Sinistralitat

Del carrer Aragó a la plaça Francesc Macià: els punts negres de la sinistralitat a Barcelona el 2023

El 2023 es tanca amb un descens dels accidents d'un 5% però amb més ferits greus que el 2022

Efectius del Servei d’Emergències atenent una víctima d’un accident a la cruïlla 
de Mitre amb Balmes, a Barcelona, en una imatge d’arxiu.
22/01/2024
3 min

BarcelonaBarcelona ha tancat el 2023 amb un descens de gairebé el 5% dels sinistres de trànsit però amb més ferits greus (225) respecte a l'any anterior. Unes dades que, segons ha valorat la primera tinent d'alcalde, Laia Bonet, continuen demostrant que "calen més actuacions per reduir la sinistralitat". Un dels debats que ben segur hi haurà sobre la taula del govern municipal és com actuar sobre alguns dels punts negres de la ciutat. L’any passat una quinzena de punts van acumular 292 sinistres amb ferits. La gran majoria d’ells es troben a l’Eixample, el districte que més trànsit suporta. Tot i que aquests prop de 300 accidents només suposen un 4,26% del nombre de sinistre amb lesionats que hi van haver a la ciutat, el fet que en un tram concret de menys de 15 metres hi hagi més de 10 accidents en un any ajuda a indicar llocs conflictius a la ciutat.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Entre els punts crítics de 2023 destaca el carrer Aragó, que apareix fins a cinc cops al llistat de llocs amb més accidents a la ciutat i amb diferents encreuaments. En concret, l'any passat, els punts amb més accidents a Barcelona van ser l'encreuament del carrer Aragó amb Independència i el de l'avinguda Diagonal amb Balmes, amb 17 registres cadascun. Per darrere apareixen també el kilòmetre 15 de la ronda de Dalt en sentit Besòs –amb 16 sinistres– i la Gran Via a l'altura de plaça Universitat, amb 15. Amb 14 accidents els segueixen l'encreuament d'Avinguda Tibidabo amb Isaac Newton, a tocar de la ronda de Dalt, i tres cruïlles més del carrer Aragó –amb Roger de Flor, amb Roger de Llúria i amb Muntaner–. L'Eixample, de fet, és el districte que concentra més punts negres de la ciutat, ja que també apareixen en aquesta llista els encreuaments de Roger de Llúria amb Rosselló (13 accidents) i de Mallorca amb Comte d'Urgell (11).

A més d'Aragó, l'avinguda Diagonal és un altre punt negre de la sinistralitat: a més de la cruïlla amb Balmes, també apareixen en el rànquing la plaça Francesc Macià (11 sinistres) i la plaça Maria Cristina, amb 12. Crida l’atenció que en aquesta ocasió la Gran Via només aparegui un cop en una llista on habitualment hi apareixia diverses vegades.

El cap de la Guàrdia Urbana de Barcelona, Pedro Velázquez, ha explicat aquest dilluns que detectar aquests punts negres els ajuda a treballar-hi directament sigui amb mesures sobre el trànsit o amb campanyes de conscienciació.

Es tripliquen els ciclistes ferits greus

Pel que fa a les xifres globals de sinistralitat, les dades fetes públiques aquest dilluns per l'Ajuntament mostren una reducció d'un 4,79% dels accidents durant el 2023. Si el 2022 es van registrar 7.202 sinistres, l'any passat n'hi va haver 6.857. Aquest descens també es trasllada al nombre general de ferits, que passa dels 9.042 del 2022 a 8.763. Tanmateix, sí que creix substancialment el nombre de ferits greus, que el 2023 van ser 225, un 30,81% més que l'any anterior.

El tinent d'alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha argumentat que aquest increment es deu en part al canvi de metodologia que s'ha fet per tenir una fotografia més acurada dels accidents a la ciutat. A diferència d'altres anys, ha dit, ara es fa un seguiment dels ferits més enllà del diagnòstic inicial. Així, si algú acaba passant més de 24 hores a l'hospital a conseqüència del sinistre, passa a formar part de la llista de ferits greus malgrat que inicialment se l'hagués qualificat de lleu.

Víctimes mortals en sinistres de trànsit a Barcelona

Pel que fa a les víctimes mortals, el 2023 van morir 20 persones a la ciutat en accidents de trànsit, tres menys que l'any anterior. Nou eren vianants, vuit conductors de bicicleta i dos conductors de patinet elèctric. De fet, el nombre de ferits greus entre els conductors de bicicleta s'ha triplicat respecte al 2022 –26 en lloc de 8– i s'ha duplicat –de 5 a 11– en el cas dels patinets. Davant d'aquestes dades, Bonet ha fet una crida a "continuar reforçant la seguretat de ciclistes i conductors de patinet", i considera "urgent" aprovar una nova ordenança de circulació que obligui els conductors de patinet a anar amb casc. A banda, ha apostat per accelerar l'elaboració del pla local de seguretat viària i el pla de la moto.

Distraccions al volant

El cap de la Guàrdia Urbana, per la seva banda, s'ha referit als vianants morts en l'últim any per atropellaments. Velázquez ha subratllat que en la majoria dels casos la responsabilitat ha sigut seva per no obeir semàfors o creuar fora dels passos habilitats. Per contra, en el cas dels conductors, la primera causa de sinistralitat és un cop més la manca d'atenció al volant, que està darrere de 1.586 dels sinistres que hi va haver el 2023 a la ciutat. Els segueixen els accidents motivats per no respectar la distància entre vehicles (964), per girs indeguts o sense precaució (789) i per desobeir semàfors o altres senyals (624 i 434, respectivament). Pel que fa als accidents provocats pel consum d'alcohol, el 2023 van ser 198, un 12% menys que l'any anterior.

stats