Barcelona vol reduir ''dràsticament'' el nombre de bicitaxis a la ciutat
Es calcula que n'hi ha 500 que actuen legalment i més de 2.000 sense llicència
BarcelonaDes del 2013, el nombre de bicitaxis i la xifra de conductors que circulen per la ciutat de Barcelona no ha parat de créixer: es calcula que n'hi ha 500 que operen amb algun tipus de regulació i més de 2.000 que no tenen cap llicència. L'Ajuntament de Barcelona, però, ha dit prou: aquest dimecres ha comunicat que vol reduir "dràsticament" el nombre de bicitaxis que operen a Barcelona. Així ho ha assegurat el primer tinent d'alcalde, Jaume Collboni, que ha dit que "Barcelona no és Bombai" i que ha anunciat també que el consistori ha intensificat els controls. Només aquest juliol ja s'ha duplicat la xifra de confiscacions registrada al mes de juny: s'han intervingut 122 bicitaxis. Collboni diu que la presència de tants bicitaxis no respecta els vianants que caminen per les voreres ni les bicicletes que van pels carrils bici, ni tampoc el model turístic que es vol per a la capital catalana.
Un dels encreuaments entre la plaça Portal de la Pau i el passeig Colom ha estat escenari aquest dimecres d'un dispositiu de control de bicitaxis. Agents de la Guàrdia Urbana aturaven els vehicles per comprovar que tenien llicència i assegurança i que estaven circulant per una zona permesa. Aquesta és una de les zones que més freqüenta l'Alba, una barcelonina de 23 anys que ja fa un any i mig que condueix un bicitaxi i per ara s'ha salvat de les multes, creu que pel fet de ser "noia i local". La conductora explica que aquesta feina li permet pagar-se les despeses personals. "Guanyo de mitjana uns 50 euros al dia", explica, una xifra que es traduiria aproximadament en uns 1.500 euros nets cada mes. I assegura que està en absolut desacord amb la competència deslleial i les males pràctiques en l'àmbit, en referència als que ofereixen el servei sense haver pagat tots els tràmits per conduir un bicitaxi, perquè "és injust per als que sí que els hem pagat i fem les coses legalment".
"Vull ser un servei turístic"
Per poder veure qui actua legalment, cal fixar-se si el mitjà de transport porta un adhesiu de l'Ajuntament, però prèviament els treballadors s'han de donar d'alta com a autònoms i han de disposar d'assegurança. Malgrat la massificació, l'Alba afirma que treballar amb aquest tipus de vehicles també té coses bones. "M'ha servit per tenir empatia amb els clients i aconseguir més fluïdesa a l'hora de parlar altres idiomes com l'anglès, i m'ha permès organitzar-me amb els horaris, perquè cobro en funció dels trajectes i de les hores que he fet durant el dia", explica. L'Alba insisteix que no és un taxi: "Vull ser un servei turístic". Per això també procura adaptar-me als turistes i, en alguns casos, redueix una mica el preu quan fan trajectes molt llargs, posa música si ho volen o pregunta abans si volen anar per carrers diferents dels establerts per si volen veure la ciutat des d'una altra perspectiva.
Ja fa més de 15 anys que hi ha bicitaxis a la ciutat, però en fa sis que l'Ajuntament gestiona un registre municipal de vehicles, on tots aquells vehicles de mobilitat personal destinats a l'activitat econòmica a la ciutat han d'estar inscrits. Actualment n'hi ha 487, però des de l'Ajuntament són conscients que en circulen molts més dels que hi ha registrats i que la mesura és insuficient per controlar-los tots.
Un dels que consten al registre és el de l'Abdul, un conductor de bicitaxi de 29 anys que no està d'acord amb l'augment de la pressió sancionadora. L'afganès, que fa cinc anys que treballa en aquest sector a Barcelona i ho fa de manera legal, es queixa que la situació era molt millor abans, perquè "hi havia més turistes i no hi havia tant control policial com ara. És una feina que no m'agrada, perquè em cauen moltes multes, sobretot de la Guàrdia Urbana". L'Abdul explica que les multes acostumen a ser d'entre 100 i 200 euros i que està "indignat", perquè moltes vegades multen sense motiu: "Si guanyo una mitjana de 100 euros al dia i em multen, ja he perdut tots els diners de la jornada". Si pogués, canviaria de feina. Diu que no ha tingut, però, cap més opció des que va arribar a la ciutat. Un dels seus objectius és aconseguir la llicència de taxi. "M'agrada més i crec que puc guanyar més diners que amb aquesta feina", diu l'Abdul.
La veu dels taxistes
Taxistes com la Juliana confirmen que cada vegada hi ha més bicitaxis a Barcelona, sobretot els divendres a la nit i els dissabtes a la matinada. Després d'estar tres anys i mig treballant al sector, critica que tinguin "moltes més llibertats que un taxi" i la impunitat amb què circulen. És per això que la Juliana demana que es reguli més aquests professionals: que se'ls faci exàmens de conduir o se'ls obligui a pagar un preu de llicència semblant al dels taxistes.
La conductora considera que també s'haurien de regular les tarifes perquè alguns conductors ofereixen preus massa cars. "N'he arribat a veure que cobraven 15 euros per fer un trajecte que anava de l'Hotel Ars fins a la Rambla. Al final, pagar-los o no és decisió del client, però sí que penso que s'hauria de trobar un preu estàndard pels viatges que es fan", explica la Juliana.
Molts bicitaxis es concentren en zones com Drassanes o la Barceloneta per esperar clients. Però als negocis del voltant no els molesta tenir-los a prop. L'Èrica, treballadora del restaurant Buenas Migas situat a la plaça del Mar, assegura que ara n'hi ha menys que abans, sobretot perquè la policia està controlant molt més, però que siguin a l'entrada no ha afectat l'afluència de clients al local. "No ens molesten. Tampoc hem tingut mai cap incident amb ells, perquè són tranquils i simplement fan la seva feina", afirma.
La regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, ha dit que amb aquestes noves mesures tindran més eines per "controlar" l'activitat. "Continuarem sent persistents per la via sancionadora, però amb un marc legal més ampli que l'actual", ha explicat. També ha aclarit que, des de la regidoria han començat a treballar amb la DGT i la Generalitat per aconseguir més eines de control i poder regular el sector com a activitat econòmica, ja que actualment hi ha un buit legal.