Barcelona mobilitza 1.850 milions d'euros per reduir un milió de tones de CO2 en cinc anys
El pla Clima inclou moltes actuacions ja previstes o en marxa per adaptar la ciutat als efectes del canvi climàtic
BarcelonaAmb els estralls que la DANA ha deixat al País Valencià ben presents i el mateix dia que metges, investigadors i plataformes ciutadanes han publicat una carta per reclamar mesures contundents contra l'empitjorament de la salut a causa de la contaminació, l'Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dijous el pla amb què vol adaptar la capital catalana als nous escenaris climàtics. Un conjunt d'accions –la majoria de les quals ja en marxa– a les quals el consistori destinarà 1.850 milions d'euros en els pròxims cinc anys. Tot plegat ha de permetre a la ciutat estalviar un milió de tones de CO2 d'aquí al 2030 i preparar-se per fer front tant a episodis de sequera com de pluges torrencials, així com a les grans pujades de la temperatura.
Entre les mesures incloses al pla hi ha des d'actuacions relacionades amb la mobilitat –com ara el foment del transport públic o l'electrificació de la flota d'autobusos– a projectes encaminats a multiplicar la generació d'energia fotovoltaica, passant també per intervencions més concretes per ampliar les zones verdes de la ciutat o generar nous espais d'ombra. "Ataquem tots els fronts que es poden atacar en una ciutat", ha explicat l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que ha comparegut al costat de la primera tinenta d'alcalde, Laia Bonet.
L'eix que s'emporta una part més important del pastís inversor –uns 1.000 milions del total– és el relacionat amb la mobilitat. Entre les mesures que inclou l'Ajuntament en aquest àmbit n'hi ha que depenen més del consistori –com ara la connexió del tramvia per la Diagonal–, i d'altres que menys, com ara la millora de l'eficiència tant dels autobusos urbans i interurbans com de la xarxa ferroviària. També es proposa arribar a l'any 2030 amb un 75% de la flota d'autobusos que sigui zero emissions, crear 17 quilòmetres de carrils bici nous, potenciar l'ús de vehicles elèctrics i optimitzar la logística de mercaderies.
Un altre capítol destacat és tot el que té a veure amb les temperatures extremes. Bonet ha recordat que en els últims anys s'ha multiplicat el nombre de nits tòrrides que pateixen els barcelonins. Entre les mesures anunciades ha destacat l'extensió de la xarxa de refugis climàtics perquè tothom en tingui un a menys de cinc minuts a peu de casa, l'existència a tots els districtes de punts d'esbarjo amb aigua per a nens que permetin refrescar-se i la millora del confort climàtic tant d'escoles com de residències.
Pendents d'altres administracions
L'Ajuntament també ha dissenyat un capítol dedicat a la capacitat de resiliència de la ciutat, que inclou totes les actuacions fetes per adaptar-se tant a situacions de sequera com a grans aiguats. En aquest àmbit hi ha tota la inversió que ja s'està fent per ampliar la xarxa d'aigua freàtica i construir o ampliar dipòsits i col·lectors d'aigua per prevenir les inundacions. Pel que fa als incendis, el govern municipal aposta per una millor gestió de Collserola per reduir la possibilitat de propagació d'un foc.
Collboni ha reivindicat la feina que es pot fer des de les ciutats en un moment en què proliferen governs reaccionaris i negacionistes, i ha demanat ser "positius" i allunyar els discursos "nihilistes" sobre que no hi ha res a fer contra la crisi climàtica. Tanmateix, l'Ajuntament ha admès que arribar a l'objectiu d'una ciutat amb zero emissions no depèn només d'ells, sinó que hi ha d'haver també intervencions d'altres administracions. En aquest sentit, Collboni ha evitat pronunciar-se aquest dijous sobre el pes de l'aeroport en aquesta contaminació.