Barcelona

Una cadena humana reclama connectar amb metro les dues Trinitats

Els veïns exigeixen a les administracions treure del calaix aquest projecte

3 min
Veïns i veïnes de La Trinitat fent una cadena humana per reclamar la unió del Metro al barri

BarcelonaUnides pel nom i separades per tota la resta. Sembla la maledicció que les institucions han llançat sobre els barris barcelonins de la Trinitat Nova i la Trinitat Vella. A la frontera que aixeca l'avinguda Meridiana, s'hi suma la frontera administrativa. Assignats a districtes diferents –la Nova pertany a Nou Barris i la Vella a Sant Andreu–, hi ha una altra ferida que eixampla l'abisme: la falta de connexió de metro entre els dos barris. Una reivindicació històrica que els veïns han reprès aquest dissabte amb una cadena humana que ha unit el poc més d'un quilòmetre que separa les estacions de Trinitat Vella (L1) i Trinitat Nova (L3 i L4).

A les dotze del migdia, més de 2.000 persones convocades per la FAVB i la plataforma Trinitat per la Mateixa Via han trencat simbòlicament la divisió entre els dos metros amb una cadena humana que ha creuat la Meridiana a través del pont de Sarajevo. Una "fotografia històrica", en paraules del president de Trinitat Uneix, Paco Flórez, que volen que empenyi la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona a treure del calaix un projecte que fa temps que s'espera.

La cadena humana ha unit la distància que separa les estacions de Trinitat Vella (L1) i Trinitat Nova (L3 i L4).

La reivindicació, de fet, va néixer gairebé en el mateix minut que es va inaugurar l'estació de Trinitat Nova l'any 2008. Ja aleshores molts no van entendre que s'hagués desmuntat la tuneladora sense aprofitar l'avinentesa per perforar uns centenars de metres més i completar una connexió que hauria unit dos barris i tres línies. Però no es va fer i ara, per anar de Trinitat Vella (L1) a Trinitat Nova (L3 i L4) amb metro, cal anar fins al centre de la ciutat i fer transbord a Urquinaona o a Catalunya. Una odissea.

Evidentment, ningú deu haver fet mai tota aquesta volta per creuar d'una Trinitat a l'altra i els veïns de la Vella opten per desafiar la distància i el desnivell per anar a una de les dues estacions. Però la desconnexió del metro no només allunya les dues Trinitats. També té unes altres conseqüències tangibles. Com ara que els veïns de la Trinitat Vella no tinguin connexió directa amb el seu hospital de referència, que és el de la Vall d'Hebron. Així, un trajecte que seria de 10 minuts amb metro ara obliga a fer més de mitja hora amb autobusos amb freqüències de pas inferior. A més del cas de l'hospital, la unió de les dues línies afavoriria la connexió dels veïns de la Trinitat Nova amb Santa Coloma i el Barcelonès Nord, i els de la Trinitat Vella amb els barris de muntanya de la ciutat, cosa que impactaria notablement en el trànsit.

Una connexió rendible

Que la proposta dels veïns no és una quimera ho demostra que la connexió ja estava inclosa en el Pla Director d'Infraestructures 2011-2020. Aleshores la unió de les estacions de Trinitat Vella i Trinitat Nova apareixia com un dels projectes a iniciar abans del 2020. Tanmateix, no es va fer res i es va haver d'incloure un altre cop en el Pla Director d'Infraestructures 2021-2030 sense que, ara per ara, s'hagi fet res per activar-lo. I això que es tracta d'una de les actuacions previstes per ampliar la xarxa de metro més rendibles, amb un cost de 81 milions d'euros i una demanda estimada de més de 9.200 passatgers.

Una oportunitat que aquest dissabte els veïns de les dues Trinitats esperen haver posat definitivament sobre la taula de les administracions. "Tant de bo un dia, quan aquesta connexió sigui realitat, puguem veure la foto d'avui com una jornada decisiva i dir 'jo hi vaig ser'", desitja Flórez.

stats