Barcelona vol incrementar els impostos que paguen els creuers

El port de Barcelona defensa que els vaixells generen un impacte de 800 M€ i que els viatgers ja paguen impostos

El Moll Adossat del Port de Barcelona, amb diversos creuers amarrats
Selena Soro
28/04/2016
5 min

BarcelonaCada any més de 2,3 milions de creueristes passen per la ciutat de Barcelona. Són una mitjana de 6.000 persones que cada dia es passegen pels carrers més propers al port (Ciutat Vella, Poble-sec i Barceloneta) i altres zones d’interès turístic, com la Sagrada Família, el Parc Güell o el passeig de Gràcia. A tots aquells que només s’hi estan unes hores, entre unes 3 i 4 de mitjana, l’Ajuntament planteja cobrar-los un impost “perquè hi hagi més retorn fiscal”. Així ho va suggerir ahir la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, durant la presentació de l’Estudi d’Impacte Econòmic de l’Activitat de Creuers del Port de Barcelona, que va comptar amb la participació del president del port, Sixte Cambra, el president de la Cambra de Comerç, Miquel Valls, o el conseller d’Empresa de la Generalitat, Jordi Baiget.

La regidora va celebrar algunes de les dades que destaca l’estudi, com ara els 800 milions d’euros de facturació anual que genera l’activitat de creuers, però va ressaltar que calia investigar també quin és “el retorn social” dels creueristes que passen per la ciutat i quin cost suposen aquest tipus de visitants que, en alguns casos, va lamentar Pin, implica “l’expulsió indirecta dels veïns dels barris”. Segons expliquen a l’ARA fonts municipals, la revisió de la fiscalitat a què va fer referència la regidora s’inclourà dins d’una anàlisi més àmplia en el marc del Pla Estratègic de Turisme, on s’estudiaran de manera genèrica l’impacte -positiu i negatiu- que generen sobre la ciutat tots els tipus de turistes. Ara per ara, els visitants que s’estan menys de 12 hores a la ciutat -com és el cas del 57,7% de creueristes- estant exempts de pagar la taxa turística.

Enfront d’aquest posicionament, el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, va reivindicar que el sector dels creuers genera unes rendes fiscals de 152 milions d’euros en impostos estatals i autonòmics -taxa turística inclosa- i contribueix en 413,2 milions d’euros al PIB de Catalunya, 313,4 dels quals es queden a Barcelona. Segons l’Estudi d’Impacte Econòmic de l’Activitat dels Creuers, a més, el sector permet mantenir prop de 7.000 llocs de treball, amb una facturació diària de 2,2 milions d’euros a Catalunya, 1,7 milions dels quals a la capital. “Barcelona està en una posició de lideratge. Hem de valorar la importància de mantenir aquesta posició pensant en l’interès del nostre país i de la nostra ciutat”, va remarcar el president del Port.

DANIEL PARDO

PORTAVEU ASSEMBLEA DE BARRIS

“Els drets dels veïns haurien de ser més importants”

L’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS) ha convocat per al diumenge 8 de maig una concentració al portal de la Pau per demanar la municipalització del Port Vell i protestar per “l’autèntica invasió” que suposa cada any el sector dels creuers a Barcelona. Coincidint amb la presentació de l’Estudi d’Impacte Econòmic de l’Activitat de Creuers del Port de Barcelona, l’Assemblea va reivindicar ahir a través d’un manifest la necessitat de posar un límit al trànsit de creuers a la ciutat. “La indústria dels creuers és una seriosa xacra”, comença el text, que repassa alguns dels greuges que suposa aquest tipus de turisme, entre els quals inclouen l’amenaça per a la salut pública: “Un sol creuer consumeix el mateix volum que 12.000 cotxes, amb l’afegit que el fueloil pesant conté 3.500 vegades més sofre que el dièsel i que és, per tant, més tòxic”.

L’Assemblea de Barris també lamenta que, amb l’arribada de desenes de milers de creueristes -aquest any se n’esperen 2,6 milions- l’espai públic esdevé “un autèntic campi qui pugui”. “El comerç, desnaturalitzat i especialitzat per la pressió turística al llarg dels anys, queda arrasat, i la majoria ens hem d’amagar a casa”, diu el text, que també lamenta que els milers d’euros que el sector diu que deixa a Barcelona van a parar al sector comercial i la restauració, “on abunden el treball precari i l’explotació”.

Un debat públic sobre el turisme

Per tot això, el portaveu de l’ABTS, Daniel Pardo, reivindica a l’ARA la necessitat d’assumir que els drets de les persones vagin per davant dels interessos econòmics: “Els drets dels veïns haurien de ser més importants”, remarca. Pel que fa a la proposta de l’Ajuntament d’augmentar els impostos als creueristes, Pardo la valora positivament perquè “és millor això que no res”, però defensa que “els mals socioambientals que provoca la indústria dels creuers no es poden comprar amb diners”. Per això, diu, l’ABTS demana al Port que dialogui amb la ciutadania, i a les administracions que hi hagi “un debat públic obert” sobre el volum de turistes i creueristes que la ciutat pot assumir “sense comprometre el seu funcionament”.

EMILIANO GONZÁLEZ

DIRECTOR MSC CRUCEROS

“Sense els creuers molts barcelonins no tindrien feina”

MSC Cruceros, amb creuers que surten cada setmana de Barcelona, és una de les principals empreses navilieres del món. Amb una flota actual de 12 vaixells, l’empresa, de matriu italiana, preveu arribar l’any 2026 -després d’una inversió de 8.300 milions d’euros- a les 23 embarcacions. La demanda, diu a l’ARA el director general de la companyia a Espanya, Emiliano González, no deixa de pujar. Amb un públic molt fidel, el 2015 les reserves en aquesta empresa van créixer un 30%, i enguany esperen marcar un nou augment del 15%. La seva bona salut és extensible a la indústria dels creuers, poc tocada per la crisi, que de cara a aquesta temporada també espera un creixement mitjà del 6%. González atribueix aquest creixement al fet que, cada vegada més, “cauen els mites sobre que un creuer és un producte car, per a persones grans i avorrit”. En general, les empreses navilieres han vist eixamplat el seu públic: des de parelles joves i grups d’amics fins a companyies internacionals que celebren els seus congressos a bord d’un vaixell.

Només un detall fa ombra a la indústria dels creuers: les crítiques a l’impacte dels seus viatges i la mala fama que tenen sovint els seus viatgers. “No crec que aquest sentiment el tinguin els ciutadans, ni tampoc les autoritats. La prova és que totes les ciutats que tenen port de mar, siguin del país que siguin, volen que els arribin vaixells de creuers”, assenyala González, que afirma que “sense el creuers molts barcelonins no tindrien feina”. “Cadascun dels nostres creuers deixa al voltant de 4.000 persones al port. La meitat se’n van d’excursió. Això significa que, aquell dia, 40 autocars amb 40 conductors i 40 guies locals tindran feina. Els 2.000 creueristes restants aniran per lliure, i com a mínim un miler agafaran un taxi i aniran a algun restaurant. Si un dia un vaixell de creuers no ve a Barcelona, tota aquesta gent no treballarà”, argumenta l’empresari.

Una despesa mitjana de 53 euros

L’Estudi d’Impacte Econòmic de l’Activitat de Creuers -les dades les proporciona el Port de Barcelona- indica que la despesa diària mitjana d’un creuerista que no fa nit a la ciutat és de 53 euros. Els creueristes que sí que hi pernocten, d’altra banda (el 23,9% del total), deixen a la capital catalana 202 euros, una xifra superior als 156 euros que deixa el turista vacacional convencional a la ciutat. El director de MSC Cruceros defensa que, més enllà dels diners que deixin els viatgers, els creueristes tenen una gran força prescriptora: “Està demostrat que si un creuerista marxa d’una ciutat amb el sentiment d’haver estat ben atès recomanarà el destí als seus familiars i amics i, fins i tot, tornarà amb ells al cap de dos, sis o vuit mesos, per veure la ciutat amb tranquil·litat”, assegura González.

stats