Ultimàtum d’Europa per fer complir els límits de contaminació
Espanya s’exposa a una sanció per les emissions a l’àrea de Barcelona i el Vallès
BarcelonaEls governs no poden seguir ignorant els límits de contaminació atmosfèrica a Europa. Espanya i quatre estats membres més estan més a prop de la sanció si en dos mesos no prenen mesures per rebaixar els nivells d’emissió de diòxid de nitrogen (NO 2 ), que se salten constantment, va advertir ahir la Comissió Europea. Barcelona, la zona del Vallès-Baix Llobregat i Madrid són les tres àrees on la violació dels límits de contaminació atmosfèrica és “continuada”, segons Brussel·les.
Interactiu especial: L'aire que ens intoxica, comprova-ho carrer per carrer
L’ultimàtum europeu arriba després de diversos tocs d’atenció els últims mesos. Si el govern espanyol no actua un cop acabat el termini que li va donar la Comissió Europea, l’expedient s’elevarà al Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que pot acabar imposant una sanció.
La contaminació per NO 2 està directament lligada al trànsit rodat, que és d’on provenen la major part d’aquestes emissions. Brussel·les va alertar ahir que la inacció dels estats suposa un “risc sanitari greu” per als ciutadans que respiren aquest aire. “S’han de prendre mesures per garantir una bona qualitat de l’aire i protegir la salut pública”, va insistir. Espanya té un segon expedient obert a Brussel·les, en aquest cas per l’emissió de PM10, una altra partícula contaminant. Si no actua, pot acabar també al tribunal europeu.
Els efectes de la contaminació de l’aire sobre la salut són semblants als del tabac, amb la diferència rellevant que a l’aire brut hi està exposat tothom. Un estudi d’ISGlobal estima que cada any moren 659 persones per respirar l’aire de Barcelona. Ahir la UE va xifrar en 70.000 les morts prematures als estats membres durant el 2013 per culpa de les elevades emissions de NO 2. La xifra triplica les morts per accidents de trànsit.
La pròxima batalla
La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, va respondre ahir a l’avís europeu que Barcelona “ja s’ha posat les piles” en la lluita contra la contaminació. Sanz, però, va demanar a la Generalitat i el govern espanyol ajuda amb projectes i recursos. “Estarem al costat de la UE per treballar i complir els límits que marca l’Organització Mundial de la Salut (OMS), però aquí necessitem que no només depengui de les ciutats”, va reivindicar Sanz.
Més enllà de les mesures anunciades, amb Barcelona al capdavant, l’autèntica batalla contra els vehicles contaminants a la ciutat i la seva àrea metropolitana encara ha de començar. El seu abast i els calendaris d’implantació encara es desconeixen. El govern d’Ada Colau i el conjunt de l’Àrea Metropolitana de Barcelona han plantejat restriccions de trànsit i altres mesures per millorar la qualitat de l’aire. La Generalitat ja ha obert la porta a la possibilitat que les mesures s’estenguin també al Vallès. La cimera contra la contaminació convocada per al 24 de febrer servirà per avaluar la maduresa d’aquests plans.
A més d’Espanya, hi ha quatre estats europeus que ahir van rebre el mateix avís de la UE. Un total de 28 zones a Alemanya, 19 de França, 16 al Regne Unit i 12 zones a Itàlia registren uns nivells continuats de NO 2 superiors als que permet la UE.