Discriminació

Barcelona multa els propietaris d'un pis per haver-se negat a llogar-lo a una persona marroquina

La sanció del consistori, de 45.000 euros, és la primera per racisme en l'accés a l'habitatge

C.L.A
3 min
Imatges panoràmica de la ciutat de Barcelona

BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona ha multat amb 45.000 euros els propietaris d'un pis i la immobiliària que el comercialitzava per no voler llogar-lo a una persona d'origen marroquí. Es tracta de la primera multa que imposa un municipi per discriminació directa per racisme, una falta que el reglament considera molt greu, i que l'Ajuntament va imposar després que pogués comprovar que tot i que hi havia una persona interessada en llogar el pis, la propietat li va negar el lloguer pel seu origen. Anteriorment, però, consta un cas similar en què el consistori ha intervingut davant l'anunci d'un pis que s'oferia només a espanyols.

Els fets van passar a principis del 2020 quan Redouane Mehdi va manifestar el seu interès a llogar un pis. Buscava un finca que li quedés a prop de la feina i es va interessar per un pis de la Barceloneta. Tot i entregar els documents que li van demanar i demostrar el seu nivell de solvència, la immobiliària no va respondre a la seva petició. "Cada vegada que trucava no em contestaven perquè tenien el meu número identificat; després de molts intents els vaig enviar un correu demanant que esborressin les meves dades i els vaig preguntar si no volien llogar-me el pis per una qüestió de racisme", explica. Finalment, la immobiliària el va informar que havia triat un altre llogater, però l'habitatge continuava buit i disponible.

Per comprovar-ho, un conegut seu, que no és d'origen marroquí, es va interessar pel pis -sense revelar la seva relació amb Mehdi-, i va poder visitar-lo i demostrar el seu nivell de solvència. En aquest cas, el propietari sí que es va mostrar disposat a llogar-li l'habitatge. Així doncs, exposa l'Ajuntament, es va poder provar que es tractava d'un cas de discriminació directa per racisme. "Ell és argentí, però pel que fa als requisits tenia el mateix que jo", assegura la víctima, "la diferència és que era un home blanc amb cognom europeu". Mehdi lamenta els obstacles a què ha de fer front per signar un contracte de lloguer: "Quan truco a una immobiliària el primer que em pregunten és d'on soc". 

De fet, segons un estudi fet per l'Ajuntament de Barcelona, a l'hora de sol·licitar informació sobre ofertes de pisos de lloguer, les peticions fetes per persones amb noms àrabs reben menys respostes que les que tenen noms autòctons. També que mentre que 2 de cada 10 autòctons sol·licitants obté cita per visitar el pis, només aconsegueixen cita 1 de cada 10 quan el nom del sol·licitant és àrab.

Mehdi va traslladar el seu cas a l'Oficina per la no Discriminació (OND) de l'Ajuntament, que va analitzar els fets amb l'Institut Municipal de l'Habitatge i Rehabilitació (IMHAB), que va ser l'encarregat d'iniciar el procediment administratiu per obrir l'expedient sancionador. Segons explica el consistori, durant la tramitació de la sanció la propietat -formada per tres persones físiques- i la immobiliària han pogut presentar al·legacions i proves, però han estat desestimades.

La infradenúncia i la falta de proves

Des de punt de vista de la víctima, no és fàcil demostrar que s'ha viscut una situació de discriminació en l'accés a l'habitatge. "A l'hora de denunciar sovint no és suficient amb el testimoni de la persona, sinó que es necessiten altres proves", assenyala el regidor de Drets Socials, Marc Serra. Això comporta denunciar menys casos dels que realment tenen lloc a la ciutat, cosa que condueix a les víctimes a normalitzar la discriminació i resignar-s'hi. Serra remarca que és important "documentar" aquestes situacions -per exemple utilitzant missatges en comptes de trucades- per així tenir proves que els ajudin a denunciar.

En el primer semestre del 2021, l'Oficina per la no Discriminació ha obert 13 expedients per situacions en què s'ha vulnerat el dret a l'habitatge. El mateix període de l'any passat es van obrir 9 expedients, i el 2019 van ser 5. A més, des de l'OND han traslladat sis casos a l'IMHAB que podrien derivar en una infracció. Serra insisteix que cal que el cas serveixi com a "missatge de prevenció" per a propietaris i empreses del sector: "Esperem que aquest cas arribi a la ciutadania i que els diferents operadors immobiliaris evitin qualsevol situació de racisme o de discriminació en l’accés a l’habitatge".

stats