Aules a 30 graus: l'onada de calor afecta el rendiment dels alumnes
Diversos centres aquests dies acabaran les classes a les 13.30 h per evitar les altes temperatures
BarcelonaFer classes a gairebé 30 graus –i fins i tot a aquesta temperatura– s'ha convertit en una realitat en moltes escoles de Catalunya. Tot i que encara no és estiu, les temperatures extremes d'aquesta onada de calor estan afectant el final de curs dels alumnes i mestres, que fan el possible per combatre la calor. "Els més petits i els estudiants de cicle mitjà han de fer classes amb temperatures tòrrides. L'escola té dos sistemes de climatització, però el problema és que no arriben a totes les aules", explica Sergi Pelegrí, director de l'Escola Abat Ruera - ZER Pedrera, a Puiggròs (Garrigues). En el seu cas, sobretot posen l'èmfasi en la hidratació dels nens i vigilen amb atenció que no estiguin massa estona sota el sol, ja que els podria provocar una insolació. I, fent cas de les recomanacions que el departament d'Educació ha enviat als centres, han suspès una sortida esportiva en bicicleta. En aquest document, la conselleria també planteja "adaptar els horaris de treball per aprofitar les hores menys caloroses del dia", i això és el que faran en diversos centres catalans, com un de Vilanova i la Geltrú, que acabarà les classes a les 13.30 h per evitar exposar-se a les hores centrals del dia.
Precisament, Pelegrí afirma que ha sigut una "sort" que l'onada de calor coincideixi amb la jornada intensiva que habitualment fan les escoles al mes de juny, ja que ha permès evitar haver de reprendre les classes amb pics de calor després de fer la parada per dinar. Ara bé, recorda que les temperatures extremes no són exclusives d'aquest mes, sinó que s'allargaran fins al setembre: "Sovint associem la tornada a l'escola amb la tardor, perquè és quan recuperem la quotidianitat, però és un mes en què a les terres de Lleida fa molta calor". Per això, el director considera que un mes de setembre amb jornada intensiva els va a favor. Malgrat que l'avançament de curs i els canvis al calendari es van plantejar "sense garanties d'èxit", el director creu que en realitat "es té en compte la realitat de moltes escoles que han d'evitar fer classes a la tarda, quan el sol pica amb més força".
A més, la convivència amb les altes temperatures no només pot causar efectes en la salut, sinó que dins de les aules també es reflecteix en el rendiment dels nens i nenes. "Han desconnectat del curs. Costa molt fer les classes a partir de mig matí. Aquelles iniciatives previstes per a final de juny, aquelles lliçons que han quedat pendents i els treballs endarrerits, són difícils d'acabar", diu Pelegrí. El responsable de formació professional de la federació d'educació de la UGT, Jesús Martín, coincideix que "tant el rendiment intel·lectual com el físic disminueix quan hi ha aquestes sensacions tèrmiques elevades". Les solucions passen, diu Martín, per "hidratar-se constantment" i, a llarg termini, aprofitar els fons Next Generation per "avançar cap a una eficiència energètica més elevada" i instal·lar xarxes de plaques fotovoltaiques i sistemes d'aerotèrmia. "No hem d'improvisar, sinó planificar. Volem que Catalunya sigui líder en aquesta transició energètica", reivindica. Segons diu, el confort dels alumnes i els mestres ha de ser l'objectiu principal. "I podem assegurar que ara tant a Espanya com a Catalunya els centres educatius no tenen confort tèrmic".