaner entre la Gran Via i l'avinguda Diagonal, que era el projecte que promovien l'Associació de Veïns de l'Esquerra de l'Eixample i l'associació Camí Amic. Les obres engegaran al gener i seran molt ràpides perquè només cal repintar el terra i renovar la senyalització. Duraran només un mes a cadascun dels carrers i, per tant, el nou dibuix circulatori hauria de ser una realitat al març a les dues vies. La iniciativa compta amb un pressupost de partida de 380.000 euros (el projecte en exposició pública n'estima el cost en uns 115.000 euros) i el que es fa és substituir el que ara és un carril de trànsit per un carril que tindrà espais per a aparcament de motos i càrrega i descàrrega.
Es passa, així, de l'esquema actual de tres carrils més un de bus (i unes voreres amb molta concentració de motos aparcades) a un esquema de dos carrils centrals, el bus en un extrem i un nou cordó de serveis al costat esquerre de la circulació. El canvi afectarà deu trams del carrer Aribau i onze de Muntaner, que és per on es preveu començar la intervenció. També s'aprofita per donar una mica més d'amplada al carril bus. En una segona fase s'intervindrà, també, al carrer Sardenya entre la Meridiana i l'avinguda Icària, que ja es considera força pacificat des que s'hi va implantar el carril bici, i on es preveu passar a reservar un dels dos carrils de circulació al bus. Això, però, ja queda fora de l'àmbit de l'Eixample.
"No podem mantenir carrers de quatre carrils de trànsit a tocar de les cases de tants veïns. És una bestiesa. L'Eixample de Cerdà no preveia tant espai per al cotxe. I el canvi s'ha de fer ara, en paral·lel a la implantació del sistema d'eixos verds, perquè aquestes autopistes no passin a absorbir encara més trànsit que surti dels carrers pacificats. Els cotxes fan com el gas, ocupen tot l'espai disponible i, per tant, aquestes actuacions han de completar la superilla", defensa Xavier Riu, de l'Associació de Veïns. Celebra que els projectes comencin a avançar ara, però lamenta que l'àrea de Mobilitat (la que comanda la socialista Laia Bonet) hi hagi posat, diu, "massa bastons a les rodes" i que tot s'hagi endarrerit fins al tram final del mandat. Fins al punt que hi ha hagut molts dubtes sobre si algun projecte s'arribaria a fer.
Bus provisional a Entença
Ha anat més tard del previst, per exemple, el projecte per substituir un carril de trànsit per un de serveis al carrer Entença, en aquest cas entre la Gran Via i l'avinguda de Roma, perquè el dibuix sí que s'aplica ja en el tram superior, fins a Josep Tarradellas, des del 2020. I des de llavors que s'esperen, també, en el tram de baix. Aquest canvi, molt reivindicat per escoles com la Joan Miró, situada a la confluència d'Entença amb Diputació (per on passen cada dia 26.000 vehicles), hauria de començar al gener. En aquest cas, però, les obres es preveuen més llargues i s'espera que estiguin acabades a l'abril.
Segons el projecte en exposició pública, l'actuació, que afecta cinc trams, serà igual en totes les parts, amb el canvi d'un carril de circulació per un cordó de serveis, excepte al primer tram, el que va de la Gran Via a Diputació. Aquí es preveu que hi passi un carril bus provisional mentre durin les obres a la plaça Espanya. D'aquesta manera, en aquest tram, Entença tindrà un carril bus a cadascun dels costats: el permanent, que no es veurà alterat en cap tram, i el provisional, que se senyalitzarà amb pintura groga i quedarà al costat Llobregat. I això ja podrà estar fet abans de febrer, perquè és el que començarà abans.
El nou carril de serveis a la resta de trams acollirà alguns dels elements que s'han de treure dels carrers on s'està implantant la superilla entorn de Consell de Cent, com ara una parada del Bicing o aparcaments de motos i bicis i espais de càrrega i descàrrega. La comunitat educativa de l'Escola Joan Miró ja va considerar, en l'últim consell de barri de l'esquerra de l'Eixample, que els canvis són insuficients i va anunciar que mantindrà les protestes regulars amb tall de carrer per denunciar l'excés de trànsit a la zona. El president de l'AMPA, Moisès Castillo, assegura que estaran molt pendents de veure si les obres comencen realment el 2023 perquè ja esperaven que s'haguessin fet de manera tàctica a l'inici de curs i perquè han topat amb molts recels que han anat frenant el projecte. "El soroll dins de les aules amb les finestres obertes és insuportable", denuncia.
El retard de Rosselló
El que trigarà més a començar, en canvi, és el que va ser la idea més votada als pressupostos participatius a l'Eixample: la pacificació del carrer Rosselló entre la Model i el Clínic, que ha topat amb molts problemes tècnics i s'ha hagut de redibuixar. Finalment, el projecte que s'ha acordat preveu tenir un carril de circulació, carril bici i cordó de serveis, però han d'estar l'un al costat de l'altre perquè els vehicles d'emergències tinguin prou espai per maniobrar en cas de ser necessari. I això implica que en algun punt les motos hauran de trepitjar el carril de bicicletes per arribar als estacionaments, que és un dels punts que més s'ha debatut. L'acord és pintar a terra tot el carril bici i situar els aparcaments de motos només a l'inici i finals dels trams. "El que volem és que el projecte no quedi al calaix, que comenci ja", defensen des de l'Associació de Veïns.
Aquests treballs, però, es deixen ja per al mandat que ve: la previsió és que comencin al juliol i que estiguin acabats a l'octubre. Preguntat, durant el consell de barri, sobre com podria afectar el projecte un possible canvi de govern, el regidor de l'Eixample, Pau Gonzàlez, va confiar que ningú no alterarà una obra que neix de la voluntat dels veïns. També està previst que al gener comencin les obres per fer els anomenats ecoxamfrans al carrer Aragó, com promovia l'entitat Eixample Respira. Se'n faran cinc, amb urbanisme tàctic, per recuperar 500 metres quadrats per a l'ús ciutadà.