Barcelona afronta un altre estiu d'obres: aquestes són les principals i així t'afectaran
La plaça d'Espanya, el centre i la ronda de Dalt seran els punts crítics durant els mesos de vacances
BarcelonaUn any més, l'estiu a Barcelona tindrà entre els seus trets distintius la xafogor, els turistes i, també, les obres. L'Ajuntament de la capital catalana ha presentat aquest dijous el catàleg d'obres d'estiu, que recull totes les actuacions que estaran en marxa durant els mesos de juliol i agost a la ciutat. En aquesta ocasió, s'aprofitarà la temporada vacacional per impulsar 49 grans obres que posaran a prova el dia a dia de la ciutat. En roda de premsa, la primera tinent d'alcalde, Laia Bonet, ha demanat "comprensió i paciència" als veïns i ha defensat la importància de fer aquestes obres en període vacacional, quan es genera "menys pressió pel que fa als veïns".
Entre les grans obres que s'intensificaran aquest estiu a Barcelona destaquen totes les relacionades amb el perllongament de la L8; la renovació del tram principal de la Rambla –que van començar fa 10 dies–; els primers treballs per cobrir un nou tram de la ronda de Dalt –que tot just s'han iniciat dimecres a la nit–, o l'adequació dels entorns de l'estació de Sants. Tot plegat, segons Bonet, suposarà una inversió per part de l'Ajuntament propera als 29 milions d'euros, als quals cal sumar els que aporten altres administracions en obres com la L8, el carril bus de la B-23 o les millores a la xarxa de metro.
A més d'aquesta cinquantena de grans obres en marxa, Barcelona aprofitarà també l'estiu per renovar el paviment de set vies. Entre aquestes intervencions n'hi ha algunes d'envergadura, com ara la pavimentació de l'avinguda Diagonal entre l'avinguda Doctor Marañón i la plaça Francesc Macià; la dels carrers de Sants i de Creu Coberta entre la plaça d'Espanya i l'avinguda Madrid; la del tram superior del carrer Torrent de l'Olla entre la Travessera de Gràcia i la Travessera de Dalt, o la de la Via Favència en el seu tram entre el carrer Fenals i la ronda Guineueta Vella.
Aquestes són les principals afectacions d'un altre estiu intens pel que fa a obres a Barcelona que, tanmateix, queda lluny dels de 2018 i 2020, quan la ciutat va atacar de cop 92 i 83 grans operacions respectivament.
La L8 i el trencaclosques de la plaça Espanya
Una de les obres més esperades pel que fa a la mobilitat interurbana és també una de les més complexes. Les obres per al perllongament de la L8, que van començar a principis d'any, s'intensificaran aquest estiu en tots els seus trams: els voltants de plaça d'Espanya, de l'Hospital Clínic i de les places de Francesc Macià i Gal·la Placídia. Tanmateix, el punt més delicat serà la plaça d'Espanya, que serà segons Bonet "el lloc que tindrà més pressió" al costat de la ronda de Dalt.
En concret, al llarg de l'estiu caldrà aplicar sobre aquest punt –un dels principals pel que fa a entrades i sortides en cotxe de la ciutat– diferents talls puntuals per poder dur a terme les obres a l'estació de la plaça Espanya que afectaran tant els accessos a la plaça com la mateixa rotonda. A aquestes afectacions, cal sumar-hi les derivades de la construcció del pou d'atac a la Gran Via per la tuneladora que ha de fer l'obra. A més de les restriccions de circulació que suposarà a la mateixa Gran Via, que passarà de cinc carrils a quatre en aquell tram, l'altre gran focus d'afectació és el Parc Joan Miró. A partir del 15 de juliol començarà a ocupar-se malgrat la lluita veïnal que encara ara batalla per minimitzar l'impacte de les obres al parc i la protecció de l'arbreda. A prop d'aquí també hi haurà les obres al voltant de l'estació de Sants, que obligaran a modificar tota la circulació dels voltants.
Canvis a la Diagonal
Una altra de les principals artèries de la ciutat que viurà un estiu marcat per les obres serà l'avinguda Diagonal, on a partir del 18 de juliol s'hi faran treballs relacionats amb la implantació del carril bus a la mitjana de l'autopista B-23 que connecti l'A2 amb l'entrada de Barcelona. Les intervencions que s'hi han de fer aquest estiu comportaran que els quatre carrils de l'avinguda en sentit Tarragona passin a tenir un ample de només tres metres. A més, durant aquest estiu es desmuntaran també els pòrtics que hi ha instal·lats a l'avinguda Diagonal i que servien per poder revertir el sentit d'algun dels carrils si feia falta. Segons ha explicat l'enginyer en cap de l'Ajuntament, Oriol Altisench, fa molts anys que no s'utilitzen i, per això, ara, que tocaria renovar-los, s'ha decidit suprimir-los directament.
L'embús d'actuacions a Ciutat Vella
Un altre dels punts calents a la ciutat serà sens dubte el centre, on ja fa dies que coincideixen els treballs de la reforma del tram principal de la Rambla –s'està actuant ja en el cantó Besòs entre el portal de Santa Madrona i Canaletes–; les de la Via Laietana, que ja entren en la seva fase final, i les de la ronda de Sant Pau. Tot plegat suposa un trencaclosques pel que fa a la mobilitat que ha fet que a la Rambla només es pugui circular en direcció muntanya i que s'intentarà compensar amb l'obertura a partir d'aquest dijous de dos carrils en sentit mar al tram inferior de la Via Laietana.
Els talls de metro
Entre les obres que tindran més impacte sobre la ciutadania hi ha totes les que tenen a veure amb la millora de la xarxa de metro i que TMB ja va explicar fa una setmana. Les línies més afectades, tant en temps com en nombre de passatgers i parades, són la L5 i la L2, on els talls han començat aquest dimarts, 25 de juny. La intervenció de la L5 durarà fins a l'1 de setembre i, en el cas de la L2, fins al 25 d'agost. També hi haurà algunes actuacions a la L4 i la L10 Nord, que patiran afectacions essencialment durant el mes d'agost.
Les obres que acaben
Una esperança per als qui patiran les molèsties de les obres és que els treballs sempre tenen un final. Durant aquests mesos d'estiu, per exemple, Barcelona veurà acabar també alguna de les urbanitzacions que té en marxa. Per exemple, la del tram inferior de la Rambla, entre el passeig Colom i el portal de Santa Madrona, així com la dels entorns del mercat de la Vall d'Hebron i la del tram de l'avinguda Diagonal entre la plaça de les Glòries i el carrer Girona. De fet, a partir d'aquesta tardor ja ha de començar a circular el tramvia en aquest tram en plenes condicions.