Barcelona té cada any més de 1.000 morts per culpa de la falta de parcs i la contaminació dels vehicles

Les desigualtats entre barris de la capital catalana castiguen amb una major mortalitat als més pobres

L.B.
2 min
Caravana de cotxes a l'Eixample

BarcelonaBarcelona, juntament amb Madrid, és una de les ciutats més poblades d'Europa. La planificació de les urbs, per tant, esdevé clau per al benestar dels milers de persones que hi conviuen. Un nou estudi de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) ha conclòs que un 7% de les morts a l'any a Barcelona estan provocades per la planificació urbana i el transport.

Aquest estudi afirma que l'incompliment de les recomanacions internacionals en contaminació atmosfèrica, soroll i accés a espais verds s'associa amb més de 1.037 morts prematures anuals a la ciutat de Barcelona, i amb més de 900 a Madrid. La contaminació atmosfèrica per partícules fines és l'exposició que s'associa amb més mortalitat prematura, que suposa 524 morts a l'any (el 48% del total de morts), seguida de la manca d'espais verds (227 morts), l'exposició a soroll de trànsit (124 morts), la calor (112 morts) i, finalment, l'exposició a NO2 (12 morts).

Diferències clau entre Barcelona i Madrid

Per entendre com aquests factors condicionen la mortalitat a Madrid i Barcelona, ha sigut clau definir que les dues ciutats són molt diferents pel que fa a la planificació urbanística. La principal diferència entre les dues ciutats es dona en els contaminants de l'aire. Mentre que Madrid s'estructura al voltant d'un nucli central on es concentra la major part de l'activitat econòmica; Barcelona, en canvi, es considera una ciutat compacta i amb el pes econòmic dividit en diversos barris.

Aquesta diferència és clau per comprendre que, amb una millor planificació urbana i del transport, Barcelona evitaria gairebé el doble de morts que Madrid: 72 enfront de 33 morts per cada 100.000 habitants. "Aquesta diferència pot explicar-se en part perquè l'evidència científica associa més mortalitat a l'exposició a PM 2,5, que és més elevada a Barcelona; una altra explicació seria la densitat de trànsit i població de Barcelona, atès que la seva superfície representa una sisena part de la de Madrid", detalla Natalie Mueller, investigadora d'ISGlobal i coordinadora de l'estudi.

stats