Barcelona requisarà tots els patinets elèctrics compartits estacionats al carrer
L'Ajuntament ja ha confiscat 33 vehicles de dues companyies i ha imposat 1.500 sancions en un mes
BarcelonaNou pas de l'Ajuntament de Barcelona per frenar els patinets elèctrics compartits: els que estan estacionats al carrer i que són propietat d'una empresa que els permet llogar per minuts amb una app. Des d'aquest dimarts, agents de la Guàrdia Urbana i tècnics de l'empresa municipal BSM fan un dispositiu per requisar tots els vehicles d'aquesta mena –també anomenats de 'sharing'– que operen a la ciutat i que ocupen l'espai públic, tant si són als aparcaments per a bicicletes com al mig de les voreres. En els primers dos dies s'han confiscat 33 vehicles: 17 patinets elèctrics de la marca Reby en uns quants llocs de Barcelona i 16 cadires de rodes elèctriques de la marca Looper en dos districtes (les Corts i Sarrià).
"Els vehicles requisats són al dipòsit municipal. Fins que les empreses no tinguin la possibilitat d'operar a la ciutat, no els podran recuperar", ha advertit la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament, Rosa Alarcón. La regidora ha reconegut que es poden veure obligats a haver de tornar els vehicles si un jutjat ho estableix –donen per fet que les companyies emprendran accions legals contra el consistori–, tot i que ha deixat clar que la seva voluntat és confiscar els patinets elèctrics compartits mentre no hi hagi l'ordenança municipal que els reguli.
Alarcón ha avançat que la previsió és que l'ordenança ja estigui en marxa l'abril de l'any vinent. També ha recordat que Reby, Bird i Looper han sigut les marques que no han respectat l'acord a què van arribar amb 23 companyies més al juliol: que fins que no hi hagi aquesta regulació, no poden treballar a Barcelona. "Si totes les empreses actuessin a la ciutat, de cop i volta hi hauria 10.000 patinets al carrer", ha avisat Alarcón: "Això és inassumible".
1.500 multes en un mes
La mesura de requisar els patinets elèctrics compartits i els altres vehicles de 'sharing' estacionats al carrer s'ha fet després que l'Ajuntament hagi posat des del 16 d'agost més de 1.500 multes a les empreses que han incomplert l'acord. N'han rebut les marques de patinets Reby i Bird. Tot i això, les sancions –cadascuna d'uns 100 euros– no han servit per frenar l'activitat de les companyies que no l'han respectat.
La regidora ha explicat que, un cop hi hagi l'ordenança, es farà un concurs i les empreses que el guanyin podran treballar a Barcelona, malgrat que no hi haurà espai per a totes les interessades. Quan es faci el concurs, Alarcón ha assegurat que, si és possible, introduiran penalitzacions per a les companyies que ara s'han saltat l'acord. Però ha alertat que "mai de la vida" es donarà l'autorització a la marca Looper, de les cadires de rodes elèctriques, perquè fa servir vehicles que estan destinats a persones amb mobilitat reduïda.
Alarcón ha apuntat que el dispositiu de confiscació ha tingut el primer efecte perquè la marca Looper, de les cadires de rodes elèctriques, ja ha retirat els vehicles del carrer. En canvi, de moment no ha passat el mateix amb els patinets elèctrics compartits, que encara es poden trobar a Barcelona. La pròxima reunió amb les empreses de 'sharing' serà el 19 de setembre i la regidora ha dit que l'objectiu del govern municipal és "establir més control" a l'espai públic. "S'ha d'ordenar i posar l'accent en els vianants, que s'han de protegir", ha conclòs Alarcón, que ha recordat que el 70% dels desplaçaments a la ciutat són en transport públic i caminant.
Fonts de l'empresa Reby han explicat a l'ARA que estan analitzant la resposta de l'Ajuntament, però han defensat que estan prenent mesures per detectar els patinets mal aparcats. Malgrat tot, fonts municipals han insistit que es requisaran tots els patinets elèctrics compartits que siguin a l'espai públic, tant si estan ben aparcats com si no.