Barcelona posa data a les obres del passeig verd entre la Gran Via i el parc de les Glòries
L'Ajuntament destinarà 11,4 milions d'euros per remodelar la plaça construïda sobre el túnel
BarcelonaUn cop soterrat el trànsit de la Gran Via i amb les obres per enllaçar el tramvia en marxa, Barcelona encara l'última fase de la remodelació de la plaça de les Glòries amb la creació d'un passeig verd. A principis del 2024 començaran les obres perquè els carrers de Badajoz i Bilbao convergeixin a la part central del parc, a la superfície guanyada amb el túnel viari. La comissió de govern de l'Ajuntament ha aprovat definitivament el projecte d'urbanització de l'àmbit muntanya d'aquest tram, d'uns 50 metres d'amplada. Una actuació municipal que, previsiblement, s'allargarà fins a la primavera del 2026 i que compta amb un pressupost d'11,4 milions d'euros. Les obres suposaran la renovació de gairebé 70.000 m² i entre els canvis que en destaca el consistori hi haurà la creació de noves zones de descans, amb bancs i cadires, i de joc per "omplir de vida aquesta zona de la ciutat", ha explicat aquest dissabte l'Ajuntament en un comunicat.
La urbanització de la Gran Via s'estructura en dues fases d'intervenció. La primera, que s'acaba d'aprovar, es farà a la banda nord del passeig, on hi ha els edificis d'habitatges en una àrea que abasta uns 27.000 m². Aquesta transformació preveu un carril a banda i banda per al pas de bicicletes, trànsit veïnal i serveis, i un espai bidireccional per als busos i el tramvia, cosa que permetrà guanyar un nou espai verd a la ciutat, on es plantaran uns 400 arbres. Al centre de la clariana hi haurà un gran passeig amb una zona arbrada de 21 metres, bancs i cadires i mobiliari lúdic.
Les cruïlles amb els carrers Sèquia Comtal/Llacuna, la rambla del Poblenou/Clot, Ciutat de Granada i els accessos al centre comercial Westfield Glòries es transformaran per obtenir espais més amplis que afavoriran la mobilitat, la possibilitat de fer més vida al carrer i la connectivitat amb els barris de l'entorn. El projecte definitiu s'ha elaborat a partir de la proposta guanyadora del concurs convocat per l'Ajuntament i escollida el febrer passat, de les societats Esteyco SA, TRN Taryet SA i JPAM Estudio de Arquitectura SLP, amb el títol Arrelats al passeig.
En concret, a la banda a tocar dels blocs de pisos, les voreres faran 5 metres d'amplada –7 metres quan no hi hagi carrils de serveis (com aparcaments de motos i bicis, parades de taxis, zones de càrrega i descàrrega o contenidors)– i s'habilitarà un carril de plataforma única per a bicicletes, trànsit veïnal i vehicles de serveis. A la banda on hi ha el centre comercial, la vorera serà de 4 metres i es farà un carril d'ús local i bicicletes, un espai per al tramvia desdoblat i un altre per als busos que circulen en doble sentit. "Es prioritzarà la mobilitat sostenible, els recorreguts a peu i els usos ciutadans, a diferència de la configuració anterior a la posada en marxa dels túnels, quan hi havia vuit carrils per a vehicles", ha afirmat el consistori. A més, es faran servir "materials amb baix impacte mediambiental" i colors clars per delimitar els paviments i, per tant, minimitzar l'efecte de la calor a l'estiu.
La segona intervenció, que començarà un cop s'hagi acabat la primera fase, serà per urbanitzar el costat mar i el desdoblament de les vies del tramvia. Aquesta fase d'obres es farà conjuntament amb l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i una part de la inversió anirà a càrrec d'aquesta administració.