La nova xarxa de bus de Barcelona creixerà en tres línies al juny i estarà acabada a la tardor
El desplegament no preveu cap traçat que recorri la Diagonal, on s'espera el tramvia
BarcelonaLa nova xarxa de bus de Barcelona tornarà a créixer el 25 de juny vinent, quan sumarà tres línies noves –una de diagonal i dues de verticals–, i estarà del tot acabada a la tardor, quan l'Ajuntament preveu tenir en funcionament les 28 línies. La que no es farà és la D30, que és la línia que, en època del govern de Xavier Trias, es preveia que recorreria la Diagonal de punta a punta. L'equip d'Ada Colau continua confiant a poder desencallar el projecte del tramvia –ja en un altre mandat– per poder millorar el corredor de transport públic de la Diagonal. A l'estiu començaran a funcionar les noves D50, que enllaça el Paral·lel i el barri de Ciutat Meridiana i que és una línia pensada per facilitar els intercanvis entre moltes línies –creua tots els traçats horitzontals–, V9, que va del Poble-sec a Sarrià i millorarà l'oferta de transport públic a les escoles de la zona alta, i V33, que va del Fòrum a Santa Coloma i que permet connectar diferents municipis metropolitans amb la xarxa nova.
Quan estiguin en marxa aquestes tres línies s'haurà arribat als 23 traçats d'altes prestacions, i la previsió municipal és que transportin 390.000 usuaris els dies feiners. És a dir, més de la meitat (el 53%) del conjunt del passatge. De la mà de la posada en funcionament de les noves línies, però, hi torna a haver línies de les convencionals que modifiquen el seu recorregut o que, directament, queden eliminades. Algunes amb polèmica, com la 41 (plaça Catalunya - Francesc Macià), que es considera que queda substituïda per la nova V9, que pujarà per Entença i baixarà per Viladomat, però que és la que utilitzen molts veïns de Sant Antoni i l'Esquerra de l'Eixample per arribar a les escoles de la zona alta del districte i que també fan servir molt veïns per arribar a l'Hospital Sagrat Cor. De fet, els establiments de la zona estan recollint firmes per demanar que no es retiri la 41, i les famílies d'escoles com Entença o Eixample 1 han fet peticions per 'indultar' aquesta línia, que recull molts alumnes de la zona de Sant Antoni.
A més d'aquesta línia, també quedaran eliminades la 42 (Besòs - Santa Coloma), la 50 (Collblanc - Trinitat Nova), la 51 (Pla de Palau - Ciutat Meridiana), la 66 (plaça Catalunya - Sarrià) i la 143 (la Pau-Sant Adrià). També es crearà una línia nova, la 52, per substituir part del recorregut del bus 50 que no queda cobert per la xarxa. També es modificarà la línia 24, que ja no enllaçarà el Paral·lel i la plaça Catalunya, i la 60, que tindrà un nou traçat per la Via Trajana i el carrer Santander.
"Fem el pas definitiu", ha remarcat la tinent d'alcalde de l'àrea de Mobilitat, Janet Sanz, en la presentació del calendari per al desplegament del conjunt de línies de la xarxa. Les primeres es van posar en marxa la tardor del 2012 i, des de llavors, els responsables municipals estan satisfets dels resultats que està donant. L'equip de Colau va aturar el procés per sotmetre la implantació de la xarxa a un procés de participació amb els veïns i va acabar suprimint, per exemple, la línia de la Diagonal. "L'aposta pel tramvia continua", ha defensat Sanz.
Un dels punts que l'equip municipal vol abordar, un cop s'hagi completat el desplegament de totes les línies -vuit horitzontals, 17 de verticals i tres de diagonals-, és la freqüència de pas dels autobusos en caps de setmana i festius. Quan funcionin els 28 corredors, l'oferta de bus e la ciutat es completarà amb 43 línies de les convencionals i 27 línies de proximitat i de barri.