Barcelona rebaixa de 21 a 12 les empreses que gestionaran flotes de motos compartides
L'Ajuntament ampliarà el sostre de 7.000 motos que havia establert a la ciutat
BarcelonaEl pastís de les motocicletes compartides a Barcelona quedarà finalment repartit entre 12 empreses i no entre 21 com l'Ajuntament de Barcelona havia anunciat fa uns mesos, cosa que va provocar una allau de queixes al sector. Cadascun dels operadors triats podrà tenir una flota de 580 motos com a màxim circulant per la ciutat –abans eren 348–. L'Ajuntament ja dona per fet que la xifra creixerà els pròxims mesos perquè el topall màxim de gairebé 7.000 motos en circulació també creixerà, segons ha explicat aquest dimarts la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón. En el cas de les bicicletes compartides, hi haurà 7 operadors i no 10 com es van presentar inicialment i es repartiran gairebé 4.000 llicències
D'entrada, les empreses de moto sharing triades tenen assegurades les 348 llicències que els tocaven en l'adjudicació inicial i, de manera provisional, també es reparteixen totes les que han quedat vacants ara que alguns operadors han quedat pel camí fins a arribar a les 6.958 totals. Alarcón ha dit que aquesta decisió encara pot ser revocable, però que s'actua amb caràcter d'urgència davant les necessitats de mobilitat "segura i sostenible" que s'han fet evidents amb l'actual pandèmia.
En paral·lel, l'Ajuntament treballa justament per adaptar el parc total de motocicletes compartides a la realitat que ha fet aflorar la pandèmia. "Creiem que l'escenari no és el de fa un any", ha dit la regidora per justificar que les 7.000 motos de flotes que havien autoritzat com a màxim podran créixer fins a una xifra que no ha concretat encara i que es farà pública la primera quinzena de juliol.
Sobre els nou operadors que no han arribat al final del procés d'adjudicació, Alarcón ha explicat que set han caigut per no haver aportat la documentació o perquè no compleixen requisits, mentre que dos hi van renunciar durant el procediment. La llista definitiva de les dotze empreses està formada per Yego, Tucycle, Avant, Mobilitas Futurus (Movo), Scoot, Respiro (de Seat), Cooltra, Talban, Tirkil, Acciona, Oiz i Ecologia. Pel que fa a les bicicletes, els operadors triats (alguns també amb flota de motos) són Cooltra, Yego, Smart, Botest, Jump, Soot i Idribk.
El sector demana més llicències
El repartiment de les llicències de motos compartides entre menys operadors dels anunciats inicialment implica que empreses que ja tenen flota a la ciutat hauran de retallar menys les seves flotes, tot i que això no els estalviarà haver d'empetitir el negoci a l'espera que l'Ajuntament concreti fins on arribarà l'ampliació de flota que els ha promès els pròxims mesos. En el cas de Cooltra, amb 2.300 motocicletes elèctriques compartides a Barcelona, la decisió municipal obliga a ajustar la flota fins a les 580 com a màxim.
"Celebrem que el nombre total de llicències per cada empresa sigui un 66% més alt que el que havien dit d'entrada, però segueix sent insuficient aconseguir rendibilitat en una ciutat com Barcelona amb xifres tan baixes", lamenta en declaracions a l'ARA el conseller delegat d'eCooltra, Oriol Marimon. "En el nostre cas suposa poder tenir en circulació una de cada quatre motos de la flota actual", concreta.
No seran els únics que hauran de retallar: Acciona té ara 1.600 motos a la flota i Yego un miler. Movo –filial de Cabify– ha de fer un ajustament inferior perquè en té 650, mentre que Scoot ja en tenia mig miler en circulació i no haurà de reajustar.
El sector està esperançat amb l'ampliació del parc total de llicències que ha promès Alarcón durant la roda de premsa. No hi ha cap xifra a l'horitzó, però tot el que sigui créixer es veu amb bons ulls: "Les mesures de seguretat fruit de la pandèmia obliguen a destinar més esforços a neteja i desinfecció del vehicle i del casc, i tot això augmenta el cost i fa més necessari tenir una flota àmplia que asseguri la viabilitat", insisteix Marimon.
Expansió metropolitana
A més, Alarcón ha obert una altra porta a tots els operadors: l'expansió de les flotes cap a l'àrea metropolitana de Barcelona, especialment a municipis de la primera corona com l'Hospitalet de Llobregat. "Estem estudiant com fer-ho amb l'AMB", ha dit sobre si caldria fer un concurs o si es podrien trobar fórmules perquè els mateixos operadors que seran a Barcelona ciutat puguin portar els seus vehicles també a municipis de l'entorn.
El conseller delegat d'eCooltra admet que les converses amb l'AMB venen de lluny perquè és "natural" i "necessari" un creixement del servei cap a municipis on la mobilitat és un problema i el vehicle compartit pot ser "una solució". Per això confia que l'anunci d'Alarcón sigui el senyal definitiu que aquesta expansió s'accelerarà.