Barcelona potencia els productes ecològics i de proximitat als mercats amb un segell verd
La ciutat posa en marxa un pla pilot en sis dels equipaments municipals
BarcelonaPer fomentar que els mercats municipals tinguin cada cop més producte ecològic, de proximitat i comprat directament al pagès o a la llotja, l'Ajuntament de Barcelona ha anunciat la posada en marxa d'un programa que reconeix amb el segell de Comerç Verd aquelles parades que tinguin un determinat percentatge de productes d'aquesta mena. I que genera, també, una segona categoria per a aquelles parades que, tot i no arribar al mínim establert per al segell, sí que es poden considerar Racons Verds. Es tracta d'una iniciativa que s'inclou dins el programa de Barcelona Capital Mundial de l'Alimentació Sostenible 2021 i que, d'entrada, s'ha posat en marxa en 6 dels 39 mercats alimentaris de la ciutat (Concepció, Llibertat, Sarrià, Ninot, Sants i Horta), amb la previsió que al setembre sigui una realitat a tota la xarxa.
En la fase inicial, el 56% de les 232 parades on ja s'ha activat tenen un dels dos reconeixements verds. La majoria, 124, són Racons Verds, i hi ha 6 Comerços Verds. La diferència entre les unes i les altres és la quantitat de productes a la venda que es consideren ecològics (amb certificat CCPAE), de proximitat (amb origen Catalunya) o comprats sense intermediaris. Per exemple, en el cas de les botigues de fruita i verdura, rebran el segell de Comerç Verd les que tinguin més d'un 70% de l'oferta de producció local, més de vint referències ecològiques o més de la meitat dels productes comprats directament al pagès. Per obtenir la qualificació de Racó Verd n'hi haurà prou arribant a la meitat de cada topall. Un cop es rebi la qualificació, s’instal·laran diferents materials per identificar la parada.
L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que avui ha participat en la presentació del projecte al Mercat d'Horta, ha assegurat que el pla és un exemple de l'objectiu que la capitalitat de l'alimentació saludable no sigui només una "cimera" que acull la ciutat, sinó que també incideixi en la política local "per a una alimentació més saludable i sostenible". I la regidora de Mercats, la socialista Montserrat Ballarín, ha remarcat que el pla busca reforçar la salut de la ciutadania (fomentant una alimentació de qualitat), la del planeta (fomentant el producte de proximitat) i la de la xarxa de mercats.
El programa respon a la creixent demanda de productes d'aquestes característiques. Segons dades proporcionades per l'enquesta Òmnibus Municipal del 2019, un 73,5% dels barcelonins tenen en compte el factor proximitat a l'hora de decantar-se per un producte, un 73,9% valoren que sigui de producció pròpia o que tingui el mínim nombre d'intermediaris possible, i el 58,3% tenen en consideració que sigui ecològic. I la pandèmia no ha fet sinó augmentar la tendència.