Matí caòtic: Catalunya es desperta sense cap tren de Rodalies
Adif encara investiga l'avaria informàtica que ha deixat 80.000 persones sense transport durant més de tres hores
BarcelonaCatalunya s'ha despertat aquest divendres pràcticament sense trens: no funcionava cap línia de Rodalies, ni de regionals ni de llarga distància. Amb l'única excepció de l'alta velocitat, tot estava aturat i sense una previsió de recuperació de servei per una avaria inèdita en el sistema de telecomunicacions d'Adif, com ha informat Renfe, que des de l'inici recomanava als usuaris fer servir mitjans de transport alternatius i no veia viable poder establir transport per carretera per suplir tots els trens interromputs. L'afectació era, deien, massa gran i massa sobtada. El caos total s'ha allargat durant més de tres hores. Només a partir de les vuit del matí s'ha donat per solucionada la incidència "greu" i es va anunciar que la circulació dels trens es restablia "de manera progressiva", però de fet continua amb "afectacions destacades", com anava repetint la megafonia de les estacions. I la previsió és que l'afectació, que arriba només una setmana després que es posés en marxa la gratuïtat del servei de Rodalies anunciada per l'Estat, s'allargui durant bona part del dia. La incidència, però, també ha afectat trens de Rodalies que circulen per vies d'ample convencional, tant de Renfe com d'altres companyies com Continental o Captrain.
L'avaria ha impactat tot el país i ha deixat sense marge de maniobra uns 80.000 ciutadans (uns 200 trens) dels 400.000 que fan servir cada dia el ferrocarril per anar a la feina o a estudiar, que han hagut de recórrer a uns autobusos més plens del normal o al vehicle privat. En alguns casos, per falta d'alternatives que els oferissin garanties, han decidit esperar a l'estació de tren sense tenir una previsió concreta de quan tornaria la normalitat. "No sé com arribar a la feina si no és amb tren, amb bus seria un xou", explicava el Fernando, que és un dels primers usuaris que ha pogut baixar a les andanes a Sants quan els informadors que barraven el pas per impedir que la gent s'hi acumulés han començat a informar que el servei es restablia. Com ell, desenes de persones s'han anat concentrant al vestíbul de l'estació esperant que el missatge pessimista que se'ls donava des de la megafonia canviés.
També s'esperava i també ha sigut una de les primeres a baixar a l'andana la Idoia, que havia arribat a les 7 amb autocar des de Pamplona amb la idea d’anar amb tren fins a Santa Susanna, on va de vacances a un hotel després de treballar durant tot l’estiu. “Només vull arribar a l’hotel, són les meves vacances”, insistia, però ningú no li donava cap alternativa de com fer el desplaçament. “Només puc esperar que ho arreglin”, afegia abans que es resolgués la situació. "No hi ha ningú que parli anglès?", es lamentava un turista que ensenyava la seva reserva en un hotel de Port Aventura esperant que algun dels informadors l'ajudés a entendre per què res funcionava com estava previst. "És increïble", repetia.
“Sí, senyora, tot està parat”, informava una de les treballadores amb armilla taronja, que recomanava fer servir el metro i els ferrocarrils o els autobusos i autocars. “No circula cap tren, només l’alta velocitat”, repetia. De fet, durant hores s'ha impedit l’entrada de més usuaris a les andanes “per evitar el caos” i s'han format cues de gent esperant que es restablís la circulació. "Per què hi ha tantes càmeres?", es preguntava, confosa, Montse Cabrera, que ha arribat a l'estació just quan es restablia el servei i sense haver sentit cap notícia del caos ferroviari. Tot i la recuperació del servei, el seu tren ha passat tard. "És continu, últimament falla molt", es lamentava.
La indignació es repetia en altres llocs de la xarxa. A Martorell, els usuaris no s'atrevien ni entrar a l'estació per por de quedar atrapats en vies mortes, i els que volien anar cap a Barcelona corrien cap als veïns FGC que diuen que "fallen menys". La pega és que allà sí que havien de pagar el bitllet. "Tanta publicitat per la gratuïtat perquè tot continuï igual", rondinava una dona que anava a Molins de Rei. Quan s'ha anunciat que els trens cap a Manresa ja funcionaven, pocs s'ho creien. "Ja? No em puc imaginar com trobarem Sants o Catalunya. Serà Bombai", deia un noi mentre valida el bitllet
Una errada al hardware que s'investiga
Més de 12 hores després de la incidència, Adif diu que continua investigant les causes d'una avaria "insòlita" que ha deixat totalment sense comunicació el sistema central de control i els trens que havien de circular per tota la xarxa del país. El que se sap fins ara és que el que ha fallat han sigut els equips (hardware) que havien de suportar l'actualització del programari (software) de comunicacions, una tasca que estava programada aquesta matinada passada com a feina "de manteniment rutinària", segons ha explicat la presidenta d'Adif, María Luisa Domínguez. L'operació ha començat als ordinadors allotjats al Centre de Trànsit Centralitzat (CTC) de l'Estació de França poc després de la una de la matinada, però quan només feia 10 minuts que s'estava actualitzant, alguna cosa ha anat malament i s'ha entrat en un "bloqueig total" del sistema, en paraules de Domínguez. El que ja se sap és que l'error venia dels equips i no del programa, així que després de dues proves infructuoses s'ha optat per canviar el disc dur i reinstal·lar tot el programari des de zero.
El que encara és una incògnita és per què els ordinadors no han respost, ja que, segons Adif, eren nous o gairebé nous. L'any passat es van renovar tant equips com programari després d'un concurs públic que es va adjudicar el proveïdor Atos Unify. Els equips que es van substituir dataven del 2003. "L'empresa ens diu que no li havia passat mai això", s'ha justificat Domínguez, que ha dit que el fet que el problema vingui dels ordinadors explicaria per què la mateixa actualització s'ha fet sense problemes als centres ferroviaris de Saragossa i Castelló. La presidenta d'Adif ha afegit que, en el cas d'aquesta avaria, el sistema de rèplica, que hauria d'estar operatiu a l'estació de Sants però no ho està, tampoc hauria servit de res perquè depèn del mateix programa que s'estava intentant actualitzar.
El bloqueig ha fet que arribades les 04.30 h de la matinada no hi hagués encara una comunicació que permetés al centre de control entrar en contacte amb els maquinistes dels trens i, per això, s'ha decidit no començar a circular perquè era un risc de seguretat massa gran. "Reitero les disculpes", ha dit Domínguez en una atenció als mitjans des de l'estació de Sants. Durant les tres hores que el servei ha estat tallat, l'operador de Rodalies, Renfe, recomanava als viatgers que optessin per altres mitjans de transport alternatius. No ha sigut fins a les 12 del migdia que els trens han recuperat la circulació al 100%, tot i que amb retards i horaris alterats durant tot el dia.
Puigneró demana el traspàs immediat
El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ha qualificat de "molt greu i lamentable" la incidència que ha aturat la mobilitat ferroviària a Catalunya. "Aquesta és una més de Rodalies i de l'Estat. Quan no és un all, és una ceba, i això ens dona la raó quan vam dir que el que volem és que els trens funcionin, no que siguin gratuïts. Hi ha un desastre cada dia", ha afirmat en una entrevista a Catalunya Ràdio. Puigneró ha insistit que l'única solució a aquest problema és el traspàs immediat del servei de Rodalies a la Generalitat: "S'han acabat les excuses, així no podem continuar. Això només s’arregla agafant un transport alternatiu que es diu independència".
Poc després el president, Pere Aragonès, també ha denunciat que la paralització de Rodalies era "absolutament inacceptable" i ha criticat que "la situació deficient fa massa temps que dura". Com Puigneró, ha exigit una vegada més el traspàs: "El govern espanyol ha d’assumir la seva responsabilitat i traspassar ja la competència". El president considera que la paralització demostra la "desinversió crònica" en el sistema de Rodalies a Catalunya i que la gratuïtat "no serveix de res si els trens no funcionen".
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, que és a Barcelona aquest divendres, ha respost que la reivindicació del traspàs de Rodalies era "legítima", però ha assegurat que aquesta "errada informàtica tècnica" no tenia res a veure amb el funcionament dels trens. "El que hem de fer ara és centrar-nos en solucionar la incidència. Estem invertint molt en Rodalies i en alta velocitat. Obrirem una investigació per saber què ha passat i qui hagi d'assumir responsabilitats que les assumeixi", ha subratllat. El centre de comandament és nou i està equipat de la manera més eficient, ha volgut deixar clar Sánchez.