Mobilitat

El macrobicibús reuneix 2.000 ciclistes per exigir una Barcelona més segura per a les bicicletes

La ciutat acull la primera edició de la Kidical Mass, una pedalada reivindicativa que s'ha fet simultàniament a ciutat com París o Roma

Bicicletada Kidical Mass al seu pas per plaça Espanya
16/05/2022
3 min

BarcelonaAquest cop no ha estat ni en divendres, ni per fer el camí fins a l'escola junts i en bicicleta, sinó que, per un dia, s'ha fet un salt d'escala: passar del bicibús a macrobicibús. Barcelona ha acollit aquest diumenge la seva primera edició de la Kidical Mass, una bicicletada que reivindica espais més segurs per als ciclistes que va néixer als Estats Units, el 2008, i que ja s'ha fet popular en ciutats europees com Colònia. La pedalada infantil ha reunit uns 2.000 ciclistes a Barcelona, segons l'organització, que han fet un itinerari circular d'uns cinc quilòmetres pels carrers de l’Eixample amb música i animació. La iniciativa ha tingut un component particular, ja que ha funcionat, també, com a punt de trobada de les diferents línies de bicibús després del boom que han viscut aquest curs, amb més d'una vintena de línies actives al conjunt de Catalunya. "És una bicicletada popular, però també una protesta, està convocada com una manifestació", apunta Rosa Suriñach, del bicibús de l'Eixample.

La majoria de ciclistes que s'han apuntat a la Kidical eren famílies amb infants que s'han sumat a la iniciativa amb ganes de festa i de passar-s'ho bé. Hi hagut representació de les deu rutes de bicibús que ja funcionen a Barcelona i també d'algunes d'altres punts de Catalunya, com les de Vic, Sabadell, Cardedeu, Amposta, la Garriga o Viladecans. En total, centenars d'infants (i adults) han pedalat pels carreres de la ciutat en una convocatòria que ha superat les expectatives dels organitzadors i que també sumat entitats ciclistes com el BACC (Bicicleta Club de Catalunya) o BikeVidrera.

Marta Casar, membre de l'organització de la pedalada, ha qualificat la jornada d'"èxit total de participació, bon ambient i reivindicació" per reclamar que la ciutat sigui més inclusiva tant pels nens petits que van amb rodetes com per la gent gran o amb necessitats especials.

"El principal problema per anar en bici és la seguretat, el trànsit és molt ràpid i encara que en alguns llocs hi ha carrils bici, són molt estrets i no permeten anar amb nens al costat", ha criticat Casar en declaracions a l'ACN. "Nosaltres demanem una mobilitat més pacífica –ha resumit– per poder anar en bici a tot arreu, no només a l'escola".

Més ciclistes a la Kidical Mass al seu pas per la Gran Via de Barcelona.

La bicicletada ha sortit a les 11:30 del matí del parc Joan Miró, a l'Esquerra de l'Eixample, i ha circulat per alguns dels carrers més transitats de Barcelona, com Aragó, la Gran Via, el Paral·lel o el carrer Urgell. Un recorregut de cinc quilòmetres que han acabat amb la lectura d'un manifest per reivindicar millores en la infraestructura ciclista perquè sigui segur fer el camí fins a l'escola en bicicleta.

Els trams del recorregur no es van fer públics fins a poc dies abans de la cita perquè els seus organitzadors volien emular les convocatòries de l'anomenada Massa Crítica, que es reuneix el primer divendres de cada mes per fer un itinerari reivindicatiu que no detalla amb antelació i que pot passar, per exemple, pel nou túnel de les Glòries. De fet, no hi hagut un recorregut previ tallat al trànsit com si passés una cursa, sinó que la capçalera del bicibús ha avançat respectant la senyal dels semàfors i el que s'ha impedit és que el trànsit trenqués el grup.

Durant el cap de setmana, ciutats com París, Roma, Viena o Berlín també han celebrat simultàniament la Kidical Mass.

stats