Els trens més impuntuals de Catalunya circulen per l’Ebre
Solucionat el tema de les tarifes ara la batalla és per reduir els retards (60%) i aconseguir més combois
TortosaEl transport públic ferroviari entre les Terres de l’Ebre i Barcelona continua sent inacceptable. Ho ha admès recentment el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que ha tornat a posar damunt la taula que la taxa de puntualitat dels trens de la línia R16, la que uneix Ulldecona i Tortosa amb Barcelona, és del 40%. Això vol dir que només 4 de cada deu trens arriben a l’hora que toca. Una xifra que contradiu la percepció dels usuaris, que asseguren que el tren sempre arriba al seu destí amb un retard de com a mínim 20 o 30 minuts i que de vegades fins i tot surt de l’estació d’origen, Tortosa, més tard del previst, cosa que encara és més inexplicable. “Som de la Plataforma Trens Dignes però quan anem a una reunió a Barcelona ho fem amb cotxe perquè no ens podem refiar dels horaris. Ens arrisquem a fer tard i si agafem el tren d’abans, què hem fer? ¿Estar dues hores voltant?”, explica d’una manera gràfica Montse Castellà, portaveu de la Plataforma pels Trens i Transport Digne Ebre-Priorat.
De fet, el retard de la vintena de trens regionals que en dies laborables connecten les Terres de l’Ebre amb Barcelona per la R16 s’ha convertit en un problema crònic, ja que està lligat a les deficiències estructurals de la via. “Els últims anys tota la inversió ha anat a l’alta velocitat i les inversions en les infraestructures convencionals han baixat en picat”, assenyala Jordi Saspluges, president de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova i membre també de la Plataforma Trens Dignes.
49% de puntualitat a la R15
Aquesta plataforma denuncia que davant qualsevol incidència a les vies, Adif, en lloc de fer les actuacions adequades, opta per limitar la velocitat. Això explica en gran part que les línies Regionals R16 i R15 siguin les que acumulen més retards de tot Catalunya, amb un 40% i un 49% de puntualitat, respectivament, mentre que la mitjana a tots els trens regionals és d’un 58%, i a Rodalies de Barcelona, d’un 94%.
En una reunió celebrada dilluns passat entre el conseller de Territori i Sostenibilitat i la Plataforma Trens Dignes, Josep Rull es va comprometre a incrementar la puntualitat d’aquestes dues línies en un 90%, sense parlar de terminis. Així, el Govern ha demanat a Adif un llistat dels punts amb incidències de tota la xarxa ferroviària catalana per identificar les deficiències concretes, definir un pressupost i fer un calendari d’inversions. A més el conseller també ha lamentat que les limitacions temporals de velocitat es facin unilateralment sense informar la Generalitat, que és qui té les competències del servei i ha de donar la cara davant els usuaris.
Un altre aspecte que afecta d’una manera directa els retards de la R16 és el coll d’ampolla entre Vandellòs i Vila-seca, el tram pendent de desdoblar i que obliga molts Regionals a aturar-se per deixar passar els trens que vénen en sentit contrari. Les obres d’aquest tram van començar el 2001 i encara estan en execució. S’estan instal·lant les vies i les catenàries i s’estan fent obres a les estacions de Cambrils i l’Hospitalet de l’Infant. Més d’una vegada s’ha anunciat que aquest desdoblament estarà acabat aquest 2016, un anunci que Adif no ha confirmat. Des de Territori i Sostenibilitat s’apunta que quan estigui operativa la doble via s’escurçarà uns 30 minuts el trajecte entre Tortosa i Barcelona.
Rebaixa de tarifes
De moment, la gran fita que ha aconseguit la Plataforma Trens Dignes és una rebaixa substancial de les tarifes, d’entre 3 i 7 euros en funció de la població, que es va començar a aplicar a principis d’any. Així, la Generalitat, que és qui posa els preus, ha introduït un factor corrector per evitar situacions kafkianes com ara que anar i tornar d’Ulldecona a Barcelona costés 34,20 euros, i fer-ho des de Vinaròs, només 28. A més també s’han equiparat els preus dels abonaments entre autobús i tren, que són de 95 i 100 euros per la targeta de deu viatges.
Ara el cavall de batalla de la Plataforma Trens Dignes és l’increment de freqüències, la millora dels combois i la reobertura de les estacions de Móra la Nova i Ulldecona. Pel que fa a l’increment de freqüències, la Plataforma Trens Dignes demana un tren cap al nord que surti a les 21 hores de Tortosa. L’últim tren surt a les 19.30 h i això dificulta que puguin utilitzar el tren com a transport públic els estudiants de l’Escola d’Art i Disseny, de l’Escola Oficial d’Idiomes o de la UNED, que acaben les classes a les 20 h o 20.30 h. També reclamen més freqüències per a la R15, ja que entre les 8.25 h i les 12 h no hi ha cap tren.
Pel que fa als combois, s’han introduït cinc unitats 447 remodelades amb els seients canviats, ja que aquestes unitats són trens que es feien servir a Rodalies per a trajectes curts de 20 o 30 minuts, en canvi el trajecte Tortosa-Barcelona és superior a les 2 hores. “Estem satisfets d’aquest canvi, però pensem que encara es pot millorar més”, apunta Montse Castellà. L’altra reivindicació històrica del territori és aconseguir que alguns trens de llarga distància parin també a l’estació central de les Terres de l’Ebre, la de L’Aldea-Amposta, i a hores competitives. Això permetria connectar el territori amb Barcelona en una hora i mitja màxim.
Segons dades de Renfe, la mitjana diària de passatgers en un dia laborable a la R16 és de 2.016 passatgers repartits entre les estacions d’Ulldecona-La Sénia, Tortosa, L’Aldea-Amposta, Camarles-Deltebre, L’Ampolla-El Perelló-Deltebre i L’Ametlla de Mar-El Perelló. I de 306 a la línia R15, repartits entre les estacions de Móra la Nova, Ascó, Flix i Riba-roja d’Ebre. La poca freqüència de trens, els horaris poc competitius i els retards constants dels combois fan que el transport ferroviari sigui encara una assignatura pendent al sud del país. “És una lluita contínua i no és només un tema de més trens sinó de replantejar tot el servei”, apunta Núria Ventura, alcaldessa d’Ulldecona.