Barcelona prohibirà aparcar les motos a la vorera davant d'escoles i hospitals
També serà obligatori que els conductors de patinets elèctrics portin casc
BarcelonaBarcelona accelera per tenir aprovada a finals de mes la nova ordenança de mobilitat. La primera tinenta d'alcalde, Laia Bonet, ha explicat que recuperen la reforma de la normativa –congelada des de feia més d'un any i mig– amb l'objectiu que estigui vigent a principis del mes de desembre. Entre les mesures destacades de l'ordenança hi ha l'obligació que els conductors de patinets elèctrics portin casc, així com la prohibició que les motos puguin aparcar sobre la vorera entorn d'escoles i hospitals.
Aquesta última era de fet una de les peticions que Barcelona en Comú i ERC feien aquest dijous al govern municipal si volia comptar amb els seus vots per tirar endavant l'ordenança. Si no hi ha imprevistos, la previsió és que dimarts la comissió d'urbanisme aprovi el dictamen final de la nova ordenança i que el ple de finals de mes li doni la llum verda definitiva. D'aquesta manera, la nova ordenança estaria vigent d'aquí unes setmanes. Bonet, però, no ha volgut concretar si serà abans d'acabar l'any.
La decisió de restringir l'aparcament de motos en alguns punts de la ciutat ha generat opinions confrontades. Des del grup municipal de Junts, el seu president, Jordi Martí, ha criticat que s'impulsi aquesta prohibició sense donar alternatives als motoristes. També han qüestionat la mesura des del moviment Recuperem les Voreres, en aquest cas perquè la consideren poc ambiciosa. En un comunicat han reclamat que les motos no puguin aparcar en cap vorera de la ciutat. Han plantejat, però, la possibilitat de donar un any de moratòria per oferir alternatives d'aparcament als motoristes.
Bonet ha explicat que l'objectiu del govern municipal és anar baixant "progressivament" les motos de la vorera, i ha explicat que en els últims temps ja s'han multiplicat les places per aparcar-ne a la calçada. Entre els primers espais on es podria restringir també l'aparcament de motos a la vorera hi ha els centres d'atenció primària.
En roda de premsa, Bonet ha subratllat la importància d'actualitzar aquesta ordenança per donar resposta als nous models de mobilitat que hi ha a Barcelona. En concret ha admès que amb la normativa l'executiu "busca principalment regular els vehicles de mobilitat personal", un "actor nou que ha canviat la mobilitat a la ciutat".
Pel que fa als patinets, l'ordenança també preveu que aquests vehicles hagin d'incorporar un sistema d'il·luminació al davant i al darrere, una llum de fre i un avisador acústic. Es prohibeix també que hi viatgi més d'un usuari. El redactat també preveu que només es pugui aparcar els patinets elèctrics en espais habilitats i que sigui obligatori deixar-los lligats, i prohibeix que circulin per la calçada quan s'hi pugui circular a 50 quilòmetres per hora. El text també fa obligatori que si hi ha situacions d'aglomeració de vianants els conductors de bicicletes i VMP hagin de baixar del vehicle per garantir la seguretat de la resta de ciutadans.
Una altra de les peticions dels comuns i ERC recollida a la proposta definitiva d'ordenança és ampliar l'edat màxima en què es permet que els ciclistes circulin per la vorera. Si fins ara el límit legal eren 12 anys, la nova ordenança allargàr aquest topall fins als 14. La normativa, però, restringeix els casos en què les bicicletes poden circular per la vorera. Si fins ara estava permès fer-ho a les voreres de més de cinc metres d'amplada durant el dia i a les de més de 4,75 durant la nit, amb la nova ordenança ja no es podrà circular en cap cas per la vorera. Només ho podran fer els menors de 14 anys i els adults que portin un menor a la cadireta o al remolc.
Una altra de les novetats serà regular quins espais concrets es podran habilitar perquè bicicletes i VMP facin operacions de càrrega i descàrrega. La proposta estableix que ho podran fer als espais de càrrega i descàrrega actuals i amb les mateixes condicions que altres vehicles.
Un any i mig al calaix
L'Ajuntament ressuscita així una ordenança que estava guardada en un calaix des de feia un any i mig. El febrer del 2023 la comissió d'ecologia, urbanisme, infraestructures i mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona va aprovar de manera inicial la modificació, i es va fer tot el tràmit posterior d'al·legacions. Tanmateix, la celebració de les eleccions municipals –que van suposar un canvi de govern– van frenar la seva aprovació definitiva fins avui.
Si no hi ha sorpreses la normativa s'aprovarà amb els vots del PSC, BComú i ERC. Junts per Catalunya ha avançat aquest divendres que hi votarà en contra perquè la considera poc ambiciosa. Segons han denunciat Jordi Martí i la regidora Francina Vila, la norma no posa en el centre la seguretat del vianant, i no aporta mesures com ara obligar a portar casc també als ciclistes o que els usuaris del Bicing hagin de fer una petita formació sobre circulació abans de poder-lo fer servir. Des del PP, el seu líder a la ciutat, Daniel Sirera, ha reclamat més control sobre patinets i bicicletes, obligant-los a tenir matrícula i assegurança.