Bombers atrapats en superilles? Què hi ha darrere la polèmica a les xarxes
Un petit incident a Creu Coberta i una sèrie de proves d’accessibilitat han desencadenat una onada de crítiques
BarcelonaLes new jerseys, els blocs de formigó groc que es fan servir en obres i que van ser font de discòrdia amb les ampliacions de terrasses a Barcelona, han tornat aquests dies a fer-se un lloc entre les polèmiques barcelonines. Tot ve d'un vídeo que ha corregut per les xarxes en què es veu un vehicle de Bombers de Barcelona que no podia accedir al carrer Creu Coberta perquè era diumenge i estava tallat al trànsit en el marc del programa Obrim Carrers i el pas era massa estret.
La incidència, com es veu al vídeo (a sota), es resol de manera ràpida amb una mica de força: bombers i bomberes d'aquest vehicle i del que venia al darrere desplacen uns centímetres el bloc i camió continua el seu trajecte. Les imatges han generat una onada de crítiques pels suposats problemes de seguretat d'aquests talls de trànsit i, ja per extensió, de les superilles i els eixos verds i totes les transformacions en marxa. Però què ha passat realment en aquest cas?
Segons expliquen fonts del cos de Bombers de Barcelona, l'incident va ser el diumenge 9 d'abril quan, efectivament, Creu Coberta estava tallat al trànsit. El principal problema és que es va fer servir el camió amb autoescala més gran dels que funcionen a la ciutat (té una escala d'onze metres) i que no acostuma a circular per aquests carrers, ja que es troba al Parc de Montjuïc i aquesta zona s'atén des del Parc de l'Eixample. Aquell dia, però, el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) va requerir suport per evacuar una persona lesionada per una finestra i el vehicle habitual estava ocupat. Per això es va enviar aquest camió, més gran, des de Montjuïc. "Ni hi va haver un retard notori ni res va tenir conseqüències greus perquè era una atenció a un ferit de poca gravetat", expliquen des de l'Ajuntament.
Els mateixos efectius dels Bombers també es confessen "sorpresos" per l'alarmisme que s'ha generat. Sobretot, perquè al cap d'uns dies es van repetir les imatges (i la polèmica), ja que els Bombers hi van enviar de nou vehicles fer-hi proves d'accessibilitat, acompanyats per tècnics de les Unitats de Normativa i de Cartografia. "Després de la incidència, el que és habitual és tornar a la zona per estudiar-ho", expliquen fonts del cos, però neguen que fins ara hi hagi hagut problemes d'aquesta mena en els nous carrers pacificats. "Si veiéssim que no podem accedir a algun lloc, seríem els primers a alertar", assegura un membre del cos. I des de l'Ajuntament afegeixen que aquest tipus de controls d'accessibilitat, que també s'han fet en altres punts on s'han fet intervencions urbanístiques recents, es fan sovint en zones de carrers estrets com Gràcia i Ciutat Vella per anar determinant quins són els millors accessos per a vehicles d'emergències.
Vista la polèmica generada, el mateix cos de Bombers, a través del seu compte oficial de Twitter, va sortir a donar explicacions del que havia passat, sobretot després que es difonguessin imatges d’un camió entre jardineres a la ronda Sant Antoni: "És una pràctica habitual per comprovar quins són els vehicles i itineraris més adients per accedir a determinades zones i millorar la nostra capacitat de resposta". I el regidor de Drets de la Ciutadania, Marc Serra, va titllar les notícies que asseguraven que els Bombers s'havien tornat a quedar encallats en carrers pacificats i posaven en dubte la seguretat d'aquests espais de "fake news". Remarca que, en les imatges que corren per la xarxa, els Bombers no van ni equipats perquè no és un servei sinó un estudi d'accessibilitat. Una explicació que serveix tant per al segon cas del carrer Creu Coberta com per a les imatges enregistrades a la ronda Sant Antoni, on també es van fer estudis d'aquesta mena. L'Ajuntament, diu, portarà el tema als tribunals. Considera que el cas és especialment greu perquè afecta la percepció de seguretat de la ciutadania i perquè, a més, arriba quan falta poc més d'un mes per a les eleccions.