PANDÈMIA

La Barcelona de la pandèmia

La ciutat accelera canvis en l’espai públic i la mobilitat amb talls de trànsit, nous corredors bici i terrasses ocupant la calçada

La Barcelona de la pandèmia
Maria Ortega
30/05/2020
6 min

BarcelonaLa crisi del coronavirus ha portat les ciutats a repensar-se i accelerar algunes de les mesures que dibuixaven a llarg termini per fer front a la contaminació i guanyar espai per als vianants. A Barcelona això s’ha traduït, sobretot, en intervencions fetes de manera provisional per prendre espai als cotxes i guanyar-lo per al passeig i, també, per a activitats econòmiques com la restauració i el comerç, molt sacsejades pel confinament. El govern d’Ada Colau avisa que alguns dels canvis són temporals, com la possibilitat d’ampliar les terrasses de bars i restaurants sobre la calçada, i que d’altres, més alineats amb el seu programa, com les pacificacions o els nous corredors per a bicicletes, han arribat per quedar-se. Ara es fan amb pintura a terra, però la idea és que, un cop superada la prova, es puguin convertir en actuacions definitives.

Molts dels canvis que s’estan materialitzant ara a l’espai públic, de fet, formaven part del programa de Barcelona en Comú, com ara el tall de trànsit al lateral mar de la Gran Via o l’avenç en el dibuix d’eixos pacificats en carrers com Girona o Consell de Cent. El context ha fet que els calendaris s’accelerin i que les mesures comencin a desplegar-se sense passar pel debat polític.

Tot i la voluntat de reajustar l’ús creixent que es fa aquests dies del vehicle privat, la ciutat també ha pres decisions com ajornar les sancions previstes per als cotxes contaminants que entrin dins de l’anomenada zona de baixes emissions, que s’havien de desplegar l’1 d’abril i que encara no s’ha decidit quan començaran a aplicar-se. El nou calendari l’han d’acordar l’Àrea Metropolitana i els municipis. Abans de l’entrada a la fase 1 de desconfinament també es van flexibilitzar els criteris de càrrega i descàrrega i es va fer els ulls grossos amb les àrees blava i verda d’aparcament, on no calia pagar. Ara, però, ja han entrat en vigor les noves tarifes, més altes i condicionades a l’etiqueta ambiental.

Espai públic

Pintura per ampliar voreres i talls de carrer

Per afrontar la necessitat de guanyar espais per caminar -sobretot mentre el passeig es concentri en unes determinades franges horàries-, la ciutat ha avançat en dues direccions: la que se cenyeix al moment de la crisi, amb 51 carrers tallats de les nou del matí a les nou del vespre, i la que buscarà mantenir-se en el temps, com l’eliminació de carrils de trànsit a Consell de Cent, Girona i Rocafort. Aquests carrers ja s’incloïen en el projecte d’eixos verds que el govern de Colau tenia pensat desplegar a l’Eixample amb la pacificació d’un de cada tres carrers. El primer que s’ha fet és pintar de groc l’ampliació de voreres del tram de Consell de Cent que va d’Urgell a passeig de Gràcia, on també s’han instal·lat elements de mobiliari per fer evident que ja només hi ha un carril de circulació i que la velocitat s’ha limitat a 30km/h. Just abans de la declaració de l’estat d’alarma, el govern apuntava que només tenia aprovat el projecte per transformar el carrer Girona, tot i la voluntat d’accelerar la resta de pacificacions, però la crisi actual ha actuat com a revulsiu en vies en debat com el mateix carrer Consell de Cent.

Aquests dies també han crescut, amb pintura groga a la calçada, les voreres de la Via Laietana, una artèria que fa anys que espera una transformació més definitiva i que la tenia compromesa per a aquest mandat, amb una inversió de 34 milions d’euros. Ara s’hi han pintat voreres de 4,15 metres, com les que preveu la reforma definitiva, i s’ha deixat en cada sentit un carril per a l’autobús i un únic carril per a cotxes i motos.

Ciutat caminable

Itineraris segurs per connectar diferents pols d’atracció

Amb l’objectiu d’alliberar espai, també s’han tancat al trànsit trams del lateral a la Gran Via i la Diagonal. I des de fa una setmana i fins a finals de juny es preveuen talls de cap de setmana en vies molt transitades com Creu Coberta, Fabra i Puig o la mateixa Via Laietana. També es restringeix l’accés amb vehicle a tota la muntanya de Montjuïc, pensada ara com un gran espai per anar a practicar esport.

La idea que es persegueix amb aquesta mesura també forma part de les actuacions que volia desplegar el govern de Colau amb independència de la pandèmia: l’habilitació d’itineraris segurs per enllaçar pols d’atracció de la ciutat, i fer de Barcelona un lloc més pensat per recorre’l a peu. Segons l’arquitecte en cap de la ciutat, Xavier Matilla, aquesta mena de corredors són un avenç per deixar de veure la ciutat com una suma de discontinuïtats. Les mesures provisonals, per exemple, retiren el trànsit a tota l’avinguda Litoral, on també s’han anul·lat places d’aparcament en superfície.

Les setmanes de confinament han provocat també canvis en el verd de la ciutat, més salvatge, i que de moment no s’ha segat perquè s’està estudiant la manera de posar en relleu l’expansió espontània de vegetació.

Mobilitat

El repte de recuperar la confiança en el transport públic

La por de contagiar-se i les noves mesures de seguretat han fet que aquestes setmanes s’inverteixi el model habitual de mobilitat a Barcelona: ara el cotxe i la moto han guanyat terreny. Si abans de la crisi el 26% dels desplaçaments es feien en vehicle privat i el 37,3% en transport públic, quan va començar la desescalada només el 19,5% dels viatges es feien amb transport públic. I la tendència encara es manté. Per això el repte és fer que els usuaris recuperin la confiança en el metro i el bus, amb mesures com augmentar la freqüència de pas o dibuixar millores a la xarxa de bus, per exemple amb la priorització semafòrica o elements físics per segregar els carrils.

A l’inici de l’estat d’alarma la ciutat va deixar el Bicing sense servei per la impossibilitat de garantir les mesures higièniques necessàries, i el va recuperar el dia de Sant Jordi amb normes d’ús noves, com l’obligatorietat de portar guants, i amb més estacions: un total de 57, que ja estaven previstes en el desplegament de la nova contracta. També s’han habilitat nous corredors bici, de moment amb pintura, en carrers com València, Pau Claris o Roger de Llúria. Una de les vies que ha canviat més a causa del coronavirus és Creu Coberta, que a banda de tancar-se al trànsit els caps de setmana ha estrenat un carril compartit per a bus i bicis dels que es pinten de groc a terra.

Amb l’entrada a la fase 1 la ciutat ha començat l’ofensiva contra les motos mal aparcades a les voreres, amb multes de cent euros. La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ja havia anunciat abans de la pandèmia que emprendrien aquesta batalla, i ara el context de les noves pacificacions i la necessitat de guanyar vorera han fet que això també s’acceleri. El govern municipal també ha deixat clar aquests dies que no renuncia al que era el seu projecte estrella en matèria de transport públic: l’enllaç dels tramvies per la Diagonal. Ara, però, estarà condicionat a la disponibilitat de pressupost.

Activitat econòmica

Les terrasses podran ocupar la calçada i n’hi haurà de noves

Les terrasses podran ocupar la calçada i n’hi haurà de noves A partir del dilluns 8 de juny la ciutat farà evident un altre canvi important: les terrasses de bars i restaurants podran guanyar espai per no haver de renunciar a taules ara que estan obligades a reduir un 50% l’aforament. Creixeran prenent espai al cotxe, en carrils de circulació o d’aparcament. Cada local dels que ja tenen terrassa, uns 5.500, podrà sumar quatre taules i, en casos excepcionals, sis. També hi ha 3.500 establiments que fins ara no tenien taules a fora i que podran demanar de posar-ne. Divendres, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, assegurava que ja han rebut un miler de peticions.

També s’ha acordat una rebaixa de taxes per a totes les terrasses (del 75%), una baixada de lloguers als locals que encara queden al Port Olímpic i una reducció del 75% del cànon als xiringuitos de la platja, que, després d’amenaçar amb no obrir aquest estiu, també podran guanyar espai. A més, el consistori s’ha compromès a facilitar els esdeveniments de comerç al carrer. I a donar una ajuda econòmica als propietaris de locals comercials que n’abaixin el lloguer de manera pronunciada durant un mínim de sis mesos.

Sense turistes

Espais com la Rambla i el Parc Güell, gairebé buits

El confinament global ha deixat aquests dies imatges del tot inusuals a la ciutat, com l’entorn de la Sagrada Família gairebé desert -el temple ha aturat les obres i encara no ha comunicat quan reprendrà les visites- o la Rambla amb majoria de barcelonins. En aquesta artèria de la ciutat, de fet, els restauradors ja han començat a adaptar-se a la nova situació i han replantejat les seves tarifes. Si abans cobraven el mig litre de cervesa a entre 6,5 i 7,5 euros als turistes que s’asseien a les seves terrasses, ara molts dels locals la cobren a 3,95 o a 4 euros, com ha pogut comprovar aquest diari. També el Mercat de la Boqueria, gairebé sense clients, ha patit els estralls de la falta de turistes. Aquests dies no s’hi venen sucs ni fruita envasada, i algunes de les parades, com les xarcuteries de l’accés que dona a la Rambla, han preparat packs més econòmics enfocats al públic local. El regidor de Turisme de la ciutat, Xavier Marsé, assegura que el primer que es farà és llançar una campanya per atreure el visitant de proximitat.

stats