Restauració
Societat13/01/2023

Barcelona prohibeix els súpers fantasma i limita les macrocuines a la Zona Franca

L'Ajuntament proposa un nou permís per a la restauració i reserves d'espai per als 'riders'

Diana Silva
i Diana Silva

BarcelonaBarcelona té 21 supermercats fantasma que hauran d'aturar la seva activitat en les pròximes setmanes. Aquesta és una de les mesures que preveu la proposta de pla especial d’activitats vinculades al repartiment a domicili que el govern d'Ada Colau vol aprovar abans d'acabar el mes de gener. Un pla que, segons la segona tinenta d'alcaldia, Janet Sanz, pretén "poder posar ordre" al comerç a domicili i lluitar contra les "activitats depredadores del comerç de proximitat". La normativa que el govern confia tirar endavant al ple municipal del 27 de gener farà que els supermercats fantasma, que fins ara han estat funcionant de manera alegal, hagin de triar entre convertir-se en un supermercat normal amb accés de clients o ser un magatzem alimentari que pugui fer repartiments a l'engròs.

De fet, l'Ajuntament ja havia vetat l'obertura de nous supermercats fantasma a principis del 2022. Ara posa negre sobre blanc en la nova normativa. "El que estaven fent fins ara no ho podran fer, perquè ara sí que existirà una regla que prohibeixi desenvolupar aquesta activitat", ha dit Sanz. Aquest canvi serà d'aplicació immediata en el moment en què es publiqui la normativa i afectarà especialment els districtes amb més comerços fantasma, com l'Eixample (6) o Sarrià (4).

Cargando
No hay anuncios

La proposta també restringirà les cuines fantasma, que estaran prohibides a tots els carrers de Barcelona, amb excepció de la Zona Franca. Amb el canvi, les macrocuines amb un model de negoci de repartiment a domicili tampoc podran situar-se a altres zones de la ciutat com el 22@ o els polígons del Bon Pastor o el Besòs, que sí que s'havien plantejat en una primera proposta i han acabat descartades per la proximitat que tindrien a zones habitades. Les cuines fantasma que sí que estiguin reconegudes es podran instal·lar amb certes limitacions. N'hi podrà haver com a màxim una en un radi de 400 metres, una distància semblant al que ocuparien tres illes de l'Eixample. I per evitar imatges de bicicletes a terra i repartidors esperant al carrer, totes hauran de reservar un espai de la seva superfície (10 m² per cada 100 m²) destinat als riders.

Permís per repartir a domicili de bars i restaurants

Durant la pandèmia molts bars i restaurants van optar per fer repartiment a domicili per no haver d'abaixar la persiana. Fins ara aquesta activitat no estava regulada i no calia cap permís. Ara, tots els que vulguin fer repartiment a domicili hauran de demanar un permís complementari. Per obtenir-lo hauran de destinar el 40% del seu local a l'ús públic, per tal de garantir que el repartiment a domicili no és la seva activitat principal.

Cargando
No hay anuncios

A més, tots els bars i restaurants hauran de permetre que els repartidors entrin al local i puguin fer servir els seus lavabos. En aquest sentit, de la mateixa manera que passa amb les macrocuines, els establiments de més de 200 m² hauran de reservar un 5% del seu espai per als riders. Aquesta zona podrà ser dins del mateix local o en un espai proper i podrà ser compartida amb altres bars o restaurants. Això sí, a diferència del que passarà amb els supermercats i cuines fantasma, en el cas de la restauració tindran fins a l'any 2025 per adaptar-se a la nova normativa.

La proposta de reserva d'espais per als riders no ha agradat al Gremi de Restauració de Barcelona. El director, Roger Pallarols, ha assegurat que “ens trobem davant d’una normativa absurda que ningú no ha demanat i que la ciutat no necessita". "Avui toca lamentar l’actitud d’un govern que es mou en funció de presumptes problemàtiques teòriques que la realitat no confirma", ha afegit. El Gremi critica que la norma parteix d’un error manifest, ja que consideren que Barcelona no té un problema d’acumulació de repartidors a les portes dels establiments. També alerten que la normativa només té en compte la flota de ciclistes i no la de motoristes, un detall que pot fer que molts negocis de fast food de grans multinacionals no es vegin afectats per la nova mesura.