Així serà el nou Pi i Margall sense trànsit de pas: voreres amples i dos únics carrils (sense asfalt)
La reforma, que començarà al juny, copia el model de la Via Laietana de carril segregat per a bicis de pujada i compartit de baixada
BarcelonaTorn per al carrer Pi i Margall, l'artèria que connecta els districtes de Gràcia i Horta de Barcelona i que l'Ajuntament preveu començar a reformar ja a l'estiu per reduir-hi de forma dràstica el protagonisme de la calçada –i fer desaparèixer del tot l'asfalt– i convertir-lo en un dels anomenats eixos verds. A la pràctica, això vol dir que s'hi ampliaran notablement les voreres, que ara fan cinc metres i es preveu que passin a tenir una amplada variable que pugui arribar als 12 metres, amb molta més vegetació, i que els carrils de circulació es redueixin en la mateixa proporció però a la inversa: si ara hi ha dos carrils per al trànsit privat, dos de bus-taxi i dos d’aparcaments i serveis, quan s'hagin acabat les obres en quedaran dos, restringits a l'autobús i el trànsit local: un de pujada i un de baixada, i tots dos limitats a 30 km/h.
A més, replicant el que ja es va presentar en la reforma de la Via Laietana, que ha de començar obres al març, en direcció de pujada s'hi afegirà un carril bici segregat, i de baixada les bicicletes compartiran el mateix carril que busos i, en el cas de Pi i Margall, també dels vehicles dels veïns de la zona. Hi haurà un cordó de serveis a les dues voreres, que quedarà integrat entre parterres i que servirà tant per a la càrrega i la descàrrega com per a places d'aparcament de bicicleta i motos, contenidors i serveis.
La idea del govern municipal és que el nou Pi i i Margall, que podria ser una realitat la tardor del 2023 –les obres tenen una durada de 17 mesos–, sigui el corredor pacificat que enllaci el parc de la Ciutadella i el de les Aigües, passant pel passeig Sant Joan i la plaça Joanic. De la Ciutadella a Collserola.
El projecte, que suposa una inversió de 13,6 milions d’euros, s'emmarca en la mateixa lògica de les transformacions que s'han fet en punts com la Meridiana o la que es projecta a la Via Laietana: que les grans avingudes "deixin de ser autopistes urbanes" i passin a ser llocs "amables", en paraules del govern municipal. En el cas de Pi i Margall, ara la calçada ocupa 20 dels 30 metres de l’amplada del carrer. I el nou dibuix capgira els protagonismes: el 70% de tot l’espai passarà a ser per a vianants o verd. "Una explosió de verd", segons la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, que ha defensat que la reurbanització forma part del projecte per guanyar 40 hectàrees de verd cada mandat i que s'ha ideat perquè "des de qualsevol punt del carrer, es tingui la perspectiva que s'està en un parc". Per això, el verd no serà lineal, estarà repartit.
Canvi d'asfalt contra la bombolla de calor
També es preveu aixecar l'asfalt actual, que no és filtrant, i apostar pel granit, que permet reaprofitar l'aigua de la pluja i contribuir a mitigar la bombolla de calor de la ciutat. Un procediment similar al que es vol fer als nous eixos pacificats de l'Eixample i que, segons el govern de Colau, forma part de la mateixa filosofia de la superilla. Per augmentar el verd en els prop de 700 metres que fa Pi i Margall d'un extrem a l'altre s'hi plantaran 142 arbres més, per arribar a 210. I la superfície de parterres i zones arbustives gairebé es multiplicarà per deu: passarà dels 370 m² actuals a 3.270. Es calcula que així al carrer hi haurà un 80% d'ombra.
La reforma preveu donar importància a quatre àmbits com a places principals: Joanic, l’encreuament dels carrers de Sant Lluís i de Ca l’Alegre de Dalt, el dels carrers de l’Encarnació i Pau Alsina, i el dels carrers de Sardenya i de la Providència. La comissió de govern ja ha donat la primera llum verda a aquesta transformació, que aquesta tarda s'ha presentat als veïns per culminar un procés de debat que va començar el 2017.
Tenint en compte el precedent de tants carrers reformats a Barcelona que han acabat atraient un tipus de comerç i de restauració molt concrets, el govern municipal no preveu un pla d'usos específic per a Pi i Margall, on s'ha d'aplicar el que es va aprovar per a tot Gràcia.
El projecte inicial ha incorporat dos canvis: no segregar el carril bici de baixada i posar-lo en el mateix carril que bus i veïns per tenir més espai per al vianant i trencar la linealitat de la via. Inicialment, es preveia un pressupost molt més baix, d'uns 7 milions d'euros, que la reforma definitiva gairebé duplicarà. La previsió és que les obres puguin començar al juny i que s'allarguin durant 17 mesos.