Barcelona vol limitar "amb urgència" els creuers per evitar arribar als 3,5 milions de creueristes el 2030
L'Ajuntament presenta un informe alertant de la contaminació i la massificació turística del model actual
BarcelonaBarcelona rep uns 400.000 creueristes mensuals entre el maig i l'octubre; és a dir, un creuer al mes amb tots els habitants de les ciutats de Girona, Lleida, Tarragona i Vic juntes. L'Informe d'externalitats del trànsit de vaixells al port de la ciutat, presentat aquest dijous, preveu que es podria arribar a rebre 3,5 milions de creueristes i gairebé 900 creuers l'any 2030 si no s'hi fa res, una xifra "insostenible", segons el govern municipal. Per evitar arribar-hi, l'Ajuntament reclama mesures "concretes i urgents" que limitin l'arribada de creuers a Barcelona.
Les dades de l'Ajuntament registren una tendència creixent de passatgers que fa que des del 2015 el volum augmenti un 7% anual de mitjana, fins que el 2019 es va arribar al màxim històric de 3,1 milions de creueristes. Després de la patacada per la pandèmia, ara el sector encara un procés de recuperació i actualment ja hi ha "dies vermells" en què el port es pot col·lapsar perquè es poden rebre 15.000 creueristes, i fins i tot hi ha pics que sobrepassen els 25.000 passatgers diaris. La previsió és que ni el Brexit, ni la guerra, ni la inflació frenaran l'arribada de cada vegada més creueristes. Amb aquestes dades i aquestes perspectives, la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha reclamat una regulació i limitació de l'activitat, que qualifica d'"insostenible per motius ambientals i de massificació". Sanz ha assegurat que l'objectiu és "avançar en la línia del govern balear", que ha limitat els creuers a Palma, i aconseguir pactes en una taula de treball amb totes les administracions competents que es reunirà aviat. Cal recordar, però, que el municipi només té una cadira al consell directiu del Port de Barcelona i que hi ha una part del govern municipal, el PSC, que fins ara ha suavitzat les declaracions dels comuns contra el model turístic i la necessitat de limitar els creuers.
Les línies d'actuació
Segons l'informe, l'activitat dels creuers va generar 790 milions d'euros d'impacte econòmic el 2016. En general, els passatgers en trànsit, que són els que només passen unes hores a la ciutat i són els més abundants, es gasten uns 50 euros al dia, mentre que els que inicien o acaben el seu viatge a Barcelona se'n gasten uns 230. Sanz ha qualificat els creueristes de visita de "parc temàtic" i ha dit que aporten "poc valor afegit i destrueixen el comerç local". "Cal posar fi a la barra lliure dels creuers. Suposen un turisme extractivista que expulsa els veïns dels barris", ha dit Sanz, especialment a les zones de la ciutat per on passegen els turistes, com l'eix del passeig de Gràcia, Montjuïc i la Sagrada Família, entre d'altres, fet que genera aglomeracions i que provoca que barris com el Gòtic "dupliquin cada dia la seva població només amb creueristes", com ha explicat el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia.
Precisament, tot i ser una de les dades que més preocupa, la petjada ambiental dels creuers és una de les àrees menys estudiades en l'informe per la manca de dades. L'Ajuntament ha reclamat al Port més transparència per poder analitzar aspectes com les aigües residuals, els gasos emesos, els contaminants atmosfèrics o els impactes en els animals marins derivats de l'ampliació de les infraestructures portuàries. Sanz ha assegurat que "no hi ha creuers verds" i, per tant, "encara s'ha de fer molta feina", i recalca que les mesures preses i els pactes acordats l'any 2018, com la limitació dels terminals, "són necessaris però insuficients".