Barcelona

Barcelona planeja dissuadir els turistes d’anar a zones massificades en el futur

L'Ajuntament vol reduir l'afluència a la Sagrada Família, la Boqueria o el Parc Güell en hores punta

3 min
Turistes a l’entrada del mercat de la Boqueria, aquest cap de setmana.

BarcelonaAmb la ciutat camí de batre el seu rècord històric de turistes, Barcelona ha presentat aquest dimecres una nova eina amb què vol fer front a la massificació d'alguns espais concrets de la ciutat. El pla, que defineix 16 espais de gran afluència a la ciutat (EGA) per poder-hi actuar amb agilitat, té dues fases. La inicial afectarà tres espais, la Boqueria, la Sagrada Família i el Parc Güell, i principalment buscarà millorar l'espai en aquestes zones massificades amb actuacions concretes. L'altra és a llarg termini i és més ambiciosa: l'Ajuntament planeja, fins i tot, poder dissuadir els turistes d'acostar-se a punts determinats de la ciutat en moments de gran afluència alertant-los que la seva experiència pot no ser positiva.

Els espais de gran afluència de Barcelona
Hi ha un total de 16 espais de gran afluència (EGA) que ha definit la ciutat

EGA

EGA turístic

Parc Güell

Turó de

la Rovira

Camp Nou

Sagrada

Família

Passeig de Gràcia

i plaça Catalunya

Les Glòries

Mercat de

Sant Antoni

Rambla del

Poblenou

Barri

Gòtic

Montjuïc -

Poble-sec

Parc del

Fòrum

La Rambla

Front Litoral

Barceloneta

Sant Pere,

Santa Caterina

i la Ribera

La Boqueria i

la Gardunya

8

9

1

10

11

4

2

13

12

5

3

14

15

7

6

16

EGA

1. Camp Nou

2. Mercat de Sant Antoni

3. Montjuïc - Poble-sec

4. Les Glòries

5. Rambla del Poblenou

6. Front Litoral

7. Parc del Fòrum

EGA turístic

8. Parc Güell

9. Turó de la Rovira

10. Sagrada Família

11. Passeig de Gràcia i plaça Catalunya

12. La Boqueria i la Gardunya

13. Barri Gòtic

14. La Rambla

15. Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera

16. Barceloneta

8

9

1

10

11

4

2

13

12

5

3

14

15

7

6

16

EGA

1. Camp Nou

2. Mercat de Sant Antoni

3. Montjuïc - Poble-sec

4. Les Glòries

5. Rambla del Poblenou

6. Front Litoral

7. Parc del Fòrum

EGA turístic

8. Parc Güell

9. Turó de la Rovira

10. Sagrada Família

11. Passeig de Gràcia i plaça Catalunya

12. La Boqueria i la Gardunya

13. Barri Gòtic

14. La Rambla

15. Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera

16. Barceloneta

Com es pot fer això? Segons ha explicat aquest dimecres el tercer tinent d'alcaldia, Jordi Valls, la definició d'aquestes 16 zones tensionades ha de permetre ara recopilar i analitzar dades sobre com i quan es produeix aquesta massificació de manera que l'Ajuntament les pugui treballar "amb intel·ligència". Això els ha de permetre, en el futur, regular millor els fluxos de visitants, oferint aquestes dades en temps real al visitant i acompanyant-les d'advertències sobre el fet que amb tanta gent la seva experiència pot no ser gratificant. Per tant, seria aconsellable anar a algun altre punt de Barcelona.

Simplificant-ho molt, l'objectiu seria que a la llarga el turista comptés amb alguna mena d'apli on l'Ajuntament pogués informar-lo en temps real de l'afluència al voltant d'espais com la Boqueria, la Sagrada Família o el Parc Güell i li recomanés alternatives per esponjar els punts més crítics de la ciutat. Una lògica similar a la que, per exemple, utilitza Google Maps quan t'avisa sobre si hi ha embussos a la carretera o la que ja s'utilitza a la ciutat amb els senyals als carrers que avisen sobre la congestió del trànsit en les vies principals de Barcelona.

L'objectiu és fer front a una realitat que diu que 20 milions de persones visiten cada any la Boqueria o la Sagrada Família –sumant-hi els que hi entren i els que només la fotografien des de fora–; una xifra que el mateix consistori admet que suposa haver arribat al "límit". Tanmateix, Valls ha reconegut la dificultat de reduir la xifra de visitants i impedir que un turista s'acosti a visitar la Sagrada Família. "Prohibir ho veig difícil, però alarmes clarament dissuasives crec que les hem de fer", ha apuntat. La gerent d'Economia i Promoció Econòmica, Laia Claverol, ha apuntat que la definició d'aquests 16 EGA permet "focalitzar el monitoratge d'aquests espais" amb l'objectiu d'impulsar petits projectes per ordenar les visites d'uns turistes que ara hi van "de forma desordenada".

Primer pas: més agents cívics

Això, però, és un estadi llunyà del pla que s'ha presentat aquest dimecres. Mentre no arriba, la primera part del pla es durà a terme només en tres dels 16 EGA –Parc Güell, Sagrada Família i Boqueria–, on al llarg del mandat es volen fer 33 actuacions concretes amb un cost de 44,2 milions d'euros. Entre les mesures que s'hi faran per gestionar la massificació destaca el reforç puntual d'agents cívics a les zones afectades; increment de la neteja; l'anàlisi detallada de l'espai per retirar tot aquell mobiliari que estigui ocupant espai públic innecessàriament –s'ha posat com a exemple algunes de les torretes que es van posar al voltant de la Sagrada Família després del 17-A i que ara s'estan avaluant per si totes són necessàries–, o campanyes de control de la venda ambulant.

En el cas del Parc Güell, l'EGA inclou algunes de les mesures que el districte ja va presentar recentment: l'ampliació de la zona restringida per a veïns, el desplaçament de les parades de taxi més lluny de la porta principal d'accés al parc o el reforç de les línies d'autobús que porten al parc.

Nova campanya de comunicació

La presentació del pla d'espais de gran afluència ha anat acompanyada també de l'estrena d'una campanya de comunicació específica adreçada als turistes. Sota el lema Barcelona, our home. And yours [Barcelona, casa nostra. I teva, en anglès], la campanya inclou també un avís: Everyone is welcome. Be respectful and you’ll be respected [Tothom és benvingut. Sigues respectuós i seràs respectat]. A partir d'aquí, s'han elaborat set cartells més que volen conscienciar els turistes sobre la necessitat de respectar el descans dels veïns, d'utilitzar l'aigua amb responsabilitat i de ser curós amb la ciutat. Valls ha destacat que es tracta d'un "canvi substancial" d'enfocament, ja que se subratlla la idea "que s'està a casa d'un altre" i que cal ser respectuós.

stats