Barcelona engegarà al març la reforma de la Via Laietana... i la Rambla (encara) espera torn
El govern de Colau pressiona ERC amb el pacte de pressupostos per desencallar el projecte pendent
BarcelonaSón dos dels projectes de reforma més discutits i modificats a Barcelona els últims anys, però un, el de la Via Laietana, ja té pressupost i calendari i l'altre, el de la Rambla, encara espera concrecions, mentre el comptador de retard instal·lat sobre el Cafè de l'Òpera ja ha arribat als 2.000 dies. L'Ajuntament ha aprovat aquest dimarts a la comissió d'Urbanisme la transformació de la Via Laietana, que tindrà com a canvi destacat l'ampliació de voreres fins als quatre metres i la limitació del trànsit privat a un únic carril de baixada i amb la velocitat limitada a 30 km/h. En direcció muntanya, hi haurà un carril per al bus –que també podran fer servir els veïns de la Via Laietana i de la Barceloneta– i un altre de separat per a bicicletes. En canvi, en direcció mar els ciclistes compartiran carril amb autobusos i taxis –aquest és el punt que ha generat més polèmica del projecte– i hi haurà l'únic carril per als vehicles privats. El recorregut alternatiu es farà pel passeig Picasso i per Lluís Companys.
La previsió és començar a renovar les xarxes de servei (cablejat, canonades...) el mes de març vinent i que la reforma pròpiament dita es posi en marxa al juny i suposi una inversió de 32,9 milions d'euros. La comissió també ha donat llum verda aquest dimarts, amb els vots del govern municipal i d'ERC, al projecte executiu del primer tram que es reformarà, el que va de la plaça Urquinaona fins a la plaça d'Antoni Maura. Aquestes obres s'allargaran catorze mesos i costaran 16,8 milions. Un cop completades, s'aplicarà el mateix dibuix a la part baixa de la Via Laietana, fins a la plaça d’Antonio López, que està previst que se separi en dos: les futures places d'Idrissa Diallo i de Correus. La reforma donarà molt de protagonisme a la plaça d'Antoni Maura, convertida en el gran espai d'unió entre la catedral amb el Mercat de Santa Caterina, i generarà una nova plaça a la cruïlla amb Jonqueres, que passarà a ser de prioritat per als vianants.
Si bé tots els grups municipals han reiterat la urgència de les obres a la Via Laietana, de l'oposició només els republicans han donat suport al projecte, després que el govern municipal hagi acceptat algunes de les seves esmenes, mentre que la resta de formacions han defensat el vot contrari: JxCat ha criticat la falta de transparència sobre l'impacte en la mobilitat i el comerç, i el PP que la iniciativa serveixi per "anar en contra dels vehicles".
En el debat de la comissió, la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, s'ha felicitat perquè finalment es puguin iniciar les obres de Via Laietana i se saldi així "un deute pendent que cap govern s'havia atrevit a fer fins ara" i, alhora, perquè quan s'acabi el projecte es recuperarà la idea d'Ildefons Cerdà, perquè el carrer potenciarà la mobilitat sostenible i el protagonisme dels vianants.
L'oposició demana fixar un calendari per a la Rambla
Pel que fa a la Rambla, la comissió ha aprovat per unanimitat una proposta d'ERC i una altra de JxCat perquè l'executiu municipal es comprometi a fixar un calendari i una partida per a les obres de reforma, de tal manera que no hi hagi més retards i puguin començar l'any vinent. Aquest és un projecte amb una derivada clarament política, perquè els republicans el posen com a exemple paradigmàtic dels incompliments del govern amb els acords pressupostaris i dificulta l'acord dels comptes municipals del 2022. En aquest sentit, el portaveu d'ERC a la comissió, Jordi Coronas, ha acusat el govern de "falta de valentia" i de "trilerisme", i ha dit que si tingués interès per dotar les obres d'una partida ja ho hauria fet. Per la seva banda, Sanz ha defensat "el lideratge" del govern en aquesta iniciativa i ha instat l'oposició –en particular ERC– a repensar el vot per als comptes municipals: "Si s'aprova el projecte abans de finals d'any podem incorporar-ho als pressupostos", ha assegurat.
"Acabaran les obres de la Sagrada Família i encara no hauran començat les de la Rambla", denuncia resignat Fermín Villar, president d'Amics de la Rambla, que és qui ha lamentat amb més insistència l'oblit reiterat d'aquesta transformació. Agraeix que ara els grups "es preocupin per la Rambla", però lamenta que fa massa anys que aquesta reforma es fa servir com a "moneda de canvi" i no es concreta. El debat es remunta al 2016, quan es va aprovar el pla d'ordenació de la via, i és la data que dona el punt de sortida al comptador de dies de demora: cinc anys i mig de retard.
Des de llavors es va convocar un concurs internacional que va seleccionar l'equip kmZERO, amb l'exregidora i arquitecta Itziar González al capdavant, com a responsable d'obra, i es va donar tràmit, el mes de març passat, al projecte executiu, encara sense una data d'inici d'obres i pendents de la disponibilitat pressupostària. El que sí que es va acordar a principis d'any va ser una inversió extra de 150.000 euros per reparar el paviment mentre no començaven les obrs definitives. "Pedaços", segons Villar, que remarca que Amics de la Rambla ha presentat al·legacions al projecte i ha demanat, per exemple, que s'accelerin els terminis previstos perquè la Rambla no estigui aixecada tants anys. La planificació municipal és fer la reforma en cinc fases d'un any i mig cadascuna, i la proposta alternativa és poder-la accelerar a tres fases i un màxim de cinc anys.
El projecte de reforma preveu ampliar voreres i la part central, amb un paviment unificat amb línies horitzontals de façana a façana, i limitar el trànsit a un únic carril per sentit. Una transformació que es vol començar per la part de baix i que suposarà una inversió d'uns 44,5 milions d'euros. El primer pas ha de ser l'aprovació definitiva del projecte executiu i solucionar conflictes com els que hi havia amb restauradors i quiosquers sobre l'espai màxim que podran ocupar les terrasses i els quioscos de premsa. Amics de la Rambla detalla que caldrà reobrir el debat amb el Gremi de Restauradors perquè havien acordat que els restaurants podrien mantenir el nombre de taules a canvi de millorar la qualitat del que oferiren, i assegura que aquest canvi s'ha vist en molt pocs locals. L'Ajuntament també té pendent la retirada de les antigues parades d'ocelleries, ara reconvertides en botigues de tota mena de coses, que s'havia apuntat que es faria ja durant aquest 2021.