El boom del bicibús: festa i reivindicació en el camí a l'escola
Les línies es multipliquen i se sumen a una acció internacional per exigir recorreguts segurs per als més petits
BarcelonaNou infants i dues mestres. Així va començar a funcionar, el febrer del 2020 a Vic, el primer bicibús de Catalunya. I des de llavors la pràctica d'anar tots junts a l'escola en una mena d'escamot ciclista pel mig de la calçada ha anat esquitxant diferents municipis fins a viure un autèntic boom aquest 2022. Canvis en Cadena, una iniciativa que beu d'aquell primer projecte de Vic per compartir informació amb tothom que vulgui impulsar bicibusos, estima ara que n'hi ha en 17 municipis i que en total mouen uns 700 infants (i molts familiars acompanyants). Les línies es multipliquen setmana rere setmana a aquell ritme que fa que cada estrena ja no tingui un titular.
Només a Barcelona n'hi ha nou en marxa o fent les últimes proves, i els que coneixen de prop com van les coses avisen que "n'hi haurà més". I recorden el caràcter reivindicatiu de la proposta: si s'organitzen bicicletades d'aquest tipus és perquè la infraestructura ciclista per arribar fins a les escoles amb la canalla no és prou segura. I, per això, ara tots els bicibusos catalans preparen una acció coordinada per reclamar el dret de qualsevol infant a poder-se moure en bicicleta sense perill. Ja fa dies que a través de les xarxes criden a reservar-se la data del 15 de maig i aquest divendres han concretat que se sumen a l'organització global del Kidical Mass, una iniciativa que va néixer el 2008 als Estats Units, i que portarà bicicletades reivindicatives a ciutats com París, Roma, Viena, Berlín, o Guayaquil. I ara també a Barcelona.
El primer transbordament
A l'Eixample, que és on es va fer viral la línia que enllaça el Mercat de Sant Antoni i la Model –que amb pics d'assistència de prop de 200 persones és la més nombrosa–, ja n'hi ha dues més en funcionament: la que surt de la plaça Letamendi també cap a la Model i la que recorre la Diagonal des de Verdaguer fins a les Glòries. I dues més a punt de posar-se en marxa: la que portarà el nom de Sagrada Família, que sortirà de Provença-Cartagena i acabarà a l'Escola 9 Graons després de passar per les escoles Sagrada Família i Fructuós Gelabert, i la que consolidarà el que eren branques de la línia de Sant Antoni. És a dir, recorreguts que fins ara es feien pels carrils bici per arribar fins a les escoles que no es troben al carrer Entença i que ara es considera que, per nivell d'assistència, "ja han desbordat" aquests carrils bici i començaran a circular, també, per la calçada: en concret pel carrer Consell de Cent amb sortida des d'Entença.
Serà, de fet, la primera possibilitat de fer transbordament amb bicibús, com si fos el metro o la nova línia de bus. Algú podrà començar l'itinerari al Mercat de Sant Antoni i a l'arribar a Consell de Cent canviar de línia per arribar fins a escoles com Diputació o Auró.
També està començant a funcionar una línia a les Corts –que té la peculiaritat de circular els dijous i no sumar-se, per tant, als bicivendres–, una per Ciutat Vella, impulsada per l'Escola Pere Vila i que arrenca a la Rambla, la de Sant Andreu i la recuperada a Sarrià, on ja hi va haver una experiència pionera el curs passat i ara hi ha una línia que funciona amb tres torns horaris per donar servei als estudiants que entren a les 8 h, a les 8.30 i a les 9 h.
"Ara som més i ens atrevim fins i tot amb la Via Augusta", explica Yago Raventós, que és el professor del Col·legi Reial Monestir de Santa Isabel que va portar el bicibús a Barcelona l'any passat i que ara participa en el projecte conjunt de vuit escoles, que mou uns 90 infants i 40 adults i que, segons tenen registrat a l'aplicació on cada setmana es pregunta als participants com anirien a escola si no se sumessin al bicibús, retira una quinzena de vehicles entre cotxes i motos. Des de Canvis en Cadena calculen que dels bicibusos que fan servir la seva aplicació, que no són tots sinó que engloben 454 infants de deu municipis, substitueixin 180 cotxes.
Carrils bici, llocs on aparcar i radars
La primera iniciativa a Sarrià, però, va deixar de funcionar per la falta de llocs segurs on aparcar les bicicletes, una demanda que mantenen per a l'Ajuntament. També en tenen, de demandes, els organitzadors de les línies de bicibús de l'Eixample, que aquesta setmana s'han reunit amb el regidor per informar-lo de les dues noves línies en cartera i preguntar-li en quin punt estan les seves peticions. És a dir, demandes i reivindicacions com la de fer un carril bici segur al carrer Entença, on hi ha tres escoles de primària que cada divendres se sumen a les bicicletades; el del carrer Mallorca, o preguntar per la instal·lació d'ancoratges on aparcar les bicicletes al costat dels centres educatius.
El regidor del districte, Pau Gonzàlez, que assegura que estan "encantats que el projecte del bicibús creixi perquè és una reconquesta infantil dels carrers", va respondre a les peticions assegurant que, de moment, el que es farà a Entença és el carril de serveis, que és el que ja estava acordat, però que el compromís és que aquesta obra no impedeixi, en un futur, poder-hi fer el carril bici. També va informar que el districte ha comprat uns 200 ancoratges per a bicicletes que ara es distribuiran amb el compromís d'atendre les necessitats dels bicibusos.
Però les escoles que s'han sumat a la febre del bicibús tenen encara més peticions, com reduir el nombre de carrils o, com a mínim, que es controli més el límit de velocitat als carrers que passen per davant de centres educatius. És el cas de 9 Graons, a la Dreta de l'Eixample, al carrer Roger de Flor, on les dades d'un radar pedagògic i d'un sensor instal·lat per les famílies indiquen que més de la meitat dels conductors se salten la limitació a 30 km/h. El 8%, de fet, circula a més de 70 km/hora. "Necessitem elements que obliguin a reduir la velocitat, no volem haver de lamentar ensurts", lamenta Marc Hurtado, de l'AFA del centre, que també reivindica millorar la xarxa ciclista.