Barcelona

Barcelona permetrà finalment la circulació de vehicles privats a tota la ronda de Sant Antoni

L'Ajuntament introdueix "ajustos" al projecte que permet que els veïns puguin circular-hi

3 min
Operaris treballant aquest divendres a la Ronda Sant Antoni

BarcelonaL'inici de les obres de la ronda de Sant Antoni a principis d'any semblava enterrar definitivament el debat al voltant d'aquesta via, una de les més discutides de la ciutat. Res més lluny de la realitat. Aquest dijous a la tarda es va celebrar la primera reunió de seguiment d'obres i les notícies que l'Ajuntament va traslladar als veïns van tornar a encendre les alarmes dels partidaris de la pacificació. El motiu? Consideren que els "ajustos" plantejats pel consistori obren la porta al pas de més cotxes dels previstos.

En concret, els canvis que l'Ajuntament va explicar a la reunió impliquen que el segon tram de la ronda de Sant Antoni -el que va entre Casanova i Villarroel- deixarà de ser 100% lliure de trànsit com s'havia previst. Ara el consistori –atenent la reivindicació d'una part dels ciutadans– planteja que els veïns sí que hi puguin accedir amb cotxe des del carrer Floridablanca. Per garantir "la convivència" entre vehicles i vianants, l'Ajuntament canviarà de lloc també alguns parterres de manera que es puguin definir clarament "unes zones d'estada".

Pel que fa al primer tram, el que va de Villarroel a Urgell, també es van comunicar modificacions. El material de la calçada per on han de circular els autobusos que baixen de Villarroel no serà pedra, com s'havia dit inicialment, sinó que passarà a ser asfalt. L'Ajuntament ho justifica per "una millor conservació i manteniment". A banda dels autobusos, també hi podran circular els vehicles que hagin de fer càrrega i descàrrega a la zona, així com aquells vehicles privats que ho vulguin. Aquest extrem també va sorprendre els veïns, tot i que fonts municipals remarquen que ja era així en el projecte aprovat i consideren que, com que és un únic carril, la circulació serà "molt lenta" i, per tant, no serà atractiva per al vehicle privat. A més, es canviarà la posició del carril de servei, que finalment serà a la vorera de Ciutat Vella.

Des de la Plataforma pro Pacificació de la Ronda Sant Antoni –que agrupa una seixantena d'entitats–, Xavier Caballé denuncia que tot plegat suposa posar en qüestió la pacificació de la ronda de Sant Antoni tal com s'havia dissenyat. Afirma sentir-se "estafat" perquè considera que s'ha modificat el projecte per la porta del darrere malgrat els processos participatius fets fins ara. Considera que, malgrat la pacificació, la possibilitat que els cotxes dels veïns hi circulin farà que tota mena de vehicles continuïn passant per aquest carrer.

Caballé critica, a més, que després d'haver trigat sis mesos a convocar la primera reunió de seguiment de les obres, els veïns es van trobar amb un canvi ja decidit sobre el projecte anunciat: "Allò no era una comissió de seguiment, era una comissió d'informació". L'Ajuntament nega que els retocs plantejats suposin cap modificació sobre el projecte acordat i subratlla que es tracta d'"ajustos d’obra lligats a la funcionalitat i als usos posteriors".

Imatge de com es preveia la reforma de la ronda de Sant Antoni el 2018
Així havia de quedar el tram pacificat de la ronda de Sant Antoni

Un projecte molt discutit

Des del principi, el projecte de remodelació de la ronda de Sant Antoni ha dividit els veïns entre els partidaris d'una pacificació total i els que volien reobrir el trànsit en els dos sentits. Amb el canvi anunciat aquest dijous, el govern de Jaume Collboni s'haurà enemistat finalment amb tots dos. Després de prometre en campanya que en els seus primers cent dies com a alcalde revertiria la proposta de reforma del govern anterior –que mantenia un dels dos trams 100% lliure de trànsit i l'altre exclusiu per a un carril bus–, el PSC va recular al juliol –un cop ja governava– i va fer seu el projecte d'Ada Colau per "responsabilitat" i per no endarrerir més la reforma. Ara, quan les obres ja estan en marxa, anuncia un tercer canvi que permetrà que passin més cotxes pels dos trams.

Els canvis impulsats per l'Ajuntament arriben després que la comissió de govern hagués rebutjat la petició del PP i un particular que demanaven la suspensió de les obres i la nul·litat del projecte.

stats