Un autobús del Llobregat podrà fer canviar de color el semàfor

L'M8 circularà per la C-245 a partir del 2023 i tindrà prioritat semafòrica

L'autobús suec que canvia els semàfors al color verd
02/04/2022
2 min

EstocolmL'M8 no serà un autobús normal. La seva missió serà unir Castelldefels amb Cornellà, passant per Gavà, Viladecans i Sant Boi de Llobregat. Circularà, a partir del 2023, per la C-245, una carretera comarcal que ja s'està convertint en un gran passeig urbà. I ho farà a una velocitat sense precedents perquè comptarà amb una ajuda extraordinària: quan els semàfors vegin que l'M8 s'acosta, es posaran de color verd. L'M8 serà el primer Bus Ràpid Trànsit (BRT) que circularà per l'àrea metropolitana de Barcelona i representa un nou intent de l'administració pública per convèncer els ciutadans que el transport públic és millor que el privat. O, en aquest cas almenys, més ràpid.

"L'M8 implicarà la transformació de tot l'espai i tindrà una velocitat comercial més alta", ha explicat el director de Mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Joan Maria Bigas. La preferència semafòrica per aconseguir que l'M8 circuli més de pressa afectarà directament els vehicles que se'l trobin pel camí, que veuran com el seu semàfor es posa vermell per fer-los cedir el pas. Aquest favoritisme cap a l'M8, que es coneix internacionalment com "l'onada verda", no es produirà al llarg de tot el seu recorregut, però en els casos en què els semàfors mantinguin el vermell, ho faran durant menys temps del que és habitual. A Barcelona ja hi ha alguns semàfors que abans de canviar a verd deixen passar primer els autobusos, però encara no s'ha provat mai l'onada verda.

Segons ha explicat Bigas, l'M8 tindrà una freqüència de pas d'uns vuit minuts i reforçarà encara més l'intercanviador de Cornellà, on es trobaran el tramvia, els trens de Rodalies, diferents autobusos i el metro.

Seguint l'exemple suec

La tecnologia que permet mimar tant l'M8 ja s'està provant en altres ciutats. Un dels millors exemples és Barkarby, un districte de Järfallä, ciutat de la perifèria d'Estocolm, a Suècia. Aquests dies, responsables de l'AMB han visitat el país nòrdic per prendre nota de les innovacions en transport sostenible. A Europa existeix una xarxa de ciutats que comparteixen els seus avenços en mobilitat sostenible, en la qual l'AMB hi té un paper destacat. Bona part d'aquestes experiències se subvencionen amb els diners que la Comissió Europea atorga a través de l'EIT Urban Mobility amb l'objectiu de fomentar la innovació. El responsable de Nobina, l'empresa que gestiona bona part del transport públic d'Estocolm, Jens Lindström, destaca que "la prioritat semafòrica ha provocat que el transport en autobús sigui molt més ràpid que el privat", de manera que molts ciutadans han acabat renunciant al cotxe. De fet, els habitants d'aquest districte tenen, de mitjana, menys d'un vehicle per família, quan a Estocolm en tenen gairebé dos per unitat familiar.

Bigas ha explicat que no està previst dotar d'aquesta prioritat semafòrica cap autobús dels que entren a Barcelona i ha recordat que en els accessos a la capital catalana es va optar més pels carrils bus-VAO. Actualment, hi ha en funcionament el de la C-58 i el de la C-31 Nord, a Badalona. El proper de la llista serà el de la B-23, per entrar per la Diagonal.

stats