Barcelona començarà la reforma de la Rambla el 2022
L'Ajuntament desencalla l'últim tràmit necessari i garanteix que les obres tindran pressupost l'any que ve
BarcelonaLa transformació de la Rambla de Barcelona, després d'anys de debat i de no tenir reserva de pressupost, començarà finalment el 2022. Així ho ha anunciat el govern municipal en la comissió d'Urbanisme d'aquest dimarts, que ha aprovat de forma definitiva el projecte, i s'ha compromès a reservar-hi una partida pressupostària ja l’any que ve. La reforma encallada de la Rambla –el primer pla d'ordenació es va aprovar ja el 2016– va ser motiu de conflicte en plenes negociacions pressupostàries entre l'equip d'Ada Colau i ERC, que el posava d'exemple dels "incompliments" dels acords que uns i altres havien segellat fins ara. El govern municipal instava llavors els republicans a negociar el pressupost del 2022 per fer-hi entrar la partida de la Rambla, un escenari que no s'ha donat, tot i que ERC sí que ha garantit el seu suport als comptes per desbloquejar els de la Generalitat.
Suficient perquè la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, hagi anunciat avui que la reforma començarà l'any que ve i, com estava previst, per la part de baix. Es farà en cinc fases. La comissió ha aprovat aquest dimarts l'últim pas necessari per tirar endavant les obres, que impliquen una inversió de 44,56 milions d’euros. Se segueix el projecte presentat per l'equip d'arquitectes kmZERO, amb l'exregidora i arquitecta Itziar González al capdavant, que és qui va guanyar el concurs internacional sobre la reforma ja el 2017. I l'últim escull era la necessitat d'uns informes del ministeri de Defensa que el govern municipal ja ha obtingut. Ara ja només faltava l'assignació de pressupost.
La nova Rambla, un cop reformada, tindrà un únic carril de circulació per banda i guanyarà espai tant a la plataforma central com a les voreres, que tindran una amplada d’un mínim de tres metres, amb un paviment unificat amb línies horitzontals de façana a façana. El pas de vehicles, com ja passava en el sentit ascendent, quedarà restringit al trànsit veïnal, bicicletes, autobusos, la distribució urbana de mercaderies, els vehicles de serveis i l’accés als aparcaments de l’àmbit. A la zona de Colom-Drassanes, es modificarà el traçat de l’avinguda de les Drassanes per millorar la connexió amb el litoral i es generarà un nou espai d’arribada al front de mar.
Un dels canvis que es preveu tirar endavant durant el 2022 és eliminar les parades dels antics ocellaires, ara reconvertides en botigues de tota mena de coses, un punt que té en peu de guerra el col·lectiu, que ja ha anunciat una concentració de rebuig aquest dijous. La retirada de les parades serà, a parer del govern municipal, "un dels grans canvis" que es viurà l'any que ve a la Rambla. Segons ha explicat la responsable d'Urbanisme, la previsió és que, conjuntament amb els canvis físics en aquesta artèria, també es despleguin estratègies per fomentar-hi l'activitat cultural o millorar-hi les condicions de vida dels (pocs) veïns.
"Tota la reforma s'ha de fer amb dinàmiques que evitin l'expulsió de veïns i facilitin portar-ne més", ha remarcat Janet Sanz, i el regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, ha afegit que la nova Rambla ha de funcionar com un lloc on vingui de gust estar-hi i que sigui una bona connexió entre barris: "Que deixi de ser una frontera i sigui un espai on hi passin coses".
Les obres a la Rambla coincidiran en el temps amb les de la Via Laietana, que es preveu que puguin començar el març que ve amb una inversió de 32,9 milions d'euros.