Els patinets elèctrics particulars tenen des d'aquest any noves normes a l'entorn metropolità de Barcelona, on es prohibeix als usuaris viatjar-hi mentre es desplacen en tren, bus, metro o tramvia. Des de l'1 de febrer i, en principi, durant sis mesos, els patinets estan prohibits a tots els transports públics de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i també a les estacions. El motiu que va desencadenar el veto va ser un accident: un d'aquests vehicles va explotar dins d'un vagó de Ferrocarrils de la Generalitat ple de viatgers. L'ATM va anunciar que aquest període de prohibició serviria per redactar un reglament general i més exhaustiu sobre l'ús d'aquests nous vehicles de mobilitat personal i que aprofitarien per valorar mesures com ara que, en el futur, es prohibeixi carregar les bateries d'aquests aparells als endolls del transport públic.
Barcelona, tres anys encallada en la regulació dels patinets de lloguer
La ciutat manté el veto a aquesta activitat fins que no fixi les normes per treure les llicències a concurs
BarcelonaDes del 2019 Barcelona manté que l'activitat de les empreses de lloguer de patinets està prohibida a la ciutat fins que no se n'estableixi una regulació, com la que ja marca qui pot operar i qui no en el sector de les motos d'ús compartit. I aquesta regulació no acaba d'arribar. La idea inicial del consistori era obrir el meló dels patinets d'ús compartit un cop es resolgués el de les motos, que va ser polèmic i que es va tancar a mitjans del 2020 amb 4.176 llicències a repartir entre 12 empreses. Cadascuna rebia, d'entrada, 348 llicències per a tres anys.
La llavors regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, després d'aquesta experiència ja va avançar que el concurs del servei de patinets es faria diferent i que no hi podrien accedir lliurement totes les empreses, sinó que hi hauria concurrència, per evitar una gran fragmentació de les llicències. La previsió inicial era tenir la qüestió resolta l'abril del 2020 i, més tard, ja es va parlar de l'estiu del 2021, però tot això ha quedat en paper mullat i encara no s'han fixat els criteris per al concurs, que ara ja passarà a les mans del govern que resulti de les eleccions del maig.
La ciutat manté la prohibició del lloguer de patinets, que només es pot fer amb guia i casc, i no a l'estil del sharing que implicaria poder deixar els patinets estacionats perquè els pugui agafar qualsevol usuari a través d'una app. Inicialment, hi va haver empreses que van desafiar la prohibició, van acumular sancions i van veure com se'ls retiraven vehicles als dipòsits municipals. Però, el març del 2021, Reby i Bird, que eren les empreses que encara desafiaven l'ordre de l'Ajuntament, van anunciar que plegaven veles i que marxaven temporalment de Barcelona. Ho feien, segons van explicar, perquè volien "mantenir la bona cordialitat" amb el consistori, que preveia obrir el concurs per decidir quines empreses podrien oferir el servei de patinet d'ús compartit aquell estiu.
L'Ajuntament, per evitar que aquestes empreses fessin un ús alegal de l'espai públic mentre no tenia una regulació aprovada, havia engegat primer una campanya de sancions (2.721 denúncies només durant l'any 2020) i després havia passat a confiscar els patinets que trobava estacionats al carrer. Ara, fonts municipals remarquen que Barcelona no té el mateix problema que París perquè aquí l'activitat ja fa anys que està frenada, encara que s'estigui pendent de definir en quines condicions es podrà desenvolupar. I no es fixa cap data per fer aquesta regulació.