Barcelona multiplicarà els punts de recollida de compres online per reduir el trànsit
El govern municipal preveu tenir una proposta de l'anomenada taxa Amazon abans de l'estiu
BarcelonaPer evitar allò tan clàssic de fer una compra a través d'internet i que el dia de l'entrega el repartidor no trobi ningú a casa i hi hagi de tornar a passar i, per tant, fer un trajecte més amb vehicle pel mig de la ciutat, l'Ajuntament de Barcelona fa temps que treballa en una estratègia homologada de distribució urbana de mercaderies que posi ordre a l'acumulació actual de vehicles de repartiment. Amb horitzó 2030, i pactant amb les associacions econòmiques més representatives de la ciutat, la proposta té com un dels punts clau multiplicar els punts de recollida de compres. És a dir: fomentar l'hàbit de passar d'esperar la compra a casa a fer que sigui el mateix client qui la reculli en una guixeta. I això ha de suposar augmentar substancialment els lockers (guixetes intel·ligents) que la ciutat ja té ara en alguns mercats o aparcaments.
Ara hi ha sis proves pilot en marxa de llocs on recollir la compra refrigerada als mercats municipals i quatre en aparcaments de Barcelona de Serveis Municipals i la previsió a curt termini és que se'n puguin sumar vuit més en mercats durant aquest any. L'objectiu és reduir viatges i especialment aquells que resulten "fallits" perquè ningú no espera el paquet que se li entrega. Així ho ha remarcat el primer tinent d'alcaldia de la ciutat, Jaume Collboni, en la presentació de les línies bàsiques de la nova estratègia. Un anunci que la ciutat fa temps que treballa i que, de fet, ha comptat amb una tripleta de tinents d'alcaldia: el d'Economia, la d'Urbanisme i la de Mobilitat, però que encara no ha baixat al detall de les xifres: el compromís del govern municipal és posar facilitats a la iniciativa privada perquè també pugui desenvolupar guixetes d'aquest tipus i centres de repartiment des d'on surtin vehicles nets.
També espera com a cirereta el desplegament de l'anomenadataxa Amazonper gravar l'ocupació de l'espai públic que fan les grans empreses tecnològiques que operen a la ciutat. Segons el govern municipal, el disseny de la taxa, que serà pionera, està resultant més complex del previst i es treballa per tenir-ne una primera proposta abans de l'estiu.
A banda d'augmentar els punts de recollida de compres, les línies bàsiques de la nova estratègia de distribució també posen èmfasi en l'extensió dels centres de distribució urbana de mercaderies, pensats perquè els últims trams dels trajectes es facin en transports sostenibles com la bicicleta o vehicle elèctrics i es redueixin els desplaçaments de les furgonetes. La ciutat en té ara 17 en aparcaments i se n'impulsen vuit d'iniciativa privada amb subvencions municipals. L'Ajuntament preveu, també, destinar alguns dels 50 locals que ja ha adquirit amb el programa Persianes Amunta acollir centres d'aquest tipus.
Creixement en pandèmia
L'objectiu bàsic "és posar ordre" a una activitat que no en té i que ha crescut molt els últims anys i especialment des de la pandèmia, com ha posat de manifest la responsable d'Urbanisme, Janet Sanz, que ha assegurat que l'estratègia busca "fer compatible" el repartiment de compresonline amb la "vida quotidiana" dels veïns, "que l'espai públic no es converteixi en una selva".
Les xifres parlen per si soles: s’ha passat de 23 milions de compres online a Barcelona el 2018, a 33 milionsel 2020, cosa que suposa un increment del 43% en dos anys. Si la comparació es fa entre el 2019 i el 2020, amb el confinament pel mig, la xifra s'ha duplicat (+100%). I la mobilitat vinculada a aquesta "última milla" d'entrega dels paquets suposa un repte important per a la ciutat, sobretot si s'ha de complir amb l'objectiu marcat al Pla de Mobilitat Urbana (PMU), que fixa una reducció del 25% dels desplaçaments en vehicle privat de cara al 2024.
Si abans hi havia uns 96.000 establiments comercials a la ciutat que rebien mercaderies, ara cadascun dels pisos es pot considerar un punt d'entregues i, per tant, la mobilitat associada a les compres es multiplica. Per això, un dels punts bàsics de l'estratègia municipal és acabar amb la idea que el producte arriba fins a la porta de casa i enfortir la col·laboració publicoprivada per habilitar aquests nous punts de recollida. Una altra de les línies per explorar, segons el document, és fomentar el repartiment en horari nocturn. "La nit pot jugar un paper molt important en la distribució", ha emfatitzat Collboni, que també ha avançat que es treballarà en la línia de crear carrils multiús, que en determinades franges puguin acollir càrrega i descàrrega.
En nom del sector, Santiago Bassols, director general de Barcelona Centre Logístic, ha remarcat "l'oportunitat" que suposa consensuar aquesta estratègia de distribució a l'hora de crear un "model de referència a Barcelona que pugui ser important per a les pròximes generacions" i ha celebrat que englobi tots els esglaons de la cadena logística i es marqui accions a curt, mitjà i llarg termini.