Barcelona proposa limitar a tres els creuers diaris com fa Palma
El govern de Colau planteja també reduir a la meitat el topall de passatgers en temporada alta
BarcelonaBarcelona comença a perfilar la seva recepta per reduir el nombre de turistes de creuers que ha de rebre la ciutat. L'Ajuntament ha llançat aquest dilluns diverses propostes de regulació, entre les quals la de limitar a tres el nombre de creuers diaris –seguint l'exemple de Palma– o reduir a la meitat els passatgers en els mesos més forts de la temporada, passant dels 400.000 creueristes mensuals d'ara als 200.000. L'alcaldessa, Ada Colau, també s'ha mostrat partidària d'explorar una tercera mesura: posar un topall diari de creueristes a la ciutat per eliminar "els dies vermells" en què coincideix un nombre més elevat d'aquests visitants a Barcelona.
Colau ha exposat aquestes mesures durant la primera reunió de la taula que ha d'estudiar com regular l'activitat creuerista. D'entrada, però, ja ha topat del tot amb els plantejaments del Port de Barcelona, contrari a la idea de limitar el nombre d'embarcacions o de visitants diaris. El president del Port, Damià Calvet, ha considerat que els models que estan implantant ports com el de Palma o el de Venècia "no són els que s'han de seguir" i ha defensat que a Barcelona s'ha treballat per reduir el nombre de terminals a set i s'està avançant en altres mesures com ara l'electrificació del moll de creuers de cara al 2026.
La Generalitat, també present a la primera presa de contacte de la mesa, ha evitat entrar en una valoració directa de la proposta municipal. El secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, ha insistit que la feina tot just comença i que el que s'ha de fer primer és unificar la diagnosi perquè avui els diferents integrants de la mesa hi han anat amb informes i dades dispars sobre el nombre de creuers, de visitants o fins i tot l'impacte econòmic.
L'alcaldessa de Barcelona ha coincidit amb Calvet en la feina feta fins ara gràcies a l'acord que es va assolir el 2018, que ha suposat el trasllat dels creuers al moll Adosat (més allunyat del centre de la ciutat), la limitació de les terminals a set o el compromís per avançar en l'electrificació per reduir les emissions contaminants dels creuers. Però mentre que per a Colau aquest acord "no és suficient" i cal anar més enllà en la regulació, Calvet és partidari de seguir desplegant el que es va signar i no afegir limitacions a l'activitat.
Amb aquestes posicions de partida, el mes de setembre (data de la pròxima reunió) haurà de servir per apropar posicions sobre quin volum real suposa avui l'activitat creuerista. Colau ha dit que uns 50 dies a l'any la ciutat suporta un volum de creueristes que arriba a cotes de 20.000 o fins i tot 25.000 persones i ha proposat erradicar del tot aquests "dies vermells" fixant un topall de 10.000 visitants diaris a la ciutat. Calvet, en canvi, ha negat que s'arribi a aquesta xifra en un sol dia i ha dit que en cap cas els creueristes suposen una "massificació de l'espai públic".
Tant les administracions com el mateix Port de Barcelona han coincidit en la importància de l'impacte econòmic d'aquesta activitat per a la ciutat, tant en termes de despesa per visitant com pel que fa a la generació de llocs de feina al sector serveis. Han coincidit a traçar una línia entre els creuers per als quals Barcelona és el port base (que tenen un impacte més alt en termes d'ingressos a Barcelona) i els que només estan en trànsit unes hores a la ciutat. "Els que transiten són avui el 40 o 50% i potser es podria reduir la xifra a només el 20%", ha apuntat Colau.