Mobilitat

Balises ‘espanta-senglars’ per reduir accidents al volant

La Diputació de Girona instal·la un sistema pioner a les vies davant de l'augment de la sinistralitat per la presència de fauna salvatge

Balisa dissuasòria a la carretera de Navata a Lladó per evitar col·lisions amb animals
3 min

GironaLa presència de fauna salvatge és una de les principals causes d’accidents de trànsit a les carreteres catalanes. L’any passat, a les comarques gironines, en el 39% dels sinistres hi havia implicat un animal ungulat, sobretot senglars o cabirols, que travessen les carreteres de manera sobtada, normalment al capvespre, de nit o de matinada, i ocasionen topades amb els vehicles, maniobres brusques o descarrilaments. Aquesta sinistralitat, lluny de decréixer, ha anat en augment en els últims anys a causa de la forta concentració d’espècies cinegètiques en molts entorns rurals. 

Ara la Diputació de Girona, propietària de més de 180 vies, ha instal·lat un sistema de balises dissuasives més sofisticat, pioner a Catalunya, capaç de detectar i alertar de la presència simultània de vehicles i animals prop de la calçada. Així, a més de reforçar la senyalització a les carreteres i de fer proves pilot en punts de la xarxa viària especialment crítics amb semàfors intel·ligents que fan pampallugues i avisen del risc alt d’encreuament d’animal, l’administració gironina ha començat a instal·lar aquestes balises dissuasives. En cas que detecti una situació de perill –que un animal travessa la carretera–, el sistema emet senyals acústics i lluminosos per foragitar la fauna lluny de la via i alertar els conductors de l’amenaça. 

De moment, aquest sistema s’ha situat en dos punts de la xarxa gironina: a la carretera secundària GIP-5239, de Navata a Lladó, a l’Alt Empordà, i a la GIP-4082, d’Alp a la Molina, als Pirineus. A la primera, en els últims quatre anys s’hi han comptabilitzat 16 accidents relacionats amb fauna salvatge, i a la segona fins a 45. Paral·lelament a les actuacions de la Diputació, el Servei Català de Trànsit també està treballant per utilitzar aquest mateix sistema en altres carreteres públiques. 

Aquestes balises dissuasives, que s’alimenten d’energia solar per funcionar, tenen un radi d’activació efectiu que oscil·la entre els 13 i els 17 metres, de manera que, si es planten successivament, permeten cobrir una llarga zona de perill. La Diputació de Girona ha corroborat l’augment considerable de xocs amb animals, ja que, el 2023, segons dades dels Mossos d’Esquadra, a les seves carreteres es van registrar fins a 209 accidents amb fauna salvatge, mentre que el 2015 només se’n van produir una vintena. “Les balises són una nova mesura per reforçar la seguretat viària a les carreteres de la nostra titularitat; som conscients que aquest és un tema complex, al qual cal fer front, i ja fa temps que hi treballem”, explica el diputat de Xarxa Viària, Alfons Casamajó. 

Les directrius de Trànsit

I quins són els consells del Servei Català de Trànsit als conductors en cas de trobar-se un animal a la carretera? El Cap de l’Àrea Regional de Trànsit de Girona, Joan Costa, respon: “Si es veu a temps que l’animal té la intenció de creuar, cal reduir la velocitat fins a aturar el vehicle a una distància prudencial, senyalitzar amb els 4 intermitents, fer tocs curts de clàxon per advertir-lo fins que marxi i avisar de la situació el 112”. I, en el supòsit d’interrupció sobtada, molt més habitual i perillosa, diu que cal fer una “frenada d’emergència”, connectar els quatre intermitents i subjectar el volant amb fermesa “per preparar-nos per a un impacte”. “Encara que sigui instintiu, no hem de fer un cop de volant, ja que podríem ocasionar un xoc molt més greu; impactar amb un porc senglar sol representar només danys materials del cotxe”, afegeix.

stats