De cara a la temporada d'estiu, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest divendres que reforçarà diversos serveis operatius municipals amb uns 600 treballadors, sobretot a la zona litoral, que aquest any acollirà la Copa Amèrica de vela. En el marc del Pla Endreça, la Guàrdia Urbana tindrà 200 agents diaris més, dels quals 100 patrullaran a peu, en bicicleta, moto, quad i dues barques a les deu platges de la ciutat. La xifra duplica el reforç que es va posar l'any passat. A més, també hi haurà 288 operaris més en els serveis de neteja i recollida de residus de la ciutat, així com 110 informadors i agents cívics més per garantir la convivència als carrers. El pla per a l'estiu estarà en marxa des d’aquest dissabte fins a finals d’octubre. "El Pla Endreça no fa vacances", ha dit l'alcalde, Jaume Collboni, que ha remarcat l’esforç pressupostari que fa el consistori per millorar la neteja i la convivència a l’espai públic, i ha demanat corresponsabilitat a la ciutadania.
Barcelona ja negocia amb el Port limitar el nombre de creueristes
Collboni defensa que el creixement actual és "insostenible"
BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona ja negocia amb el Port un acord per limitar el nombre de creueristes que arriben a la ciutat. Ho ha confirmat l'alcalde, Jaume Collboni, durant una roda de premsa aquest divendres en què ha defensat que cal actualitzar el conveni signat el 2018 perquè no n'hi ha prou amb allunyar les terminals de la ciutat sinó que cal "limitar l'arribada de creuers". Especialment, ha dit, la d'aquells que només fan escala a la ciutat i no la tenen com a port base.
Collboni enfila així un dels principals objectius que ha posat al seu govern durant aquest mandat per fer front a la massificació turística, juntament amb la limitació dels pisos turístics. En una entrevista amb l'ARA, l'alcalde ja va avisar que la ciutat no podia absorbir més creueristes, una premissa que ara, segons ha avançat El País, l'Ajuntament ja ha posat sobre la taula del Port.
La voluntat de l'Ajuntament ara és revisar el conveni signat el 2018 per l'anterior govern. "Hem d'anar més enllà. Hem de limitar i reduir el nombre de creueristes i creuers a la ciutat", ha dit aquest divendres Collboni, que ha explicat que la xifra de passatgers ha crescut en prop d'un milió des que es va signar aquell acord. Una realitat que ha fet que l'alcalde fins i tot hagi obert la porta a "suprimir alguna terminal si fos necessari".
Recentment, també en una entrevista amb l'ARA, el tinent d'alcalde d'Economia, Jordi Valls, ja va avisar que l'acord signat aleshores "no va tenir en compte els criteris de capacitat". Va apuntar, a més, que era "insostenible" un creixement lineal del 9% cada any, ja que implicaria més de 300.000 creueristes més cada any. Aquest divendres Collboni ho ha corroborat: "La ciutat no pot assumir aquest increment lineal, perquè la ciutat té uns límits".
Barcelona va batre l'any passat el seu rècord de creueristes amb gairebé 3,6 milions de passatgers, per sobre dels 3,1 milions amb què havia tocat sostre l'any 2019 i molt lluny dels 2,3 milions que havia marcat el 2022. Aquest any, les dades dels primers tres mesos fetes públiques per l'Ajuntament apunten que es podria superar la xifra del 2023.
Collboni ha defensat que Barcelona ha de defensar el turisme perquè és una "indústria important", però ha remarcat la necessitat de "limitar els efectes negatius que pot tenir la massificació turística". En aquest sentit, ha subratllat que la seva voluntat és la de seguir l'exemple d'altres ciutats com Amsterdam i Venècia de "limitar i reduir el nombre de creueristes".
L'alcalde ha fet especial èmfasi en la necessitat de reduir el volum dels creuers que no tenen Barcelona com a port base sinó que hi fan només escales inferiors a 12 hores. Un tipus de creuer que deixa menys beneficis a la ciutat i que, segons ha dit, l'any passat va aportar 1,6 milions de creueristes dels 3,6 que va acabar acollint Barcelona. L'objectiu de l'Ajuntament és prioritzar els creuers que fan estades més llargues a la ciutat. "Volem més qualitat i no més quantitat", ha dit la primera tinent d'alcalde i regidora d'Urbanisme, Laia Bonet.
El Port guarda silenci
La primera tinent d'alcalde d'Urbanisme, Laia Bonet, ha explicat que les converses són incipients i que encara no hi ha un calendari establert sobre quan es podria tancar un acord. Bonet ha reconegut que el conveni anterior "ha donat una sèrie de fruits", però ha subratllat que "no ha tingut un efecte coherent en el nombre de creueristes". Segons ha explicat, el Port ha "entomat ja aquesta actitud d'asseure's i poder parlar". Des del Port, però, s'ha rebutjat fer qualsevol declaració al respecte.
Tot i això, el Port va posar en marxa tot just fa un any un consell per a la sostenibilitat dels creuers que analitza l'impacte que el turisme de creuers té a la capital catalana i en què participen, entre d'altres, l'Ajuntament, la Generalitat i la Delegació del govern espanyol. En la primera reunió d'aquest òrgan, però, ja es va visualitzar la negativa del Port a reduir terminals o fixar topalls en el nombre de visitants. Aleshores, el govern municipal d'Ada Colau va proposar a través de Janet Sanz que el Port renunciï a dues de les terminals que ella mateixa havia pactat en el conveni del 2018, un extrem que el Port va rebutjar taxativament.
Ara es reprenen les negociacions, tot i que cal tenir en compte que després de les eleccions catalanes del 12 de maig l'actual equip liderat per Lluís Salvadó està en fase d'interinitat a l'espera que un nou govern, presumiblement del PSC, elegeixi un nou president del Port de Barcelona.