Barcelona obligarà a portar casc per anar en patinet elèctric
La nova ordenança, que es vol tenir aprovada a l'abril, habilitarà espais per aparcar al carrer i obligarà a baixar del vehicle en casos d'aglomeracions
BarcelonaL'ús de vehicles de mobilitat personal (VMP) s'ha incrementat més d'un 20% a Barcelona només en l'últim any. Aquesta mobilitat cada cop més protagonista a la ciutat portarà l'Ajuntament a fer canvis en l'ordenança municipal per adaptar-la de pas a la normativa que l'Estat ha anat aprovant els darrers anys. El consistori vol fer obligatori el casc per a tots els usuaris de patinets elèctrics i que només pugui viatjar-hi una sola persona a bord. La tercera tinenta d’alcaldia i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, ha defensat que les noves normes busquen "endreçar la mobilitat de la ciutat" i augmentar la seguretat i la convivència als carrers.
La proposta municipal afectaria tots els VMP, una categoria on entren totes les modalitats de patinets elèctrics. La nova reglamentació també detallarà que aquests vehicles hagin d'incorporar un sistema d'il·luminació al davant i al darrere, una llum de fre i un avisador acústic. Pel que fa als menors d'edat, a diferència del que passa amb els adults, si condueixen una bicicleta o un VMP la taxa d'alcohol en sang haurà de ser nul·la.
Tots aquests canvis ja els incloïen les normatives estatals, però fins ara no es multava en cap d'aquests casos perquè encara no existia un reglament concret que obligués a fer-ho. No portar el casc a partir de quan sigui obligatori comportarà una sanció de fins a 200 euros tal com preveu la normativa estatal de trànsit per a les infraccions greus.
La modificació de l'ordenança també incorporarà la prohibició de circular per les voreres amb bici o patinet elèctric, una conducta que ja s'està sancionant i que, com a excepció, sí que permet que els menors de 12 anys i els seus acompanyants vagin amb bici per sobre de la vorera.
Ancoratges per a patinets al carrer
Més enllà dels canvis per adaptar-se a les lleis estatals, el govern de Colau també proposa modificacions per millorar la norma municipal amb novetats com noves regles a l'hora d'estacionar aquests vehicles a la via pública. Si s'aconsegueix llum verda al ple, només es podrà aparcar els patinets elèctrics en espais habilitats i serà obligatori deixar-los lligats. Per fer-ho, l'Ajuntament instal·larà elements d'ancoratge als carrers, tot i que encara no es detalla quants se'n posaran ni a on. El govern de Colau també proposa que es retirin els VMP que estiguin aparcats en espais no permesos.
El text també vol fer obligatori que, si hi ha situacions d'aglomeració de vianants, els conductors de bicicletes i VMP hagin de baixar del vehicle per garantir la seguretat de la resta de ciutadans. En aquest sentit, el director de Serveis de Mobilitat, Adrià Gomila, ha assegurat que la DGT ja està treballant en la senyalització necessària, que, probablement, seria una icona d'un vianant amb una bicicleta agafada al costat.
Una altra de les novetats proposades serà regular quins espais concrets es podran habilitar perquè bicicletes i VMP facin operacions de càrrega i descarrega. Una situació que és habitual en el cas del repartiment de menjar a domicili. La proposta estableix que ho podran fer als espais de càrrega i descarrega actuals i amb les mateixes condicions que altres vehicles, en espais per a bicicletes i també a la vorera, sempre que sigui de més de 3 metres d'amplada. El govern municipal preveu presentar totes les noves modificacions al plenari del mes de febrer perquè l'aprovació definitiva arribi al mes d'abril.