Barcelona està més col·lapsada de trànsit segons 8 de cada 10 conductors
Un estudi del RACC constata que la meitat d'usuaris que van en cotxe o en moto tenen una alternativa en transport públic
Barcelona"Són percepcions", ha avisat el president del RACC, Josep Mateu, sobre les conclusions de l'últim estudi de mobilitat a Barcelona fet a partir d'una enquesta a 2.000 persones. Les percepcions, veient els resultats, no són bones: les de la gran majoria de conductors de cotxes, motoristes, ciclistes, usuaris de patinets i fins i tot vianants és que la circulació a la capital catalana ha empitjorat. Concretament, el 80% creuen que en l'àmbit urbà hi ha més congestió que fa quatre anys. Sobretot ho pensen els conductors (81%) i els motoristes (83%), però els vianants (76%) i els ciclistes (80%) no estan gaire lluny de les seves opinions. Quan es tracta de vies de l'àmbit metropolità, com les rondes, l'opinió no és tan negativa, però tampoc bona: un 61% consideren que hi ha menys fluïdesa que fa quatre anys. A més, el 65% creuen que aquesta fluïdesa encara anirà a pitjor.
Les enquestes es van dur a terme el novembre del 2022, quan feia pocs mesos que les obres de la superilla de l'Eixample havien començat (just aquell mes es tallava a la circulació al carrer Consell de Cent) i quan ja estaven en marxa les de Via Laietana o les del tramvia a la Diagonal. I, segons el RACC, serien aquestes infraestructures, principalment, les que explicarien la sensació dels enquestats. "S’estan fent totes al mateix temps", ha criticat Mateu, i ha afegit que això pot crear la sensació de més congestió. L'enquesta ha rebut la resposta de la tinent d'alcaldia d'Urbanisme de Barcelona, Janet Sanz: "El RACC acaba d'entrar en campanya, i ho fa per uns interessos concrets", ha reblat.
Sanz ha demanat "rigor" a l'organització, criticant que 900 dels 2.000 enquestats (400 motos i 500 cotxes) són conductors de vehicles privats quan aquests, ha detallat la tintenta d'alcaldia, representen el 20% de desplaçaments a la ciutat. La líder dels comuns ha recordat que el transport públic està creixent i ha relativitzat el pes real que tinguin aquests conductors de vehicles privats.
Sigui com sigui, el trànsit no és l'únic element que els usuaris critiquen. Per exemple, el 61% dels motoristes i el 83% dels conductors de cotxes creuen que és més difícil aparcar a Barcelona que fa quatre anys. En canvi, un 63% dels ciclistes consideren que la situació ha millorat. Aquesta percepció dels motoristes i els conductors va directament lligada a una altra opinió contundent: el 77,5% pensen que les terrasses haurien de tornar a les dimensions del 2019. Concretament, estan en contra de mantenir les terrasses que es van veure ampliades durant la pandèmia. En canvi, l'Ajuntament en deixarà 1.131 de noves o ampliades. I qui més ho critica no són els conductors, sinó els vianants. El 74% d'aquests darrers usuaris també creuen que ara és menys segur caminar per les voreres que fa quatre anys.
En paral·lel, en ple clima preelectoral, s'ha reobert el debat sobre si les motos haurien de circular pel carril bus. Des del RACC, tot i que en anys anteriors ho havien criticat, ara es mostrarien disposats a fer una prova pilot. I què hi diuen els enquestats? Evidentment, són molts els motoristes que hi estan a favor (un 76%), però no acaba de fer el pes als conductors de cotxes (un 54% s'hi mostren en contra) ni als ciclistes (només un 51% ho avalen). Aquesta és una mesura que l'entitat Motoristes per Barcelona ha tornat a posar sobre la taula en els últims mesos, després que es descartés el 2011.
La dificultat de canviar
L'enquesta deixa clara una altra realitat: costarà que els que porten cotxe i moto es passin al transport públic. Més de la meitat podrien utilitzar el metro, el tren, el bus o el tram per fer el mateix desplaçament, però no volen. El motiu? Segons una enquesta del RACC de l'any passat, el 79% creuen que no és agradable; el 85% ho consideren car; el 84% tenen sensació d'inseguretat, i la gran majoria ho consideren poc fiable i poc còmode. "Encara hi ha camí per recórrer, Barcelona no ha de fer menys, ha de fer més", ha apuntat Sanz.
Segons una aquesta anterior a la presentada aquest dimecres, les notes que té cada transport també segueixen aquesta dinàmica: el transport privat té una mitjana de 8,33, la mobilitat activa (anar a peu, en bici o en patinet) un 8,72 i el transport públic un 6,77. El més mal valorat són els trens (Rodalies i FGC), amb un 5,92, mentre que el tramvia és el que més agrada, amb un 7,55. De fet, és l'únic que els enquestats destaquen pel fet de ser còmode.