Barcelona farà pagar a Amazon per l'entrega de paquets a domicili
La nova taxa gravarà les grans empreses de repartiment a partir del març i n'exclourà els enviaments a punts de recollida
BarcelonaL’Ajuntament de Barcelona farà pagar als grans operadors postals, com Amazon, DHL i Seur, per ocupar l’espai públic de la ciutat constantment amb furgonetes de repartiment de milers de paquets que es venen diàriament a través del comerç electrònic. Per fer-ho han accelerat la creació d'una nova eina fiscal, que ja es coneix popularment com la taxa Amazon, que es començarà a aplicar finalment a partir del mes de març, quan s’acabi de tramitar, després de tres anys i mig de debat.
Es tracta d’un gravamen pioner a Europa: cap altra ciutat ha plantejat fins ara que aquests grans gegants del comerç online paguin per l’ús intensiu que fan dels carrers. La nova taxa s’ha pogut tirar endavant gràcies a un acord entre el govern municipal d’Ada Colau i el grup municipal d’ERC, un pacte que permetrà posar-la en marxa abans que s'acabi la legislatura.
"Parlem de l’activitat de vehicles que estan constantment donant voltes per la ciutat, ocupant l’espai públic, en doble fila, en aparcaments, en càrrega i descàrrega i provocant congestió i contaminació a la ciutat", ha explicat el primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni. La finalitat no és recaptatòria, ha afegit, "sinó de canvi d’hàbits", perquè l’expansió de l’e-commerce "mereix un retorn a les ciutats i també que s’igualin les condicions amb el petit comerç, que sí que està pagant impostos", ha insistit Collboni.
Qui haurà de pagar aquesta taxa? Doncs tots els operadors postals que treballin a Barcelona en el repartiment de mercaderies de l’e-commerce i que tinguin una facturació en transport que superi el milió d’euros. Aquestes empreses hauran d’abonar anualment un 1,25% de la seva facturació a les arques públiques. En queden excloses les empreses que no arribin al milió d’euros de facturació (això inclou la majoria d’autònoms), els paquets que van de negoci a negoci i tota la paqueteria que no sigui fruit de la compra online. Tampoc es gravaran les operacions que vagin a parar a un punt de recollida, que de fet és una pràctica que es vol fomentar. L’impost només afectarà, per tant, els grans operadors que porten paquets a domicili.
"No té cap sentit que et portin a casa un paquet de 300 grams amb un vehicle que pesa més d'una tona i mitja. És insostenible, una activitat que hem de reduir si volem descarbonitzar la ciutat", ha etzibat Jordi Martí, el regidor de Pressupostos, que ha defensat els punts de recollida com un sistema diferent, més semblant al d'una botiga, on "un sol vehicle fa arribar, de cop, molts paquets al mateix lloc en un únic viatge". Martí també ha aprofitat la proximitat de les festes de Nadal per demanar un consum responsable i de proximitat.
2,6 milions de recaptació
L’Ajuntament ha detectat que hi ha actualment 26 operadors (com ara Amazon, Seur, DHL, UPS i Correos Express, entre d’altres) que "mercadegen a l'espai públic" i que quedaran afectats pel nou impost, perquè ingressen més d'un milió d'euros. En conjunt, aquestes empreses facturen 200 milions d’euros a Barcelona amb les seves operacions de transport. D’entre tots aquests operadors n’hi ha cinc –els més grans– que copen el 62% de tot el negoci. Es tracta, doncs, d'un mercat "molt concentrat", en què el líder indiscutible és Amazon, "de llarg". Per tant, aquestes cinc empreses (amb Amazon al capdavant) també són les que més diners els tocarà pagar en concepte de taxa.
Els tècnics han calculat que l’impacte de les seves activitats a la ciutat frega els 2,6 milions d’euros. I aquesta és la quantitat que s'han proposat "recuperar" o recaptar. Així, la taxa gravarà l'1,25% de la facturació anual d'aquestes empreses (és a dir, no es cobra per paquet sinó pel volum total de facturació al final de l'any) per recuperar aquest desgast urbà. D’aquesta manera, les grans plataformes de comerç online que transporten mercaderies a domicili hauran de retre comptes una vegada a l’any, especificant quins han estat els seus ingressos i quina part els tocarà pagar en concepte de taxa per ús de la ciutat. A més, segons el consistori així també s'iguala la "injustícia fiscal" que pateix el petit comerç, que sí que paga impostos a la ciutat. sobre el petit comerç.
Com afecta el client
En principi, el consumidor final no hauria de notar cap canvi, ja que el subjecte de la taxa són les grans empreses. "No té cap sentit que ho repercuteixin sobre el client, perquè si ho fan els augmentarà el volum de negoci i, per tant, també el que hauran de pagar a la ciutat de Barcelona quan tanquin l’any", ha detallat Montserrat Ballarín, regidora d’Hisenda i Comerç.