BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona ha confirmat el dia D contra la contaminació: l'1 de gener del 2020. Amb el canvi d'any, entrarà en vigor l'anomenada Zona de Baixes Emissions permanent, que prohibirà l'entrada a Barcelona dels vehicles considerats més contaminants. Aquest dijous a la tarda, però, el consistori ha comparegut davant la premsa per donar més detalls sobre aquest pla de mesures aprofitant la celebració de la setena reunió de la taula contra la contaminació de l'aire.
"Calculem que 50.000 vehicles [un 7% dels totals] deixaran de circular per la ciutat a partir del 2020, una mesura que suposarà reduir el 15% de la contaminació de l'aire que respirem a les zones de més trànsit", ha explicat l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. L'objectiu final se situa al 2024, quan s'espera deixar fora de circulació 125.000 vehicles més contaminants –un 20% dels totals– i, per tant, reduir la pol·lució existent a un 30%.
Un greu problema de salut
"La contaminació atmosfèrica és un dels principals reptes que té la nostra ciutat, igual que moltes altres. S'ha d'actuar de seguida, perquè és un gran risc que amenaça la nostra salut", ha afegit Colau, que ha recordat que aquest aire contaminat provoca a la capital catalana més de 350 morts prematures a l'any i afecta especialment a la salut i el desenvolupament cognitiu de la població infantil.
I és que tot plegat té per objectiu complir les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut i, especialment, el compromís establert amb la Unió Europea de reduir els índexs de contaminació de la conurbació urbana, que estan per sobre del llindar establert per la normativa europea.
"Per aconseguir-ho necessitem implementar mesures valentes, que frenin la principal font de contaminació de la ciutat, que és el trànsit", ha recordat l'alcaldessa.
Una àrea permanent
Des de l'1 de desembre del 2017, aquesta Zona de Baixes Emissions ja existeix però no és permanent: és a dir, només s'hi apliquen mesures restrictives en els moments d'alts pics de contaminació. En tot aquest temps encara no hi ha hagut cap episodi d'aquesta magnitud. L'àrea té una superfície de 95 quilòmetres quadrats i inclou Barcelona i àmbits dels municipis circumdants a les rondes de Sant Adrià del Besos, l'Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà.
A partir del 2020, i tal com ha detallat la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, cap dels vehicles més contaminants podran accedir-hi en horari laboral de dilluns a divendres, de 7 a 20 h. Sí que ho podran fer a la nit, els caps de setmana i els dies festius. "La restricció serà permanent per a tothom, tot i que es proposaran excepcions i autoritzacions puntuals", ha avançat Sanz, que ha concretat que quedaran exempts de les limitacions els vehicles de persones de mobilitat reduïda o els serveis bàsics, com bombers, policia o serveis funeraris.
La tinent d'alcaldia també ha explicat que encara hi ha alguns àmbits que es portaran a debat en el procés participatiu que, des d'aquest dijous, es posa en marxa entre les administracions implicades (Ajuntament, Generalitat i Àrea Metropolitana de Barcelona). Alguns d'aquests punts de debat destacats són quants dies a l'any es permetrà la circulació dels vehicles sense etiqueta per a usos puntuals, o si els divendres a la tarda han de formar part d'aquests períodes de restricció.
"Ens estem fixant en com ho estan gestionant altres ciutats europees, com Brussel·les, Berlín o Londres, que ja ho han implementat", ha assegurat Sanz.
A quins vehicles afecta i com es controlarà?
Les restriccions de circulació s'apliquen progressivament als vehicles més contaminants prenent com a base la classificació del parc de vehicles de la DGT: els que no tenen cap tipus d'etiqueta ambiental, que són els més contaminants, i seguint un ordre de més contaminant a menys contaminant –groga, verda, eco i zero emissions, respectivament–.
Aquesta mesura es controlarà amb un sistema tecnològic compost d'un conjunt de càmeres amb un dispositiu de reconeixement automàtic de matrícules. Inicialment hi haurà 78 càmeres a Barcelona, que s'afegeixen a les 60 càmeres dels altres municipis de la ZBE i que es podrien ampliar, en funció de les necessitats, fins a 160. Aquestes càmeres estaran ubicades en punts interiors de la ZBE, incloses les sortides de les rondes.
Ara mateix el 20% dels vehicles no disposen del distintiu ambiental de la Direcció General de Trànsit a la base de dades de la DGT. Segons un estudi de l'Ajuntament, del total del trànsit motoritzat a la ZBE, el 57% dels vehicles són turismes, el 13% furgonetes, l'11,5% motos i el 10% taxis. El 55 dels vehicles no estan censats a la ciutat i el 64% es propulsen amb gasoil.