Barcelona aprova en qualitat de l'aire per segon any però té deures per al 2030
Bonet celebra que un 25% dels vehicles que circulen per la ciutat ja siguin híbrids o de zero emissions
BarcelonaPer segon any consecutiu, totes les estacions que mesuren la qualitat de l’aire de Barcelona compleixen amb els llindars que fixa actualment la UE, i se situen en la millor dada registrada fins ara. Uns resultats "històrics", en paraules de la primera tinent d’alcalde de la capital catalana, Laia Bonet, però que demostren que la ciutat encara té feina per fer per assolir els objectius fixats per la mateixa UE de cara al 2030.
Després del "punt d’inflexió" que van suposar les dades del 2023 –quan per primer cop estacions com la de l’Eixample es van situar per sota dels 40 µg/m³ de diòxid de nitrogen (NO2)–, els resultats del 2024 fets públics aquest dijous per l’Ajuntament mostren que es consolida la tendència a la baixa d’aquests indicadors. Així, si fa un any l’estació de l’Eixample estava en 35 µg/m³, ara està en 33. I en el cas de la de Gràcia-Sant Gervasi, una altra de les tradicionalment altes, passa de 29 µg/m³ a 27.
Per darrere queden estacions com la de Ciutadella (25 µg/m³), Poblenou (23 µg/m³); Vall d'Hebron (20 µg/m³); Sants (19 µg/m³), i Palau Reial (16 µg/m³). Totes registren un lleu descens de NO2, amb l'excepció de l'estació de la Vall d'Hebron, que passa dels 19 µg/m³ del 2023 als 20 actuals.
Les dades també són positives pel que fa a les partícules PM10, que registren un descens respecte a l'any anterior. En aquest cas, el descens és destacat a les estacions de l'Eixample –de 27 a 22– i de Poblenou –de 26 a 22–, i més sensible a Palau Reial –de 16 a 15– i de Vall d'Hebron –de 20 a 19.
Tanmateix, així com el diòxid de nitrogen va molt associat al trànsit rodat, en el cas de les partícules PM10 hi tenen molt a veure els aspectes meteorològics i ambientals. Això vol dir que els resultats d'aquest 2024 poden tenir molt a veure amb l'increment dels dies de pluja –i el descens de jornades d'anticicló– respecte als últims anys.
Deures pendents
Tot i felicitar-se pels resultats obtinguts en els darrers dos anys, Bonet i la regidora de Salut, Marta Villanueva, han admès que l'Ajuntament encara té feina a fer. Si bé les dades registrades compleixen els llindars actuals fixats per la UE, encara no entren dins dels límits que preveu la directiva europea de qualitat de l'aire per al 2030, i que en el cas del NO2 i de les partícules PM10 se situen en 20 µg/m³.
Bonet ha subratllat que les dades obtingudes "no són fruit de la casualitat" sinó de "l'esforç" que la ciutat està fent per millorar la qualitat de l'aire. En aquest sentit, ha subratllat la importància que té en la millora dels registres l'increment progressiu de la flota de vehicles amb etiquetes ECO o zero emissions, que segons l'Ajuntament ja són el 25% dels vehicles que circulen per la ciutat.
Per continuar reduint la contaminació a la ciutat, però, Bonet ha assegurat que l’Ajuntament de Barcelona vol “accelerar” l’evolució de la ZBE per continuar reduint la contaminació a la ciutat. Un camí que, ha destacat, la capital catalana ha de fer de la mà de la resta de ciutats de l'Àrea Metropolitana, amb qui ja s'estan mantenint reunions en aquest sentit.