El bus torna a la ronda de Sant Antoni pacificada
El transport públic circularà només per un tram i l’altre es mantindrà sense trànsit
BarcelonaEl tram de la ronda de Sant Antoni de Barcelona on encara hi ha les lloses de formigó que van sostenir les carpes del mercat provisional no es mantindrà 100% lliure de trànsit, com reclama un conglomerat d'entitats, convençudes que no es pot perdre ni un metre quadrat de l'espai que ja s'ha guanyat per a l'ús ciutadà. Però tampoc no recuperarà tants carrils de circulació com es preveia en el projecte descartat el 2018 i com reclamaven alguns comerciants i la Plataforma d'Afectats per la Llosa. El govern de Colau ja va anunciar a principis d'estiu que s'inclinava per un punt intermedi entre les dues visions contraposades i que això implicaria recuperar la circulació d'autobusos a l'espai que ara està pacificat. La proposta era obrir un carril en sentit baixada, que és el que ara obliga a fer circular autobusos contra direcció pel carrer Urgell. L'equip d'Urbanisme ha presentat aquesta tarda l’avantprojecte de la proposta definitiva als veïns. I l'últim dibuix sí que recupera el pas d'autobusos a la ronda en una direcció, però ho acota a l'últim tram de la ronda, el que va del carrer Villarroel fins a Urgell.
En aquesta part, a banda del carril per a l'autobús, s'hi dibuixarà també un doble carril bici i un espai per a la càrrega i descàrrega (amb 18 places) que funcionarà només en determinades franges horàries. Aquí, els vianants tindran prop de deu metres de vorera al costat de Sant Antoni, i prop d'11 metres al costat Raval. A l'espai que ara ocupa la primera de les plataformes de formigó (entre Floridablanca i Villarroel), en canvi, tot l'ample del carrer es mantindrà pacificat (30 metres d'amplada) i l'espai per a la bicicleta s'hi senyalitzarà amb una botonadura.
Per compensar els metres quadrats d'espai pacificat que es perden en la segona de les plataformes, el govern municipal defensa que l'avantprojecte inclou la creació de dues noves placetes: una a l'encreuament de la ronda amb Tamarit, que s'acabarà de pacificar del tot per connectar la nova ronda amb la superilla de Sant Antoni; i l'altra a l'altura de Casanova. Això últim suposa, a la pràctica, sumar una nova cruïlla a l'espai que ara queda lliure de trànsit. Segons els càlculs del govern municipal, una cosa compensa l'altra, i si ara hi ha 15.262 metres quadrats d’espai pacificat entre la llosa i el carrer Tamarit, quan s'apliqui el nou dibuix, i malgrat la reobertura del carril del bus, n'hi haurà 15.600.
Conflicte veïnal
Les entitats que defensen mantenir la llosa lliure de qualsevol circulació, però, ja van aixecar la veu, ara fa deu dies, amb un decàleg contrari a fer passar qualsevol carril (encara que fos de bus) per un espai que ara té molta vida ciutadana. Consideren que reobrir carrils en un carrer ja pacificat és anar en contra de la filosofia que s'aplica en altres punts de la ciutat per conquerir metres per al vianant, com les superilles. I que no té sentit renunciar a un dibuix que ja fa 14 anys que s'aplica, perquè aquesta part de la ronda no té trànsit des que s'hi van posar les carpes provisionals del Mercat de Sant Antoni. El seu gran recel és que les entitats que defensen la reobertura de carrils on ara hi ha la llosa no vulguin fer servir els autobusos com una mena de "dic de contenció" perquè les problemàtiques del Raval no arribin a Sant Antoni. I demanen mantenir l'espai com un tot, lliure de qualsevol trànsit. La plataforma que defensa la pacificació total ja ha deixat clar que considera un "retrocés total" la nova proposta. Consideren que sí que cal millorar el transport públic però no en detriment de l'espai per al vianant, que és “escàs”.
La plataforma d’Afectats per la Llosa, en canvi, considera “imprescindible” solucionar l'actual situació dels busos a Sant Antoni, amb molta càrrega al carrer Sepúlveda, i defensa que tothom ha fet “cessions” per arribar fins a un projecte que no és ni el 100% pacificat, ni el que es plantejava el 2018, amb més carrils de trànsit. "El pas de vehicles ajudarà a fer que els problemes no s'estanquin aquí", sostenien.
El que sí que fa l'avantprojecte de reforma de la ronda és eliminar per sempre l'asfalt, aplicant aquí també el model de la superilla de l'Eixample. El terra passarà a tenir pedra natural. Tindrà, també, més parterres i els escocells (els forats dels arbres) seran més grans, sobretot en el tram que es mantindrà totalment lliure de trànsit. El pas del metro per sota de la segona plataforma fa més difícil que s'hi pugui plantar vegetació. El projecte preveu guanyar 1.800 metres quadrats de verd. La reforma també inclou el rentat de cara de la plaça del Pes de la Palla, que acollirà una "superàrea de joc infantil" i que també es vol més verda.
Després de la presentació d'avui i a l'espera de les reaccions veïnals, ara s'entra en la fase de redacció definitiva del projecte. L'objectiu és tenir-lo tancat cap al febrer i començar obres a finals de juny. Però el que es farà ja de manera imminent és aixecar la llosa de formigó, que és el compromís assolit amb comerciants i veïns de la zona. Aquests treballs començaran ja dilluns que ve, el 14 de novembre, i haurien d'estar acabats al març. Compten amb un pressupost de prop d'un milió d'euros.
El govern municipal treu pit de l'èxit de públic que han tingut les activitats, sobretot per a infants, dinamitzades que s'organitzen sobre la llosa des de l'estiu. Hi han participat una mitjana de 272 persones cada dia.