Barcelona

Accelerar la Rambla i reavaluar el carril bici de Via Augusta: els primers canvis de Collboni

L'alcalde manté la porta oberta a sumar els comuns al govern més endavant

Ada Colau dirigint-se a Jaume Collboni
20/06/2023
4 min

BarceloaEl nou alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ja ha començat a marcar certa distància amb el govern anterior (del qual va ser primer tinent d'alcaldia fins quatre mesos abans de les eleccions), capitanejat per Ada Colau. El socialista ja va deixar clar ahir que la prioritat de l'inici del mandat seria "ordenar l'espai públic" i que, sota aquest epígraf, hi engloba la neteja, la seguretat i el manteniment, que són les grans preocupacions dels barcelonins segons el baròmetre municipal. Aquest dimarts, però, ja ha anat més enllà en les concrecions i ha sentenciat alguns dels projectes amb segell Colau que estan a la llista dels revisables o, directament, aturables. No continuarà, tal com va dir en campanya electoral, el desplegament dels 21 eixos verds de l'Eixample. I, en canvi, posarà tota la carn a la graella perquè la transformació de la Rambla es faci en la meitat del temps previst: passar dels sis anys anunciats per l'anterior govern a tres, dels 75 mesos als 35. Ho ha anunciat als micròfons de RAC1, on ha defensat que Ciutat Vella serà la gran "prioritat" i que la Rambla s'ha de rellançar com el gran "eix cultural" i la Via Laietana, que també està en obres (aquí no hi haurà canvis), com el gran "eix econòmic".

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

La decisió d'accelerar les obres a la Rambla, que Collboni ha dit que ja s'ha comunicat als tècnics municipals, és una gran reivindicació de l'associació Amics de la Rambla, que acusava Colau de mimar el projecte de transformació a l'Eixample i dilatar en el temps la seva. I que ara celebra que els socialistes "mantinguin el seu compromís electoral" amb la Rambla. Més canvis de l'època Collboni respecte a l'era Colau (a qui els socialistes no tanquen la porta a entrar al govern): el polèmic carril bici de la Via Augusta es "reavaluarà". El nou alcalde ha dit que en vol veure els informes per calcular el cost-benefici d'aquest espai. També ha avançat que volen desplaçar el carril bici del passeig de la Zona Franca per posar-lo al centre (com el del passeig de Sant Joan o el del Paral·lel) i no com ara en un lateral on considera que porta problemes, per exemple, amb qui va als contenidors.

Imatge de les obres i les restes arqueològiques localitzades a les obres d'urbanització de la Rambla

I encara un altre anunci: aquest sobre els radars que limiten la velocitat a 30 km/hora davant d'algunes escoles. Collboni ha considerat que és “obvi” que aquesta limitació no té sentit fora de l'horari escolar. És a dir, obre la porta que no funcionin de nit. Però, en canvi, lloa el programa per protegir entorns escolars i diu que el continuarà. I defensa que a la ciutat no li calen més pisos turístics ni places hoteleres més enllà de les que ja es preveuen en zones perifèriques, tot i que sí que admet que hi pot haver algun cas excepcional. Pel que fa a l'espai públic i descartats els eixos verds, defensa el pla per recuperar interiors d'illa (15 aquest mandat i 30 dins el 2030) i guanyar verd en places dures. També es compromet a acabar l'enllaç dels tramvies.

Ampliar l'aeroport

El nou alcalde de la ciutat també ha deixat clar que preveu reunir-se aviat amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, tal com tots dos ja van acordar en el primer contacte que van mantenir el dia de la investidura. I ha afirmat que aquell dia el que vol posar sobre la taula són els 340 milions d'euros en inversions a Barcelona que es van estipular en l'acord per als pressupostos de la Generalitat. Ha dit que reclamarà, per exemple, els 6,5 milions compromesos per ampliar la L1 del metro fins a Badalona o desencallar l'allargament de la L3 fins al centre d'Esplugues i el de la L4 fins a la Sagrera. En l'acord també hi havia el compromís de desplegar més mossos d'esquadra a la ciutat, de fer les ampliacions dels hospitals del Mar i la Vall d'Hebron, i encara un de més polèmic que Collboni també ha reivindicat: posar en marxa la comissió tècnica per fer l'ampliació de l'aeroport del Prat. "Vull la millor de les relacions possibles amb el president, soc molt conscient del paper de Barcelona com a capital del país", ha remarcat Collboni.

Porta oberta als comuns

Pel que fa als primers passos del seu govern amb molta minoria (només deu regidors), ha dit que la primera estructura de govern està llesta i preparada per a la feina, però confia que més endavant el govern es pugui ampliar. Previsiblement, amb l'entrada dels comuns, a qui el socialista ja va oferir compartir responsabilitats abans de ser proclamat alcalde. "És obvi que més endavant hi haurà la possibilitat d'ampliar el govern", ha defensat i ha insistit que allò "òptim" seria tenir un govern amb més regidors. Sí que ha tancat la porta que sigui el PP, que també va votar a favor de la seva investidura, qui pugui formar part del govern. El socialista també ha explicat que defensa un pacte amb Junts a la Diputació: "És la millor solució i dona continuïtat".

stats