Gabriel Barceló, hoteler i president d’honor del Grup Barceló, surt al llistat de “grans donants” de la plataforma d’extrema dreta Hazte Oir, filtrada per Wikileaks la setmana passada, per ingressar-los 7.200 euros. Wikileaks ha publicat documents de l’entitat on també destaquen donants com l’empresària Esther Koplowitz, l’expresident d’El Corte Inglés Isidoro Álvarez i l’exministre d’Hisenda Juan Miguel Villar Mir.
Barceló i Iberia signen un contracte de deu milions d’euros per deportar immigrants
L’UTE ja els havia gestionat del 2016 al 2019
PalmaEl Grup Barceló i Iberia s’embutxacaran fins a 9,9 milions d’euros nets en el pròxim any i mig en vols per deportar immigrants arribats a l’estat espanyol en situació irregular. Les aerolínies Evelop, de Barceló, i Air Nostrum, d’Iberia, en una unió temporal d’empreses (UTE), han guanyat l’oferta del ministeri de l’Interior per contractar serveis de transport aeri per traslladar estrangers fora de les línies regulars, és a dir, en vols de repatriació sota custòdia policial. El contracte –que té una durada de 18 mesos– es va formalitzar fins dia 9 de juny amb els detalls de l’acord.
D’aquesta manera, Evelop i Air Nostrum recuperen la gestió dels vols de deportació, que van perdre en la convocatòria del 2019 en favor d’Air Europa, amb qui han alternat el monopoli d’aquest negoci. En l’anterior adjudicació –el 2016–, les aerolínies del Grup Barceló i Iberia van guanyar el concurs de 10,8 milions d’euros unides en una UTE que també aglutinava Orbest, una altra marca que forma part del Grup Barceló i que ara és l’homòloga d’Evelop a Portugal. Abans Air Europa ja havia gestionat aquest servei.
El contracte d’enguany –signat pel secretari d’estat de Seguretat, Rafael Pérez, i el gerent de l’UTE, Alberto José Herrero– estableix que el ministeri pagarà a les aerolínies a mes vençut, és a dir, parcialment. Això obliga tant Evelop com Air Nostrum a detallar els serveis proporcionats, que s’hauran d’ajustar als preus establerts per l’acord entre les dues parts. Els barems es divideixen en quatre preus unitaris per hora de vol depenent de les places.
El govern espanyol pagarà a 6.800 euros l’hora de vol quan aquests tinguin fins a 75 places, a 7.300 euros quan tinguin de 76 a 120 places, a 11.400 euros de 121 a 200 places i a 15.000 euros quan el vol sigui de més de 200 places. A més, preveu suplements per a vols de posicionament, que es fan servir per traslladar l’aeronau a un punt per fer un altre trajecte des d’allà. En el cas dels vols de posicionament a la Península i les Balears, el complement oscil·la entre els 5.000 euros –fins a les 75 places– i els 13.500 euros –quan són més de 200 places.
Aturat a les Balears
Tot això, si la pandèmia ho permet. D’ençà que va esclatar el covid-19 i es van començar a tancar fronteres s’han aturat les deportacions, almenys des de les Balears, segons fonts de la Policia Nacional.